title
کد خبر: 217895
00
راهنمای آموزش ازدواج سالم به جوانان

به مناسبت هفته ازدواج، راهنمای آموزش ازدواج سالم توسط مرکز بهداشت شهرستان بیرجند تهیه شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، به مناسبت هفته ازدواج، راهنمای آموزش ازدواج سالم توسط مرکز بهداشت شهرستان بیرجند تهیه شده است.

هدف کلی :

ارتقا ء توانمندی های جوانان گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال در زمینه ازدواج سالم

گروه هدف برنامه

جوانان گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال مجرد جزء گروه هدف آموزشی ما هستند وبرون ده برنامه ارتقای آگاهی ونگرش جوانان در خصوص معیارهای همسرگزینی وازدواج مناسب می باشد.

اهداف عمومی آموزش :

ارتقای آگاهی جوانان در زمینه معیارهای لازم برای همسرمناسب

ارتقای آگاهی جوانان درزمینه فواید ازدواج مناسب برای جوانان

ارتقای آگاهی جوانان در زمینه مضرات عدم ازدواج یا ازدواج دیرهنگام درجوانان

استراتژیهای کلی آموزش:

استراتژیهای کلی آموزشی شامل سیستم حضوری با تلفیقی از استاد و شاگرد محوری با ویژگی‌های ذیل می‌باشد:

- اجرای سمینار، پروژه و کنفرانسهای مرتبط

- اجرای کارگاه آموزشی

- تقویت و توسعه سیستم اطلاع رسانی

- سیستم غیر حضوری، آموزش از راه دور از طریق سایت جوان سالم

اهداف ویژه:

آشنایی جوانان گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال تمام ، با فلسفه ازدواج

مشکلات مجرد بودن ، عوامل امتناع دختر وپسرازازدواج ،فواید واهداف ازدواج ،فواید تشکیل خانواده ،تامین نیازهای عاطفی ،رشد معنویت ،پیشگیری از رفتارهای خطر،بقاء نسل ،مسئولیت پذیری ،شکوفایی استعدادها ،ایجادآرامش ففلسفه ، اهمیت وجایگاه ازدواج دراسلام،اهداف وضرورت های ازدواج ازنگاه دین ،اصل کفویت ،حمایت خانواده ها

 

مقدمه :

خالق هستی انسان را آفرید و جهان را برای او قرارداد و او را در دو راهی زیبایی و زشتی، حق و باطل، رستگاری و گمراهی قدرت انتخاب داد تا آزادانه و بدون هیچ اکراه و اجباری دست به انتخاب بزند و مسیر زندگی اش را مشخص کند.

ازدواج از فرآیند های بسیار با اهمیت در تمام ادیان ، به خصوص دین مبین اسلام محسوب می شود . مقوله جفت بودن وزوج بودن در تمام پدیده های آفرینش وجوددارد. در ازدواج ، زوجین می پذیرند که در قبال زندگی خانوادگی مشترک تعهداتی را بپذیرند .

همه مکاتب و ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام، ازدواج و تشکیل خانواده را توصیه نموده اند. ازدواج به زن و مرد آرامش می بخشد و آنان را از انحراف و رفتارهای جنسی پرخطر و غیر خلاقی باز می دارد.

انتخاب همسر از مهمترین تصمیمات فرد در زندگی است، زیرا می تواند آینده فرد را رقم بزند. تشکیل خانواده سالم، متعادل و پایدار مانند هر امر مهم دیگری به تفکر منطقی و تلاش و کوشش نیازمند است. جوان می بایستی بر اساس معیارهای اصولی، منطقی همسر آینده خود را شناسایی و انتخاب نماید و آنگاه به انجام پیوند زناشویی اقدام کند. بصورت کلی اصالت خانوادگی به عنوان اساسی ترین معیار انتخاب همسر شناخته می شود. ایمان، اخلاق نیکو و روان سالم، و تناسب زوجین در ویژگیهای ظاهری، سنی، تحصیلی، فرهنگی، تربیتی و اعتقادی از موارد اساسی در انتخاب همسر است.

ازدواج فواید و فلسفه های متعددی دارد، که از جمله فواید این امر مقدس اجرای دستور الهی ، انس و مودت ، عفت و مصونیت از گناه ، تولید و تکثیر و ... می باشد. و از جمله فلسفه های آن می توان به تکمیل ، تسکین و تولیدمثل اشاره نمود. ازدواج باید در زمان مناسب انجام پذیرد. یعنی زمانی که فرد از نظر روانی ، عقلی ، فکری ، اجتماعی و ... به سن بلوغ رسیده باشد. جوان قبل از تصمیم گرفتن به ازدواج باید معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام را مد نظر قرار داده و همچنین شناخت کافی از آداب و شرایط خواستگاری داشته باشد تا زندگی موفقی داشته باشد. هر جوانی طبعاً به تشکیل خانواده و زندگی زناشویی علاقه دارد. اما متأسفانه مشکلاتی سر راه ازدواج جوانان امروز مشاهده می شود ، که یا ساخته ی افکار و عقاید خود افراد است و یا حقیقی است. از موانعی که در سرراه ازدواج جوانان است ، میتوان به خرج ها و تشریفات اضافی در مراسم عقد و عروسی ، بالا رفتن مهریه ها، جهیزیه های مفصل و.....اشاره نمود . توکل بر خداوند ، اصلاح فرهنگ جامعه ، و پرهیز از سخت گیری ها و کاهش توقعات بی جا از جمله راه حل های این مشکلات می باشد. ازدواج تنها راه مشروع و سا لم تشکیل خانواده است.

انسان در زندگی مرتب با شرایط انتخاب روبروست .(مثل انتخاب محل زندگی ،شغل،رشته دانشگاهی و ...)

بعضی انتخابها مهم ، با اهمیت و سرنوشت ساز می باشند . بعضی انتخابها هزینه بر و غیر قابل جبران و یا به سختی قابل جبرانند.

یکی از مهم ترین انتخاب های انسان در طول زندگی انتخاب همسرمی باشد که تنها انتخابی است که در خلقت در مورد خویشاوندی به ما داده اند

همچنین با توجه به اینکه ممکن است :

در زمان انتخاب ممکن است زوجین از اطلاعات و دانستنیهای کافی برخوردارنباشند و یا از نظر سنی و اجتماعی از تجربه و پختگی برای چنین انتخاب بزرگی کافی برخوردار نباشند . انتخاب اگر مبتنی بر آگاهی و دور اندیشی نباشد می تواند مسیر زندگی زوجین را دچار چالش نماید.

 

لذا اصول ومعیارهای انتخاب مناسب همسر بهتر است :

۱- با معیارهای حساب شده و منطقی باشد.

۲- شیوه شناسایی صحیح، دقیق و همه جانبه باشد.

۳- مبتنی بر عقل،شواهد و تجارب فردی، علمی، تخصصی و واقع بینی باشد.

اهداف برگزاری نشست های مشورتی آموزشی :

۱-ترویج ازدواج سالم درجوانان به منظور ارتقاء شاخص های سلامتی در جوانان

۲-لزوم مداخلات هوشمندانه و برنامه محور

- الف ) ایجاد فضای مثبت در مورد ازدواج

-ب ) آموزش مهارت های زندگی به جوانان

 

جمعیت، سلامت باروری ، چالش ها و پیشنهادها براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری :

مهمترین تغییر و تحول جمعیتی در چند دهه اخیر در کشورهای درحال توسعه کاهش چشمگیر باروری بوده است.

عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی زیادی رفتار باروری را تحت تاثیرقرار می دهند.

کاهش نرخ باروری کلی به کمتر از حد جایگزینی با توجه به هرم جمعیتی هر کشور در طول زمان، ابتدا صفر شدن شاخص رشد جمعیت، سپس منفی شدن شاخص رشد جمعیت و همزمان با منفی شدن این شاخص، کاهش جمعیت را به دنبال دارد.

بخشی از سیاست های کلی جمعیت رهبر معظم انقلاب اردیبهشت ۱۳۹۳

۱- ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی

۲. رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد

۳- اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذیربط.

۴. تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش مهارت های فرزند پروری و تاکید بر آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره ای بر مبنای فرهنگ و ارزش های اسلامی – ایرانی و توسعه و تقویت نظام اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری

۵-ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیّت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها

تاثیر ازدواج بر سلامت :

 

در این جا به بعضی اثرات مثبت ازدواج بر سلامت اشاره می شود

افرادی که ازدواج مناسب دارند از طول عمربیشتری برخوردارند.

ازسلامت روان بهتری برخوردار هستند.

شادترند وارتباطات اجتماعی مناسبتری برقرار می کنند .

از نظر جسمانی سالم ترند.

احساس امنیت می کنند

رشد اخلاقی و معنوی

رشد اجتماعی

رفع نیاز های دینی و فطری و معنوی و درونی

سلامت جسمی و روانی

مسئولیت پذیری

تعالی انسان

ودر معرض رفتارهای مخاطره آمیز نیزکمترقراردارند .(مصرف الکل ،رفتارهای جنسی مخاطره امیز و....درایشان کمتر است )

از مهمترین آثار ازدواج ایجاد مودت و رحمت بین زوجین است

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ

و یکی از نشانه‌های خداوند این است که برای شما از جنس خودتان، جفتی آفرید تا ازدواج کنید و در کنار او آرامش یابید و میان شما دوستی و محبت قرار داد. به یقین، در این [نعمت] نشانه‌هایی است برای مردمی که می‌اندیشند.سوره مبارکه روم، آیه ۲۱

ازدواج تنها راه مشروع و سالم تشکیل خانواده است. همه مکاتب و ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام، ازدواج و تشکیل خانواده را توصیه نموده اند. ازدواج به زن و مرد آرامش می بخشد و آنان را از انحراف و رفتارهای جنسی پرخطر و غیر اخلاقی باز می دارد. ولی برای یک ازدواج موفق، آمادگی زیستی، روانی، مادی و اجتماعی لازم است. انتخاب همسر از مهمترین تصمیمات فرد در زندگی است، زیرا می تواند آینده فرد را رقم بزند. تشکیل خانواده سالم، متعادل و پایدار مانند هر امر مهم دیگری به تفکر منطقی و تلاش و کوشش نیازمند است. جوان می بایستی بر اساس معیارهای اصولی، منطقی همسر آینده خود را شناسایی و انتخاب نماید و آنگاه به انجام پیوند زناشویی اقدام کند. بصورت کلی اصالت خانوادگی به عنوان اساسی ترین معیار انتخاب همسر شناخته می شود. ایمان، اخلاق نیکو و روان سالم، و تناسب زوجین در ویژگیهای ظاهری، سنی، تحصیلی، فرهنگی، تربیتی و اعتقادی از موارد اساسی در انتخاب همسر است.

همانگونه که کلام وحی فرموده : « و از نشانه های اوست که برای تان همسرانی از نوع خودتان آفرید تا بدان ها آرام گیرید و میان تان دوستی و رحمت نهاد....» بنابر این در انتخاب همسر، رعایت تناسب هایی که ضریب اطمینان را برای رسیدن به یک زندگی مشترک سالم و بدون تنش بالا می برد، ضروری است؛ بنابراین باید اصول اساسی انتخاب همسر را به خوبی بدانیم تا با انتخابی صحیح به زندگی مشترک موفقی دست یابیم و به تمامی نیازهای زیستی و روانی نیز، پاسخ مناسبی دهیم.

تاثیرات مثبت ازدواج برای زوجین :

۱)آرامـش

ازدواج، مایه ی آرامش فکری و روحی جوان و احساس شخصیت و اعتماد به نفس می شود و او را از بی عاری و بیکاری و بی برنامگی و ناامیدی می رهاند.

تلاش معــاش

ایجاد بستر مناسب و انگیزه ی قوی تر برای تامین معاش و در آمد، از آثار مثبت دیگر ازدواج است.

احساس مسئولیت

. با ازدواج، تعهد و احساس مسئولیت بیشتری در فرد شکل میگیرد

کارکردهای ازدواج :

خانواده گرایی یعنی اعتقاد به ارزشمندی خانواده گرایش به تشکیل خانواده وتلاش برای استواری روابط خانوادگی است.

خانواده گرایی در بعد فردی مستلزم همسر گزینی وازدواج ، همسرداری وفرزند آوری است ودر عرصه اجتماعی مقتضی خانواده محوری .

توسعه خود

تجربه همسرشدن و پس ازآن پدر و مادرشدن نوعی کمال شخصیت محسوب می شودوفرد دراثراین تجربه ها دیگران را بخشی ازخود احساس می کند.

بعدازازدواج آن من تبدیل به ما می شود به طوری که انسان به سرنوشت خانواده علاقمندتراستتابه سرنوشت خود، رنج می برد تا آنها درآسایش باشند این یک درجه از خود است.

رشد عاطفی وافزایش حس مسئولیت افزایش انس ومحبت درزندگی مشترک

افزایش ایمان درزندگی مشترک پیامبراکرم(ص) : هرجوانی درجوانی ازدواج کند شیطان فریادبرمی آورد که ای وای دوسوم ازدین خودراازدستبردمن درامان نگه داشت سپس این بنده باید دریک سوم باقی مانده تقوای الهی پیشه کند

نیازبه استقلال وپاسخ ازدواج به این نیاز تجربه مدیریت جدید شکوفایی استعدادها درزندگی مشترک افزایش حمایت های خانواده بعدازدواج

تاخیر درازدواج ورویکردهای آن :

سن مادر از شاخص های مهم باروری است و قدرت باروری با افزایش سن، بویژه بعد از ۳۵ سال کاهش می یابد .

با افزایش سن علاوه بر کاهش باروری، مشکلاتی برای سلامت مادر و جنینی ایجاد می گردد.

بعد از ۳۵ سالگی در خانم ها بیماری هایی نظیر فشارخون و دیابت ممکن است بیشتر یا شدیدتر شود که در دوران بارداری نیاز به کنترل منظم و آزمایش دارد.

 

رویکردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای ارتقای کمی و کیفی ازدواج :

- تهیه و تدوین محتواهای آموزشی با تاکید بر آموزش مهارت های زندگی و تدوین محتواهای جدید بر اساس نیاز نوجوانان و جوانان در راستای خانواده، همسر گزینی

-ارتقای مشاوره های هنگام ازدواج و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت های زوجین و سلامت جنسی با رعایت چارچوب های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی

رویکردهای بخشی و بین بخشی :

تلاش دستگاه های دخیل در امور فرهنگی برای تقویت نگرش جامعه، بویژه جوانان نسبت به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک

برنامه ریزی برای کاهش متوسط سن ازدواج

تعهد دستگاه اجرایی کشور نسبت به تامین مقدمات لازم برای ازدواج (اشتغال، مسکن ...)

ایجاد و تقویت خدمات مشاوره ای پس از ازدواج با رویکرد حل مشکلات زوجین در ابتدای زندگی زناشویی و پس از آن در دستگاه های مرتبط

تلاش دستگاه های دخیل در امور فرهنگی، قوه قضاییه، وزارت ورزش و جوانان ... برای ضد ارزش دانستن طلاق در جامعه

بحثی در مورد ازدواج و انتخاب

مشاوره ازدواج

ازدواج پاسخی است به نیازهای نیاز های جسمی و جنسی افراد این نیازها شامل :

نیاز به والد شدن وبقای نسل

نیاز به آرامش وامنیت

نیاز به عشق و صمیمیت

نیاز به همدم و مصاحب

نیاز به حمایت و تکیه گاه

نیاز به همراهی وتأیید

نیاز به رشد، تکامل وخود شکوفایی

نیاز به استقلال

نیاز به پذیرش و مقبولیت اجتماعی می باشد.

 

موضوعات شایع گفتکو بین دو جنس :

سرگرمی ها و علایق

باورها و ارزشهای دینی

باورها و اصول اخلاقی

دوستان

اهداف رشد و پیشرفت شخصی

خویشاوندان

رابطه صمیمانه با همسر

خانواده خود

خانواده همسر

باورهای غلط در ازدواج :

ازدواج می تواند راه حل بسیاری از مشکلات رفتاری افراد باشد

ازدواج راهی برای فرار از مشکلات خانه پدری است

ازدواج می تواند باعث مسئولیت پذیری در فرد گردد

اساس ازدواج عشق است

ازدواج راه کسب استقلال است

به خاطر جلب رضایت پدر و مادر واطرافیانم ازدواج می کنم

به اصرار والدین و به خاطر فشار اطرافیانم ازدواج می کنم

دوستی های قبل از ازدواج ، لازمه یک ازدواج موفق است

باید با کسی ازدواج کنم که از همه نظر کامل باشد بعد از ازدواج می توانم همسرم را تغییر دهم

برای ازدواج بایستی امکانات یک زندگی کامل فراهم باشد

مهم این است که فرد ازدواج کند بقیه مسائل خود حل خواهد شد .

یک ازدواج هر چند نا موفق بهتر از مجرد ماندن است

ازدواج می کنم اگر بد بود طلاق می گیرم

اگر تنها با فرد مورد نظر ازدواج کنم خوشبخت می شوم و لاغیر

با ازدواج می توان اشخاص را تغییر داد

پدر و مادرها نباید در تصمیم وانتخاب فرزندشان برای ازدواج دخالت کنند.

زن و شوهر بایستی در همه مسایل اتفاق نظر داشته باشند

ابتدا ازدواج می کنیم بعد عشق خودش بوجود می آید

همسر ایده ال من تمام خواسته های مرا برآورده خواهد کرد

اگر مجذوب و شیفته فردی باشیم ، این به این معنی است که می توانیم زوج بی نظیری باشیم

دختر و پسر هر چه بیشتر شبیه هم باشند بعدا کسالت آور می شوند

ده اشتباه در فرایند آشنایی :

سؤالات کافی نمی پرسیم. چون فکر می کنیم

الف ) پرسیدن سؤال جنبه های عاشقانه ی ارتباط را مخدوش می سازد.

ب ) نمی خواهیم جواب سؤالهای خود را بدانیم.

ج )می ترسیم متقابلاً از ما نیز همان سؤالات پرسیده شود.

۲ نشانه های هشدار دهنده :

مشکلات بالقوه را نادیده می گیریم.

الف مسایل را کم اهمیت جلوه می دهیم مثلا :

آن قدرها هم خشمگین نیست.

آن قدرها هم مواد مصرف نمی کند.

ب کارهای او را توجیه می کنیم.

کودکی بدی داشته، به همین خاطر زود عصبانی می شود.

چون استرس کاری زیادی دارد فعلاً کمی مواد مصرف میکند

ج) کارهای او را منطقی جلوه می دهیم.

او واقعاً باهوش است . حیف است که به کارهای نامناسب بپردا زد

. اگر کارنمی کند در عوض بسیار مطالعه می کند.

او مرد است و مردها به طور طبیعی خیلی به زنهای دیگر نگاه می کنند.

د) مشکلات و مسایل را انکار می کنیم.

هیچ کسی تا به حال همانند او مرا دوست نداشته است

چه کسی گفته که اوخیلی عصبانی است؟

او معتاد نیست فقط بعضی وقتها به طور تفریحی مواد مصرف میکند.

۳ - عجولانه و زود هنگام، سازش می کنیم.

الف ) چشم پوشی از باورها و ارزشهای خود

ب ) دست برداشتن از علایق و فعالیتهای خود

ج ) کناره گیری از خانواده و دوستان

بحران های اجتماعی ازدواج:

۱-بی انگیزه بودن جوانان به ازدواج به دلایل اقتصادی ، اشتغال ، رابطه های گذرا ، لذت های گذرا ، ترس از ازدواج، عدم مسئولیت پذیری
۲-مشکل همسر یابی –شهرنشینی – دور شدن از فامیل ها-جواب ندادن مکانیسم سنتی
۳-عدم وجود پروتکل علمی مشاوره قبل از ازدواج
۴- ساماندهی آموزش های بعد از ازدواج تا ۵ سال
۵- مشاوره صحیح بعد از ازدواج در هنگام بحران

 

چالش های پیش روی ازدواج:

اشتغال:

با توجه به نرخ رشد بیکاری در سال های اخیر، داده های آماری بخش عمده این بیکاران را نیروهای جوان جامعه نشان می دهد.

نیروهایی که در طی سال های اخیر با توجه به رشد فزاینده دانشگاه ها در پذیرش دانشجو، از میان تحصیلکرده ها هستند (که البته در این بین نمی توان ضعف نظام آموزشی در کشور را در پرورش نیروها بی اهمیت دانست).

عدم وجود سیستم اطلاع رسانی شغلی مناسب و دقیق نیز جهت آشنایی هر چه بیشتر جوان با نیازهای بازارکار و چگونگی راه اندازی مشاغل گوناگون و... این وضع را تشدید کرده است.

● مسکن:

افزایش قیمت ها و به تبع آن افزایش اجاره و یا خرید مسکن در شهرها (به ویژه شهرهای بزرگ مثل تهران) موجب شده است که تهیه مسکن و تأمین مخارج زندگی برای جوانان دشوار شود.

● مشکلات اقتصادی

براساس نظرات جوانان و اعتقاد صاحب نظران و کارشناسان امور اجتماعی، عمده ترین مانع بر سر ازدواج جوانان در کشور، بحث معضلات اقتصادی است. بنابراین اتخاذ سیاست هایی برای رفع و حل این نوع مشکلات مهم ترین قدم در جهت رفع موانع ازدواج به شمار می آید.

لذا پرداختن به این مسأله به دلیل گستردگی ابعاد گوناگون آن نیازمند عزم ملی است و مشارکت فعال نهادهای دولتی و غیر دولتی را می طلبد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ایجاد یک تحول اساسی در نظام مدیریت کشور و ایجاد اشتغال واقعی برای جوانان، بالا بردن وام ازدواج و کمک های حداقلی دولت، تنها به مثابه مسکنی بر این درد خواهد بود و درمان قطعی این مشکل نیست.

هرچند طی سال های اخیر اقدامات خوبی در جهت تسریع در روند ازدواج جوانان و ایجاد فرهنگ ازدواج آسان میان اقشار جوان انجام شده است اما با استناد به آمار موجود ناکافی بوده و به صورت محسوسی خود را نشان نداده است، از این رو باید اقدامات وسیع تر و پردامنه تری در این رابطه انجام پذیرد.

بدیهی است فرهنگ سازی رسانه های تصویری و مکتوب، هشدار به خانواده ها در کاهش توقعات، آسان گیری، تسهیل فرایند امور، تشویق جوانان به کار و ازدواج و تشکیل خانواده، اشتغال آفرینی و... همه از نیازهای ضروری جامعه ما محسوب شده و البته در این میان بانک ها نیز باید با آسان گیری و تسهیل قوانین و شیوه های اعطای وام و در صورت امکان افزایش مبالغ وام های ازدواج و... زمینه را برای ایجاد شادی و نشاط در جامعه و میان قشر جوان فراهم نمایند.

در مورد مادی شدن زندگیها و بدست آوردن اولویت بالاتر مسائل مادی در زندگی هم خود شاهد قضایایی هستید شروع زندگی و تداوم و پایانش به گرایشهای مادی در آمیخته و مانند گذشته نیست .زندگیهای امروزی بعضاً مانند یک فرع از اصل مادی زندگی شده است بصورتی که بدون آن گرایشات مادی زندگیها دوام و معنای زیادی نخواهد داشت .

 

نکات کلیدی در نتیجه گیری و تصمیم گیری

بهترین تصمیم گیری زمانی است که شما دور از احساسات و اضطراب باشید تا تصمیم گیری در کنار تفکر و مشورت و آرامش و در مدت زمانی مناسب ، انجام گیرد. بنابراین اصرار و عجله زیاد طرف مقابل یا خانواده ها نباید مانع از تحقیق، تفکر و ارزیابی شود. تصمیم گیری را جدی بگیرید و احساسی عمل نکنید. اما بیش از اندازه هم وسواس به خرج ندهید. نترسید و توکل کنید. پس، دقت آری اما وسواس نه .

در دوران خواستگاری و مخصوصاٌ در هنگام تصمیم گیری باید بین شما و شخص مقابل تفاهم باشد و بعد از آن توافق. اگر در این مدت میان شما انس و الفت ایجاد شده، این قضیه را ریشه یابی کنید تا یقین پیدا کنید این انس و الفت دلبستگی ظاهری و غیر منطقی مثلاٌ: به خاطر حس ترحم، زیبایی ظاهری، شباهت ظاهری (به یکی از افراد مورد علاقه) و یا موقعیت اجتماعی، مالی، و ... شخص نباشد.

سعی کنید تصمیمتان با اعتقاد قلبی و قاطع باشد و به درستی آن یقین داشته باشید زیرا در این صورت در زندگی آینده به طرف مقابلتان بیشتر اطمینان می کنید و برداشت مثبت تری از زندگی خواهید داشت.

به یاد داشته باشید. که انتخاب یک تربیت خانوادگی، فرهنگ و آداب و رسوم، اعتقادات و باورهای او برای همیشه است .هرگز فکر نکنید که با انتخاب هر کس، می توانید از شرایط نامناسب موجود فرار کنید. در این صورت مطمئن باشید که با دست خود، خود را به دام انداخته اید.

با در نظر گرفتن نظر خانواده تان ضمن اطمینان بیشتر از حمایت آنها برخوردار خواهید بود.

دلایل ونشانه های خانواده گرایی :

استفاده از تجربه وعلاقه والدین در فرآیند همسرگزینی

پاسداشت جایگاه ومنزلت والدین

ایجاد زمینه های همدلی میان والدین دو طرف

رسمیت بخشیدن به رفت وآمدها

پیشگیری از تنش های محتمل

حمایت های اقتصادی ، عاطفی ومنزلتی

میانجیگری های متفاوت درراستای حل مشکلات محتمل

خطاهای شناختی افراد قبل از ازدواج :

تفکرهمه یا هیچ :

در این شیوه فرد تمایل دارد واقعیت ها را به صورت مطلق تعبیر کند در این حالت فرد به هیچ وجه تعبیرهای خاکستری را نمی پذیرد.افرادی که چنین تفکری دارند همه اموررا به دو طبقه خوب یا بد ، سیاه یا سفید ، ممکن یا غیر ممکن تقسیم می کنند.

بزرگ انگاری یا کوچک انگاری :

به طورمعمول دراین خطای شناختی ، وقتی شخصی خود،دیگری یا یک موقعیت را مورد ارزیابی قرار میدهد ، وجوه منفی را بزرگ میکند ووجوه مثبت را کوچک می شمارد .دراین تحریف شناختی فرد بیشتر تمایل دارد به جنبه های منفی بپردازد وجنبه های مثبت را نادیده بگیرد چنین تفکری به تدریج ناامیدی ، غم وبی انگیزه بودن را بر فرد چیره می کند .

شخصی سازی:

منجر به احساس گناه ،خجالت یا شایسته نبودن میشود.دراین خطا فرد ،خودرا مسئول حادثه ای میداند که به هیچ وجه امکان کنترل آن را نداشته است.دراین نوع از تحریف ، فرد بدون هیچ دلیل ومنطقی ، حوادث ناخوشایند را به خود نسبت می دهد .در حالی که بسیاری از مسائل وامور از قدرت کنترل او خارج هستند .متاسفانه چنین تفکری در حوزه های مختلف مانند ازدواج سبب ناکامی های بعدی می گردد.

استدلال هیجانی:

درتحریف شناختی استدلال ، افرادی هستند که با احساس ارزیابی می کنند وبه نتیجه ای می رسند که ناسالم است .این نحوه تفکر ، باعث می شود دربعضی مواقع اضطراب فرد بدون دلیل زیاد شود ودر مواقعی دیگر شخص از تلاش برای مرتب کردن کارها ومسائل دست بردارد. در تصمیم گیری سالم مهم این است که شواهدرا بدون پیش داوری بسنجیم تا بتوانیم موقعیت را به بهترین صورت ارزیابی کنیم .

برچسب زدن :

افراد غمگین وافسرده تمایل زیادی دارند که صفت ها والقاب منفی بسیاری را به خود نسبت دهند .انان گاه خودرا بی عرضه وکودن می دانند یا حادثه کوچکی را بدبختی به حساب می اورند .این خطای شناختی برچسب زدن نام دارد.برچسب زدن شکل افراطی تفکر همه یا هیچ است

باید ها واجبارها :

برخی افراد باید ها ونباید های بسیاری را برای خود ودیگران به کار می برند هرچند وجود این باید ها ونبایدها تا حدی ایجاد انگیزه میکند ولی نمی تواند چیزی را تضمین کند .این افراد انتظار دارند اوضاع دقیقا آن طورباشد که انها می خواهند .این درحالی است که چنین انتظاراتی همیشه محقق نمی شوند .

گرایش به تجرد :

متاسفانه امکان برقراری روابط عاطفی وحتی جنسی درخارج از قالب ازدواج ودرچارچوب دوستی های پیش ازازدواج وصمیمیت های بی بنیان دوران نوجوانی وجوانی ، میل به مجرد ماندن را در جوانان ، افزایش می دهد .

تجمل گرایی افراطی:

ازانجاییکه داشتن مهریه وجهیزیه سنگین ،خلاف سنت پیامبر است .بنابراین توصیه میشود که دو طرف وخانواده هایشان با ترویج ساده زیستی ودوری از تجمل ، این مانع را تا حد امکان مرتفع کنند وازدواج را به تاخیر نیندازند .

سخت گیری بیش ازحد والدین :

سخت گیری های بیش ازحد والدین وبزرگ ترها درباره ازدواج ممکن است باعث محروم شدن جوانان ازازدواج وحتی بروز برخی مشکلات شود .ازدواج ازنیازهای طبیعی وفطری است وخانواده از محبوب ترین نهادهای اجتماعی واسلامی محسوب میشود.سخت گیری های والدین به ویژه زمانی که سلیقه ای باشد سبب به تاخیر افتادن ازدواج میشود .


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز