title
کد خبر: 207456
00
وضعیت سالک درکدام استان‌ها نامساعدتر است؟

رییس اداره مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان: اخیرا وزارت بهداشت مشغول کار بر روی ساخت واکسن برای بیماری سالک است و یک نوع واکسن در حال آزمایش نیز تا ۷۰ درصد جواب داده است،

به گزارش بهداشت نیوز، بهزاد امیری  در پاسخ به این سوال چرا بیماری سالک در این فصل که چندان خبری از پشه‌ها نیست شیوع پیدا کرده است، گفـت: معمولا حشرات در فصل گرما فعالیت می‌کنند و افرادی را نیش می‌زنند و چند ماه بعد زخمش بروز پیدا می‌کند و همیشه هم همین گونه بوده است. به طور کلی سالک یک بیماری انگلی است و انگل از طریق نیش پشه هنگام خونخواری به انسان منتقل می‌شود و تا زمانی که این انگل تکثیر پیدا کند، چندین ماه طول می‌کشد و بنابراین افرادی که در تابستان مورد گزش پشه قرار می‌گیرند، زخمشان در اواخر پاییز و اوایل زمستان خودش را نشان می‌دهد.

وی ضمن اشاره به اینکه این بیماری همیشه در کشور بوده است و سال گذشته با ۱۴ هزار و ۱۷۱ مورد ابتلا به سالک مواجه بودیم گفت: حدود ۱۰ سال قبل ۲۵ هزار مورد از این بیماری را در کشور داشتیم.

امیری  ادامه داد: از آنجایی که این بیماری در نزدیک تهران و در روستایی در شهرستان ورامین چند مورد بیشتر از سال گذشته شناسایی شده این موضوع تا این حد رسانه‌ای شده است و در استان‌های دیگر نظیر اصفهان، فارس، خوزستان، خراسان رضوی و گلستان این موضوع چندان رسانه‌ای نشده  و حساسیت ایجاد نکرده چرا که این بیماری همیشه در آنجا بوده و برای مردم این مناطق عادی شده است.

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر کدام استان‌ها شرایط نامساعدتری در خصوص شیوع سالک دارند، اظهار کرد: استان‌های اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان و گلستان به نسبت با شیوع بیشتری از این بیماری مواجه هستند، هم اکنون در ۱۸ استان کشور این بیماری مشاهده است.
وی در رابطه با این موضوع که چرا بعد از سال‌ها هنوز این بیماری مهار نشده است افزود: فرایند ایجاد این بیماری بسیار پیچیده است، عامل این بیماری جوندگان صحرایی هستند و ناقل آن یک نوع پشه است. به طوری کلی حدود ۵۰ درصد از جوندگان صحرایی در کشور این انگل را دارند و این پشه‌ها هم که در همه جا حضور دارد و به همین دلیل سالک ریشه کن نمی‌شود، اما می‌توان آن را کنترل کرد.
 
امیری در پایان از پروژه ساخت واکسن بیماری سالک خبر داد و گفت: اخیرا وزارت بهداشت مشغول کار بر روی ساخت واکسن برای این بیماری است و  یک نوع واکسن سالک هم توسط یک پژوهشگر در حال آزمایش است و تا ۷۰ درصد هم جواب داده است، ولی از آنجایی که هنوز تایید نهایی نشده است فعلا در خصوص واکسن اظهار نظری نکردیم و قصد داریم از طریق کنترل جمعیت حشرات و جویندگان و آموزش در رابطه با بهداشت محیط به مردم مانع از شیوع این بیماری در کشور شویم.

منبع: میزان


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز