title
کد خبر: 206696
00
آخرین اخبار کرونایی استان‌ها؛ دوشنبه 20 دی

افزایش شمار مبتلایان به سویه اومیکرون زنگ خطر شیوع دوباره ویروس کرونا را در کشورمان به صدا درآورده، موضوعی که کادردرمان و مسوولان را بر آن داشته تا همچنان بر توصیه‌های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه تاکید کنند.

شرایط استان ها و کاهش فوتی ها اکنون بسیاری از نقاط کشورمان را به رنگ آبی درآورده است اما نگرانی ها از پایدار نبودن این وضعیت وجود دارد و بنابر اعلام متخصصان باید به گونه ای مدیریت کرد تا بار دیگر روزهای تلخ ماه های گذشته تکرار نشود. 

وضعیت کرونایی چند استان

آذربایجان غربی

ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی هم اعلام کرد: بستری شدگان سندرم حاد تنفسی به ۳۳۳ نفر کاهش یافته و طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۳  نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری شدن و ۲ بیمار در شهرستان های مهاباد و شوط جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند.

تاکنون ۳۲۵ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۲.۲ درصد از این تعداد، جان خود را از دست داده اند و همچنین حدود چهار میلیون و ۹۰۰ هزار دُز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شده است.

البرز

دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز در خبری اعلام کرد که ۲۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند و یک مورد فوتی کرونایی در استان ثبت شده است

در مجموع ۶ هزارو ۴۹۳بیمار  بیمار بدحال کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در البرز جان باخته‌اند و ۸۰ هزار و ۷۷۲ هزار بیمار بدحال کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در مراکز درمانی استان البرز بستری شده‌اند که ۷۴ هزارو ۱۶۲  بیمار آنان بهبود یافته اند.

ایلام

۶ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان ۳۰ نفر است، ۲۲ ابتلای جدید کرونا شبانه روز گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۶۷ هزار و ۲۰۶ نفر رسیده است. همچنین مورد فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت نشده و ایلام پانزدهمین روز بدون فوتی در استان را پشت سر گذاشته است و شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.

هرمزگان

در این استان شرایط از لحاظ میزان بستری و تعداد فوتی ها رو به کاهش است و هم اکنون در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد، تعداد موارد مثبت و مراجعان به مراکز درمانی بسیار پایین است و موارد فوتی نیز طی هفته گذشته تا به امروز فقط یک مورد گزارش شده است.

واکسیناسیون ۲ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۹۳۹ دز تاکنون، مرگ یک بانوی ۵۶ ساله بر اثر ابتلا در بندرعباس ، بستری ۲۱ نفر در بیمارستان های هرمزگان آخرین وضعیت این استان به لحاظ شرایط کرونایی است.

خوزستان

در این استان که اکنون تمامی شهرهای آن در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد، تاکنون بیش از ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار دُز واکسن در استان تزریق شده است اما موضوع نگران کننده تائید مواردی از اومیکرون در چند شهر پس از بررسی های لازم توسط آزمایشگاه انستیتوپاستور ایران است.

چهارمحال و بختیاری

بنابر اعلام مسوولان استان، پس از گذشت ۲ هفته از شناسایی نخستین مورد ابتلا به سویه اومیکرون هنوز این سویه در استان غالب نشده و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در این مدت نتیجه مثبت داده است، روند ابتلا، فوتی و بیماران بدحال در استان به کمترین حد خود رسیده به طوری که به مدت یک هفته گذشته مورد فوتی به ثبت نرسیده و تعداد بیماران بدحال به پنج نفر کاهش یافته است.

از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون تاکنون ۹۲ درصد جمعیت استان دُز نخست، ۸۲ درصد دُز دوم و ۱۰۰ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

خراسان رضوی

دامنشگاه علوم پزشکی مشهد هم اعلام کرده است که در صورت اوج‌گیری مجدد موج‌ شیوع کرونا بیش از ۶۰ درصد از پرستاران واجد شرایط در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی در بخش‌های کرونایی مستقر می‌شوند.

هم اینک ۹ هزار و ۲۰۰ نفر پرستار در بیمارستان‌های شهرهای حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی و غیرکرونایی هستند که از این تعداد ۶ هزار نفر در بیمارستان‌های مشهد خدمت می‌کنند.

اکنون حدود ۳۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند و از بین ۳۳ شهرستان ۲ شهر بردسکن و خلیل آباد در وضعیت زرد و بقیه در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و تاکنون حدود ۱۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی، دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

سمنان

مسوولان استان سمنان اعلام کرده اند که محدودیت سفر زائران عتبات عالیات باوجود شیوع سویه اومیکرون وجود ندارد و زائران با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت هوایی اعزام می شوند و تزریق ۲ دز واکسن کرونا و انجام تست pcr پیش از پرواز و تعداد محدود کاروان های زیارتی از جمله دستورالعمل های بهداشتی برای زائران اعلام شده استبنابر آخرین اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ۶۶ هزار و ۷۳۸ نفر از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون با علایم مشکوک به مراکز درمانی شهرستان های شاهرود و میامی در شرق استان سمنان مراجعه کرده اند که از این تعداد، پاسخ آزمایش ۲۶ هزار و ۷۳۰ نفر در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مثبت اعلام شده و در این بازه زمانی بیش از ۳۰۰ هزار تماس تلفنی در حوزه بهداشت به منظور اقدامات پیشگیرانه با مردم برقرار شده است.

کردستان

بیشترین میزان تزریق واکسن کرونا در کردستان هم به بیجار اختصاص دارد و تاکنون ۲ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۹۲۹ دُز واکسن به استان تحویل شده که از این تعداد ۳۹۴ هزار و ۳۸۱ دُز هنوز مصرف نشده و آمار واکسیناسیون کرونا در نوبت اول در سنندج ۸۳ درصد، دیواندره ۹۶ درصد و مریوان ۷۲ درصد بوده است.

لرستان

۲۲ ابتلای جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان شناسایی شده و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۳۷۲ نفر رسید و هیچ مورد مرگ و میر به دلیل ابتلا به کرونا در لرستان ثبت نشده و مجموع جانباختگان کرونا در استان همچنان ۲ هزار و ۶۸۴ نفر است و اکنون وضعیت شیوع کرونا در تمامی شهرهای این استان آبی است.

قم

تاکنون ۱۰۴ هزار نفر در این استان دُز سوم واکسن کرونا، ۷۳ درصد جمعیت استان دُز اول و حدود ۶۰ درصد نیز دُز دوم را دریافت کرده‌اند که در مقایسه با آمار سایر استان‌ها مطلوب نیست

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز ۵ آذرماه جاری به رنگ آبی درآمده است.

اردبیل

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، ۱۵ بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید.۱۹ طی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری روزانه مبتلایان کرونا، ۱۷۴ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

شمار مجموع مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی استان در این مدت ۸۲ نفر بوده و با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۶۲۲ نفر رسیده است.

هم‌اکنون به جز شهرستان پارس‌آباد که در وضعیت زرد و شهرستان‌های استان شامل بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز، نمین، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی شیوع قرار دارند.

سیستان و بلوچستان 

با ابتلای ۲۱ نفر دیگر به ویروس کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس تا کنون در استان به ۱۳۴ هزار و ۲۲۲ نفر رسیده و با تلاش کادر بهداشت و درمان در شبانه‌روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلامم کرده است که بر خلاف تصور عمومی سویه امیکرون ویروس کرونا تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است و نباید فریب شمار پایین موارد بدحال بیماری را بخوریم.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز