title
کد خبر: 204884
00
ایمپلنت دندان

پیش از وارد شدن ایمپلنت دندان به بازار، از دست دادن دندان اتفاق بسیار ناخوشایندی بود چون میدانستیم هیچ دندانی دندان خودمان نمیشود اما حالا شرایط عوض شده است.

پیش از وارد شدن ایمپلنت دندان به بازار، از دست دادن دندان اتفاق بسیار ناخوشایندی بود چون میدانستیم هیچ دندانی دندان خودمان نمیشود اما حالا شرایط عوض شده است. به لطف پیشرفت تکنولوژی در حوزه دندانپزشکی، از دست دادن دندان مشکل مهمی نیست چون ایمپلنت دندان کار دندان واقعی تان را به خوبی انجام میدهد. اگر توسط یک متخصص مجرب ایمپلنت دندان انجام شود.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان، پروتز دندانی است که در دهان کاشته میشود تا درست مثل دندان خودتان بتوانید از آن استفاده کنید. یک دندان ایمپلنتی مثل دندان خودتان از دو بخش ریشه و تاج تشکیل شده است. ریشه همان پایه ایمپلنت است که معمولا از تیتانیوم و گاهی اوقات زیرکونیا (نوعی سرامیک) ساخته میشود و تاج همان روکش دندان است که از سرامیک یا ترکیب سرامیک و فلز ساخته میشود.

ایمپلنت تنها پروتز جایگزین است که همانند دندان واقعی در داخل استخوان کار گذاشته میشود و در واقع نوعی ریشه دندان مصنوعی است.

روکش دندان نوعی ترمیم دندانی است که شبیه به تاج دندان واقعی ساخته میشود تا همانند تاج عمل کند. پایه ایمپلنت که در استخوان فک فرو میرود، شکلی شبیه به پیچ دارد و طی عمل جراحی کاشته میشود.

 

چه گزینه های دیگری به جز ایمپلنت دندان برای پر کردن جای خالی دندان وجود دارد؟

به جز ایمپلنت دندان، روشهای دیگری هم برای جایگزینی دندانهای از دست رفته وجود دارند که پیش از ظهور ایمپلنت نیز مورد استفاده قرار میگرفتند. این دو روش عبارتند از:

  • دندان مصنوعی
  • بریج

 

دندان مصنوعی شامل یک یا چند دندان و یا یک ست کامل دندانهای یک فک میتواند باشد. طراحی و ساخت آن بسته به شرایط بیمار انجام میشود.

 

بریج پروتزی است که شامل یک یا چند دندان مصنوعی در وسط و دو یا چند روکش در دو طرف است که روکش های دندان به عنوان پایه و تکیه گاه عمل میکنند و روی دندانهای طبیعی یا ایمپلنتی دو طرف جای خالی، متصل میشوند تا دندان مصنوعی وسط را ثابت نگه دارند.

علاوه بر این موارد، پروتزهای بر پایه ایمپلنت هم وجود دارند که در آنها نیازی نیست به ازای هر دندان یک ایمپلنت تکی بگذارید بلکه از ایمپلنت به صورت پایه بریج و یا پیچ یا چِفتی برای ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی استفاده میشود.

 

ایمپلنت چه مزیتهایی دارد؟

  • اصلا تکان نمیخورد و با خاطر آسوده میتوانید غذا بجوید یا حرف بزنید
  • کاملا محکم و مقاوم است و نیازی نیست نگران شکستن آن باشید (اگر چه روکش سرامیکی روی آن همانند بریج و سایر ترمیمهای سرامیکی میتواند آسیب پذیر باشد)
  • اگر خوب از آن مراقبت کنید میتواند مادام العمر باشد
  • بر خلاف دندان مصنوعی و بریج، هیچ مشکلی برای سلامت لثه یا دندانهای دیگر ایجاد نمیکند و از آنها استفاده نمیکند
  • تنها روش جایگزینی دندانهای از دست رفته است که جلوی تحلیل رفتن و جمع شدن استخوان فک را میگیرد
  • حفظ تمیزی و بهداشت آن تفاوت خاصی با دندانهای دیگر ندارد و نیاز به مراقبت ویژه ندارد

 

معایب کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

  • کاشت آن نیاز به عمل جراحی دارد
  • معمولا درمانی فوری نیست و چند ماه طول میکشد تا دندان روی آن سوار شود. اگر چه روشهای ایمپلنت فوری نیز وجود دارند
  • در کوتاه مدت هزینه آن بیشتر از بریج و دندان مصنوعی است اگر چه در بلند مدت ممکن است مقرون به صرفه تر باشد چون نیازی به تعویض ندارد و باعث التهاب و تخریب لثه یا دندانهای دیگر نمیشود در نتیجه هزینه های جانبی به دنبال ندارد

آیا همه میتوانند ایمپلنت دندان بگذارند؟

این درمان محدودیت سنی در بزرگسالان ندارد اما کودکان و نوجوانان نمیتوانند ایمپلنت بگذارند چون این جراحی بر روی استخوان فک صورت میگیرد و استخوانها تا حدود بیست سالگی در حال رشد هستند. تا سن رشد به پایان نرسد نمیتوانید ایمپلنت بکارید.

هیچ محدودیت سنی در بزرگسالان وجود ندارد و هر سنی که داشته باشید و هر قدر که پیر باشید تا زمانی که از وضعیت سلامتی مطلوبی برخوردار باشید و بتوانید عمل جراحی را تحمل کنید، میتوانید ایمپلنت دندان بگذارید.

کسانی که بیماریهایی دارند که بر سلامت استخوانها تاثیر میگذارد یا التیام بافتها را مختل میکند مانند دیابتی که تحت کنترل نیست، ممکن است شرایط مناسبی برای کاشت ایمپلنت را نداشته باشند.

زنان باردار کاشت ایمپلنت را به پس از زایمان باید موکول کنند.

کسانی که در ناحیه سر و گردن پرتو درمانی انجام داده اند، در مورد جراحی کاشت ایمپلنت باید با پزشک صحبت کنند.

کسانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند ممکن است بهتر باشد کاشت ایمپلنت یا هر جراحی دیگری را مدتی به تعویق بیندازند. در این زمینه با پزشک باید مشورت شود.

برخی از داروها (مانند برخی داروهایی که برای درمان پوکی استخوان مصرف میشود) در جوش خوردن بافتها یا رشد استخوان اختلال ایجاد میکنند بنابراین هر دارویی که مصرف میکنید را به اطلاع دندانپزشک برسانید.

سیگار کشیدن و به طور کلی استعمال دخانیات التیام بافتها را به تعویق می اندازد و خطر عفونت را افزایش میدهد. در نتیجه حتما باید چند هفته پیش از جراحی تا چند هفته پس از آن، سیگار را کنار بگذارید.

اگر مدت زیادی از کشیدن دندان گذشته است یا به طور کلی استخوان فک تان نازک است ممکن است نیاز به پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت داشته باشید. پیوند استخوان را گاهی میتوان همزمان با کاشت ایمپلنت انجام داد.

 

اگر مدت زیادی از کشیدن دندان گذشته است باز هم میتوانم ایمپلنت بگذارم؟

بله. با پیوند میتوان استخوان را تقویت و آماده پشتیبانی از ایمپلنت کرد. پیوند استخوان به افزایش حجم و تراکم استخوان کمک میکند. با این حال بهتر است به محض از دست دادن دندان، برای پر کردن جای خالی آن با ایمپلنت اقدام کنید تا نیازی به این درمان نداشته باشید.

علت نیاز به پیوند این است که در صورتی که استخوان کافی در محل کاشت ایمپلنت نداشته باشید، ساختار قوی برای نگه داشتن ایمپلنت وجود ندارد. در نتیجه احتمال عدم موفقیت درمان زیاد میشود.

 

چگونه ایمپلنت به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک کمک میکند؟

تا زمانی که دندان در فک قرار دارد، نیروهایی که هنگام جویدن غذا به آن وارد میشوند را به استخوان منتقل میکند و به این ترتیب باعث میشود استخوان دائما در حال بازسازی و تقویت باشد. درست همانند عضله ای که در ورزش تقویت میشود اما اگر از آن کار نکشید، تحلیل میرود و کوچک میشود. هنگامی که دندان خود را از دست میدهید، دیگر استخوان تحریک نمیشود. حتی اگر دندان مصنوعی یا بریج داشته باشید نیز کمکی نمیکند. در نتیجه بدن انرژی صرف حفظ تراکم و حجم استخوانی که دیگر نیازی به آن نیست نمیکند. فرایند بازجذب شروع میشود و استخوان به تدریج تحلیل میرود و نازک میشود.

هنگامی که ایمپلنت میگذارید، درست همانند دندان واقعی استخوان را به بازسازی تحریک میکند و اجازه نمیدهد تحلیل برود. دندان مصنوعی و بریج نه تنها کمکی به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان نمیکنند بلکه به دلیل فشار نامساعدی که به لثه و استخوان زیر آن وارد میکنند، بیشتر باعث تحلیل رفتن لثه و استخوان میشوند.

 

عمل جراحی "کاشت ایمپلنت دندان" چگونه است؟

این جراحی نیازی به بیهوشی ندارد و در مطب انجام میشود. سوراخی در محل مورد نظر در استخوان فک ایجاد میشود و پایه ایمپلنت داخل آن قرار میگیرد. سپس لثه اطراف ایمپلنت را میگیرد و بخیه میشود.

در روش ایمپلنت فوری، روی ایمپلنت باز می ماند و در همان جلسه، ساخت اباتمنت و روکش دندان موقتی انجام میشود تا بدون دندان از مطب بیرون نروید!

در روش ایمپلنت معمولی، پس از جایگذاری پایه ایمپلنت، چند ماه صبر میکنید تا استخوان رشد کند و به ایمپلنت بپیوندد. پس از این که اطمینان حاصل شد ایمپلنت ثبات ثانویه کافی دارد، کار اتصال روکش دائمی انجام میشود. در این مدت دندانی در این جای خالی ندارید.


 

چرا همیشه از روش" ایمپلنت فوری" استفاده نمیشود؟

این روش برای همه افراد و در هر شرایطی مناسب نیست. چون هنگامی که روکش دندان موقتی روی ایمپلنت متصل میشود، احتمال این که فشاری به روکش و در نتیجه ایمپلنت وارد شود وجود دارد. ایمپلنت در چند ماه اول پس از کاشت، در شرایط حساسی قرار دارد و نباید کوچکترین حرکتی داشته باشد. در صورتی که حرکت کند، درمان با شکست مواجه میشود. در نتیجه غالبا ترجیح دندانپزشک بر این است که جانب احتیاط را رعایت کند و روکش بر روی ایمپلنت نگذارد تا زمانی که استخوان به آن جوش خورده باشد.

با این حال روکش دندان موقتی در ایمپلنت فوری، کوتاه ساخته میشود تا تماسی با دندان مقابل نداشته باشد و خطر فشار آمدن به ایمپلنت کمتر شود. از طرفی برخی از دندانها مانند دندانهای جلویی تحت فشار زیادی قرار دارند. به همین علت موفقیت این روش هم در صورت انتخاب درست بیمار، بالاست و در کسانی که دندان جلویی شان که کاملا در معرض دید قرار دارد از دست رفته و میخواهند ایمپلنت به جای آن بگذارند، میتوان این روش را در نظر گرفت.

 

مراقبت از ایمپلنت دندان چگونه است؟

نیازی نیست نگران مراقبت از ایمپلنت باشید چون این کار مشابه حفظ بهداشت دندانهای دیگر است:

  • هر روز بعد از غذا یا حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  • اطراف تک تک دندانها را نخ بکشید.
  • اگر دندان قروچه دارید، برای مدیریت آن با دکتر صحبت کنید و از محافظ دهان شبانه استفاده کنید.
  • هنگام انجام فعالیتهای ورزشی برخوردی، محافظ دهان ورزشی بگذارید.
  • اشیاء یا غذاهای خیلی سفت گاز نگیرید و نجوید (از جمله یخ)
  • از دندانهای خود به عنوان ابزار استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از زرد یا بدرنگ شدن دندان، از خوردن زیاد نوشیدنی یا خوراکی های پررنگدانه مانند چای، قهوه، نوشابه و غیره پرهیز کنید و پس از مصرف، دهان خود را بشویید.
  • هر شش ماه یک بار برای معاینه کامل و جامع دهان، به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای اطلاع بیشتر و مشاوره به وبسایت مرکز و تیم تخصصی دکتر گشاده رو مراجعه کنید.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز