title
کد خبر: 191077
00
چگونه از بروز آسیب نوجوانان پیشگیری ‌می‌کنیم؟

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد، پدر و مادر خردمند متناسب با هر مرحله از رشد فرزند خود، مقرراتی را که او باید از آنها اطاعت کند وضع می‌کنند و به اجرای این مقررات پافشاری دارند؛ پس باید قاطع باشند، اما یادشان باشد انصاف را هم ازیاد نبرند و این ترکیبی است که موثرترین و تاثیرگذارترین کاربرد را دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ندا اخروی گفت: مهمترین چیزهایی که فرزندان از والدینشان می‌خواهند اول محبت و سپس نظم است، یکی از اصلی‌ترین روش‌های ایجاد نظم در زندگی فرزندان ایجاد انتظارات مربوط به رفتار مناسب و نیز محدودیت‌هایی است که برای آزادی آنها تعیین می‌کنند.

وی افزود: همه فرزندان ما صرف نظر از سن و سال به مقررات و محدودیت‌هایی نیاز دارند، نظمی که از طریق قانون‌مندی و تعیین حد و حدود اعمال می‌گردد احساس بدی به بچه‌ها نمی‌دهد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه وجود نظم باعث می‌شود فرزندان احساس امنیت کنند، خاطرنشان کرد: دلایل زیادی برای ضرورت وجود مقررات  و قانون‌مندی خانه وجود دارد، اما دلیل اصلی آن این است که مقررات به مرور زمان به فرزندان کمک می‌کند که بیش از پیش بر رفتارشان تسلط و کنترل پیدا کنند و خویشتنداری را از طریق مقرراتی که توسط والدین بر رفتارشان اعمال می‌شود فرا گیرند.

دکتر اخروی تصریح کرد: پدر و مادر خردمند متناسب با هر مرحله از رشد فرزند خود، مقرراتی را که او باید از آنها اطاعت کند وضع می‌کنند و به اجرای این مقررات پافشاری دارند؛ پس باید قاطع باشند، اما یادشان باشد انصاف را هم ازیاد نبرند و این ترکیبی است که موثرترین و تاثیرگذارترین کاربرد را دارد.

وی با طرح این سؤال که چرا باید قوانین روشن وضع کنیم و اینکه چرا لازم است در خانواده قانون داشته باشیم، بیان کرد: این سؤال مطرح است که هر قانون چه فایده‌ای دارد و باید تفهیم کنیم قانون شکنی یا نادیده گرفتن آن چه عواقبی دارد، یکی از وظایف مؤثر والدین زیر نظر داشتن فعالیت فرزندان است، نظارت والدین بر فعالیت‌های فرزندان عامل مهمی است که می‌تواند از بروز آسیب در نوجوانان پیشگیری کند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که والدین باید همیشه آگاه باشند که فرزند نوجوان آنها کجا و مشغول چه کاری است، تأکید کرد: آموزش به فرزندان در خصوص نحوه انتخاب دوستان و چگونگی برخورد با آنها مهم است. همچنین لازم است که والدین با دوستان فرزندان خود آشنا باشند و مقاومت در برابر فشار جمع را به آنها آموزش دهند.

دکتر اخروی اضافه کرد: وقتی فرزندتان تمایل پیدا می‌کند اوقاتی را بیرون از خانه بگذراند نظارت روشن بر رفتارش ضروری می‌شود و مهمترین عاملی که از به دردسر افتادن کودکان پیشگیری می‌کند این است که والدینشان فعالیت‌ها و دوستان و مکان‌هایی که به آنجا رفت وآمد دارند را بشناسند و در هر زمان بتوانند به 3 پرسش فرزندم کجاست؟، با چه کسی است؟ و  مشغول چه کاری است؟ پاسخ دهند.

وی تصریح کرد: والدین می‌بایست نظارت بر فرزندان را قبل و بعد از هر کاری انجام دهند و باید از نقشه‌های فرزندشان مطلع باشند و بدانند وقتی فرزندشان در خانه نیست چه بر او می‌گذرد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه والدین باید قوانین و انتظارات خود را پیشاپیش با فرزندشان در میان بگذارند، گفت: وضع قوانین روشن و بیان انتظارات از فرزندان، یکی از عوامل مهم برخورداری از خانواده‌ای سالم بوده و لازم است که قوانین و انتظارات خود را پیشاپیش با فرزندان در میان بگذاریم، برای این منظور بایستی به وضع قوانین به‌صورت روشن پرداخته و در مورد فایده اجرای آنها با فرزند خود صحبت کنیم.

دکتر اخروی تصریح کرد: همچنین ضروری است رعایت قانون را مورد تشویق قرار داده و عواقب قانون شکنی را مشخص نماییم. لازم است والدین درمورد دلایل ممنوع بودن یا نبودن چیزی  با فرزند خود صحبت کنند، ایجاد و حفظ رابطه خوب با فرزندان می‌تواند منجر به کاهش مقاومت فرزندان در پذیرش قوانین گردد.

وی تأکید کرد: فراموش نکنیم که رعایت قانون را تشویق کنیم تشویق‌های کلامی و دادن امتیازاتی مثل گذراندن وقت بیشتر با کامپیوتر، نیم ساعت دیرتر به رخت خواب رفتن، تهیه بلیط استخر و غیره، ضمن اینکه عواقب قانون شکنی را هم باید به‌طور دقیق رعایت کنیم و اگر رابطه خوبی با فرزندمان داشته باشیم و قوانین را هم خوب توضیح داده باشیم آنها عواقب قانون شکنی و تنبیه را هم بهتر می‌پذیرند؛ همچنین تنبیه‌هایی مانند گذراندن وقت کمتر با کامپیوتر، محروم کردن از رفتن به استخر و غیره نیز برای این منظور مناسب است.

 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز