title
کد خبر: 1566
00
خانم ها پولیپ رحم را بیشتر بشناسند

پولیپ به صورت رشد غیرطبیعی توده‌های خوش خیم در جدار اعضای بدن تعریف می‌شود. مانند پولیپ روده، معده، بینی و پولیپ رحم. پولیپ، سرطان نیست ولی سرطان می‌تواند منشا آن باشد. منشا اولیه پولیپ غشای مخاطی است که با یک ساقه به بافت اصلی متصل است.


تقریبا اکثر خانمها با این واژه به خوبی آشنا هستند. پولیپ در واقع رشد بافت رحم به طور موضعی است که به صورت یک تکه گوشت اضافه در داخل حفره رحمی ظاهر می شود و یکی از شایع ترین علل خونریزی های غیر طبیعی رحم هم در خانمهای قبل از سنین یائسگی و هم در افراد یائسه می باشد. تعداد و سایز و مکان آنها متفاوت است. پولیپ ها توده هایی منفرد یا متعدد با اندازه چند میلی متر تا چند سانتی متر هستند که ممکن است در حفره رحم و یا دهانه رحم بوجود آیند .
 

علت به وجود آمدن پولیپ چیست؟

معمولا پولیپ ها و فیبرومها که هردوخوش خیم هستند و از بافت خود رحم منشاء میگیرند در اثر میزان بیش از حد هورمون های استروژن تولید شده در خود بدن و یا وارد شده به آن و کاهش پروژسترون به وجود می ایند.

 

عوامل خطر پولیپ کدامند؟

1- مصرف تاموکسیفن : شیوع پولیپ در مصرف کنندگان تاموکسی فن بالاتر و سایز آنها نیز بزرگتر است (به بیش از 2سانتی متر هم میرسد).
2- چاقی : مخصوصاافرادی که BMI>30 دارند.
3- مصرف داروهای هورمونی پس از یائسگی
4- افرادی که پولیپهای متعدد در روده دارند.


علایم بالینی:

مهمترین و شایعترین علامت پولیپ خونریزیهای غیر طبیعی رحم است. (88-68%) که اکثرا به صورت لکه بینی تظاهر می کند اما ممکن است باعث خونریزی شدید و سنگین نیز بشود. همچنین علت شایع خونریزی و لکه بینی پس از یائسگی نیز می باشد. پولیپ ها میتوانند بدون علامت نیز باشند و در طی ارزیابی ناباروری در سونوگرافی و یا هیستروسکوپی کشف شوند و یا در صورتی که از دهانه رحم بیرون زده باشند در حین معاینه دیده شوند.

نکته مهم :خانمهایی که مشکل خونریزی غیر طبیعی دارند باید از نظر خطر سرطان رحم بررسی شوند.


ارزیابی و تشخیص:

سونوگرافی واژینال اولین و کم هزینه ترین روش تشخیصی در خانم های مبتلا به خونریزی غیر طبیعی است. اما اگر با سونو تشخیص قطعی داده نشد بهترین روش ،هیستروسکوپی و یا هیدرو سونوگرافی ( سونوگرافی با مایع ) میباشد. پولیپ هایی که از دهانه رحم منشاء گرفته یا از آن آویزان شده باشند هم در معاینه مشخص می شوند. تشخیص قطعی و تعیین خوش خیم یا بدخیم بودن پولیپ پس از برداشتن آن و فرستادن بافت به آزمایشگاه و بررسی پاتولوژیک داده می شود.


پولیپها خوش خیم هستند یا بدخیم؟

95% آنها خوش خیم هستند ولی در افراد یائسه نسبت به غیر یائسه ها و در کسانی که پولیپ باعث خونریزی شده نسبت به افراد بدون علامت ، و نیز درکسانی که تاموکسی فن مصرف می کنند احتمال بدخیمی بیشتر است.


اثرات پولیپ بر باروری و بارداری؟

خود پولیپ به تنهایی عامل ناباروری نیست اما برداشتن آن در افراد نابارور قبل از درمان باعث بهبود نتیجه و افزایش احتمال بارداری بعد از IUI و IVF می شود. پولیپ باعث افزایش سقط در افراد باردار نشده و بر نتیجه بارداری اثر منفی ندارد.


آیا برداشتن پولیپ همیشه ضرورت دارد؟

پولیپ های علامت دار در هر سنی باید برداشته شوند. اما پولیپ های بدون علامت فقط در صورتی خارج می شوند که:
1- از دهانه رحم آویزان شده باشند.
2- بزرگتر از ۱/۵ سانتی متر باشند.
3- در افراد نابارور
4- در افرادی که عوامل خطر فوق الذکر را دارا باشند.
5- پولیپ های متعدد
6- افراد یائسه

در موارد نادر ممکن است پولیپ پس از خارج شدن عود کند. در این موارد و در مصرف کنندگان تاموکسی فن (که در معرض خطر بدخیمی هستند)، علاوه بر تحت نظر بودن ، درمان و اقدام مناسب توسط پزشک انجام می شود.


درمان جراحی:

بهترین و دقیق ترین روش جهت برداشتن پولیپ داخل حفره رحم ، استفاده از هیستروسکوپی است که تعیین محل دقیق پولیپ زیر دید مستقیم را فراهم میکند. پولیپهای دهانه رحم معمولا بطور سرپایی قابل برداشتن هستند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز