title
کد خبر: 95963
00
با خواص فوق العاده  چای هیبیسکوس آشنا شوید

چای مکه، معروف به چای ترش یا سرخ است که توانسته در طب سنتی جای خود را پیدا کند.

به گزارش بهداشت نیوز: چای های زیادی در دنیای ما وجود دارد از چای سیاه گرفته تا چای سبز و سرخ و سیر و  .. که هر کدام برای خود جایگاه و طرفداران مخصوصی دارد.
 
چای مکه، معروف به چای ترش یا سرخ است که توانسته در طب سنتی جای خود را پیدا کند و خواص فراوانی را در درمان بیماری‌ها به نام خود بزند، البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که این چای برای خود معایبی هم دارد.
 
چای ترش چیست؟
چای تُرش یا چای مکه (Hibiscus sabdariffa) یا چای روزل یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا بصورت نوشیدنی گرم و یا سرد مصرف دارد.
 
در آمریکای لاتین و بخصوص در جامائیکا مصرف آن متداول است و بنام گل جامائیکا یا Sorrel، و شمال آفریقا بنام چای سودانی و در مصر بنام کرکده Karkade مشهور است. مزه آن ترش است و معمولاً با شکر نوشیده می‌شود.
 
 
وقتی دچار بیماری می‌شویم زندگی برای ما انگار تلخ می‌شود و بسختی می‌توانیم عادت‌های خود را تغییر دهیم.
 
مثلا با ابتلا به دیابت کم کم باید مصرف چای و قند را تعدیل کنیم. چای تلخ است و نیاز به شیرینی دارد.
 
به خود می‌گوییم: ما به آن عادت کرده ایم. اگر چای نخوریم پس چه بخوریم؟
 
خـوشـبـخـتانه نوشیدنی‌های جایگزین و بسیار مفیدی وجود دارد که می‌تواند از نظر آرامش بخشی و رفـع خـسـتـگـی بـرای کـسـانـی که علاقه‌مند به نوشیدنی‌های گرم هستند سودمند باشد.
 
چای ترش از آن جمله است.
 
چای ترش از گیاه (هیبیسکوس) یا رز چینی تهیه می‌شود که از گلبرگ و دانه‌های آن می‌توان به عنوان نوشیدنی استفاده کرد. چای هیبیسکوس دارای رنگ قرمز پر رنگ و طعم ترش است.
 
در میان گیاهانی که نام چای را به خود گرفته اند، چای قرمز یا چای ترش که به آن چای مکه هم می‌گویند، به علت رنگ، طعم و خاصیت ویژه‌ای که دارد، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است.
 
در عهدباستان از چای سرخ به عنوان شاداب کننده و رفـع کـنـنـده عوارض بیماری‌های قلبی استفاده می‌کردند.
 
مصرف این محصول در تعدادی از فرهنگ‌ها مانند چین، مکزیک و حتی اروپا وجود دارد. در سودان و مصر به عنوان یک نوشیدنی تشریفاتی در جشن‌های رسمی از آن استفاده می‌کنند.
 
نوشیدن این گیاه را می‌توان به صورت سرد و گرم به همراه مقداری قند یا نبات یا حتی بدون آن به عنوان یک نوشیدنی رژیمی مصرف کرد.
 
 
چای هیبیسکوس
هیبیسکوس (Hibiscus) گونه‌ای از گیاهان گل‌دار از خانواده پنیرکیان است. این گیاه بومی مناطق گرم معتدل، نیمه گرمسیری و گرمسیری است و از آنگولا سرچشمه گرفته است. به این گیاه رز چینی نیز گفته می‌شود.
 
برگ‌های گیاه هیبیسکوس بیضوی و یا نیزه‌ای، اغلب با حاشیه‌های دندانه‌دار هستند.
 
گل‌های گیاه هیبیسکوس بزرگ و شیپوری شکل بوده و دارای ۵ گلبرگ بارنگ‌های سفید، صورتی، قرمز، نارنجی، بنفش و یا زرد هستند که از آن‌ها در تهیه دارو‌ها استفاده می‌شود.
 
از این گیاه در غذا‌ها و نوشیدنی‌های مختلف برای بهبود طعم، بو و رنگ آن‌ها استفاده می‌شود. از گیاه هیبیسکوس برای تهیه دم‌نوش چای ترش نیز استفاده می‌شود که دارای خواص درمانی بسیاری است. چای هیبیسکوس و یا همان چای ترش دارای ویتامین C، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری است.
 
۱۵ تا ۳۰ درصد چای ترش از اسید‌های ارگانیک (اسید‌های گیاهی) مانند اسیدسیتریک تشکیل‌شده است که موجب تقویت سیستم ایمنی، کاهش خطر تجمع فلز‌ها در جریان خون و بهبود سلامت پوست می‌شود.
 
هیبیسکوس پوست را رطوبت رسانی نموده و تسکین می‌دهد، مو‌ها را پاک‌سازی و پوست سر را شاداب می‌کند.
 
خواص چای ترش
نـوشـیـدنـی ایـن گیاه کاهش دهنده فشار خون، خـنـک کـنـنـده بـدن، رقـیـق و تـصـفـیـه کـنـنده خون، کـنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفرایی و همچنین آرام بخشی مناسب است و برعکس چای که باعث دفع آهن می‌شود چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می‌آید.
 
طریقه مصرف چای ترش
افرادی که دارای قند، چربی و فشارخون بالا هستند، می‌توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای قرمز اختصاص دهند و برای هر بار مصرف، ۵ گرم از گل برگ‌های چای قرمز را داخل یک فنجان ریـخـته و سپس آب جوش بر روی آن بریزند و سرپوشی گذاشته، ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس صاف کرده و میل کنید.
 
 
خطرات چای ترش برای سلامتی
قبل از اینکه چای ترش را برای کاهش وزن خود در رژیم غذایی تان بگنجانید، با دکتر خود در مورد هر نوع سوابق بیماری هایتان صحبت کنید.
 
به گزارش مرکز سلامت طبیعی باستیر در دانشگاه پنسیلوانیا، چای ترش ممکن است باعث گشاد و منبسط شدن رگ‌ها و عروق خونی شود، که خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. نوشیدن روزانه چای سرخ ممکن است فشارخون سیستولیک را تا ۲.۷ پایین بیاورد.
 
درصورتی که هرگونه دارویی برای فشارخون بالا یا پایین مصرف می‌کنید از نوشیدن چای ترش خودداری کنید. درست است که چای ترش فواید بسیاری دارد و باعث بهبود سلامت و کاهش وزن می‌شود، ولی شما باید از عوارض جانبی آن نیز آگاه باشید.
 
خطرات چای ترش برای بارداری
تحقیقاتی که در دانشگاه علم و صنعت Guru Jambheshwar هند انجام شدند نشان دادند که چای ترش کیفیتی استروژنی دارد. افراط در نوشیدن چای ترش در بارداری زنان و قابلیت باروری آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود سطح هورمون استروژن بدن آن‌ها کاهش پیدا کند. چای ترش همچنین حاوی هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای است که منجر به سرطان و نقص جنین می‌شوند.
 
چای ترش با توجه به اثرات قاعده آوری که دارد ممکن است باعث به وجود آمدن جریان خون در رحم یا حفره لگن شود، بنابراین زنان باردار باید از نوشیدن آن پرهیز کنند. به افرادی که تحت درمان‌های هورمونی هستند یا دارو‌های باروری مصرف می‌کنند توصیه می‌شود در مورد نوشیدن چای ترش حتماً با پزشک خود مشورت کنند.
 
 
تداخلات دارویی چای قرمز
ترکیبات چای ترش با برخی دارو‌ها تداخل دارند. اثرات ضد سرطانی آن، اگر هم زمان با دارو‌های پزشکی ضد سرطان مصرف شود، اثراتی افزایشی را از خود نشان می‌دهد. وقتی دارو‌های ضدویروسی مصرف می‌شود٬ روندی مشابه آن رخ می‌دهد. چای ترش اثرات دارو‌های ضد مالاریا مثل کلروکین و کینین را کاهش می‌دهد و تأثیر دارو‌های ضدالتهابی نظیر استامینوفن را کم می‌کند.
 
اگر دارو‌های ضدالتهابی مصرف می‌کنید، تا دو ساعت بعد از مصرف داروی خود چای ترش ننوشید تا از اثرات معکوس و عوارض جانبی آن پیشگیری کرده باشید.
 
توهم زایی
احساس مستی، مسمومیت و ایجاد توهم، عوارض جانبی رایج چای ترش هستند. چای ترش می‌تواند تمرکز حواس را از بین ببرد و باعث گیجی شود.
 
پیش از انجام فعالیت‌هایی که نیازمند هوشیاری کامل هستند مثل کار با ماشین آلات یا رانندگی، از نوشیدن چای ترش خودداری کنید.
 
فشارخون
ازآنجاکه چای ترش باعث کاهش فشارخون می‌شود، به افرادی که فشارخون پایین دارند توصیه می‌شود از مصرف آن خودداری کنند، چون ممکن است دچار افت فشارخون شوند. افت فشارخون باعث ضعف و سرگیجه می‌شود و در مواردی می‌تواند منجر به صدمات قلبی و مغزی شود.
 
آلرژی
برخی از افراد ممکن است بعد از نوشیدن چای ترش به آن واکنش‌های آلرژیک نشان بدهند مانند خارش چشم قرمز، ناراحتی‌های سینوسی یا زکام.
 
خبرنگاران جوان
 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز