title
کد خبر: 82066
00
ایجاد «سنگ کلیه» با مصرف بی رویه «آنتی‌بیوتیک»

محققان در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی منجر به افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه خواهد شد.

به گزارش بهداشت نیوز: خطر ابتلا به سنگ کلیه در چند سال اخیر به دلیل مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی افزایشی قابل توجه داشته است.
 
سنگ کلیه توده‌های ناپایدار و دردناک اگزالات کلسیم یا ترکیب های دیگر است که در اندازه هایی مختلف بوجود می آید، در این بین سنگ های کوچک کلیوی کوچک به راحتی از دستگاه ادراری دفع شده، اما سنگ های بزرگتر که گاهی به اندازه یک توپ‌ گلف بزرگ می شوند با دردهایی شدید همراه خواهند شد.
 
مصرف آنتی بیوتیک خوراکی ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد
 
بر طبق تحقیقات اخیر شیوع سنگ‌های کلیه در 30 سال گذشته با افزایش 70 درصدی  همراه بوده است؛ در این میان چاقی، شیوه زندگی و فشار خون بالا در کنار برخی دیگر بیماری‌های پزشکی، از جمله علل این شیوع بوده است. همچنین مطالعه اخیر محققان در بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP) نشان از ارتباط استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی و افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه دارد.
 
نتایج این مطالعه که در مجله انجمن آمریکایی نفرولوژی منتشر شد، نشان می‌دهد که اگرچه ابتلا به سنگ‌های کلیه در میان کودکان نسبتا نادر است، اما با افزایش مصرف رو به افزایش آنتی بیوتیک در میان این گروه سنی، ابتلا به سنگ کلیه در میان آنها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. همچنین شیوع سنگ‌ کلیه در میان نوجوانان و زنان جوان نیز افزایش چشمگیری داشته است.
 
مصرف آنتی بیوتیک خوراکی ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد
 
محققین پرونده پزشکی 13 میلیون کودک و بزرگسال را در بریتانیا در فاصله سال‌های 1994 تا 2015 بررسی کردند، آنها دریافتند مصرف پنج نوع آنتی بیوتیک خوراکی از جمله سولفات خوراکی، سفالوسپورین‌ها، فلوروکینولون‌ها، نیتروفورانتوئین و انواع مشتقات پنی سیلین با خطر ابتلا به بیماری‌های سنگ کلیه همراه است. پس از در نظر گرفتن سن، جنسیت، نژاد، عفونت مجاری ادراری، داروهای دیگر و سایر شرایط پزشکی، مشخص شد بیمارانی که داروهای سولفونامید دریافت کرده بودند، بیش از دو برابر سایر مصرف کنندان آنتی بیوتیک در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار داشتند. همچنین خطر ابتلا به سنگ کلیه در میان مصرف کنندگان انواع مشتقات و زیرمجموعه‌های پنی سیلین، 27 درصد بیشتر بوده است.
 
به نظر می‌رسد خطر ابتلا به سنگ کلیه در چند سال اخیر به دلیل مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی افزایش یافته و شیوع این بیماری به دلیل مصرف آنتی بیوتیک خوراکی در میان کودکان و نوجوانان جوان بیشتر بوده است.
 
تحقیقات قبلی نشان داده است که حدود 30 درصد از افرادی که برای آنها آنتی بیوتیک تجویز می‌شود، واقعا به آنها نیاز ندارند. این امر به خصوص برای کودکان بیشتر اتفاق می‌افتد. در واقع کودکان نسبت به سایر گروه‌های سنی آنتی بیوتیک بیشتری را دریافت می‌کنند. پزشکان باید در خصوص تجویز آنتی بیوتیک‌ها مراقب باشند و تنها زمانی که تجویز آنها کاملا ضروری است. بسیاری از والدین به پزشکان خود برای تجویز آنتی بیوتیک فشار می‌آورند. آنها حتی زمانی که کودکشان مبتلا به بیماری ویروسی است، درخواست تجویز آنتی بیوتیک را دارند. بسیاری از پزشکان نیز به دنبال فشار والدین به درخواست آنها پاسخ مثبت می‌دهند. این درحالیست که بر خلاف عفونت‌های باکتریایی، بیماری‌های ویروسی به آنتی بیوتیک پاسخ نمی‌دهند.
 
به گفته دکتر تاسین: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که شیوه‌های تجویز آنتی بیوتیک یک عامل خطر قابل تغییر است و تغییر در الگوهای تجویز آنتی بیوتیک می‌تواند اپیدمی شیوع ابتلا به سنگ کلیه در میان کودکان را کاهش دهد.»
 
مقاومت آنتی بیوتیکی در حال افزایش است
به استثنای افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه، یکی دیگر از دلایل مهمی که پزشکان باید در مورد تجویز آنتی بیوتیک‌ها مراقب باشند، بحران مقاومت انسان به آنتی بیوتیک است. در چندین مورد آنتی بیوتیک‌های تجویز شده اثر خود را در درمان عفونت‌های باکتریایی از دست داده‌اند؛ چرا که مصرف گسترده آنها باعث مقاوم شدن باکتری‌ها در آنها شده است.
 
مصرف آنتی بیوتیک خوراکی ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد
 
سه علت اصلی این مقاومت، عبارت هستند از: استفاده بیش از حد و سوء استفاده از آنتی بیوتیک در پزشکی، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک در دامداری برای تسریع رشد حیوانات و در آخر، گسترش گونه‌های باکتریایی مقاوم بین انسان‌ها یا منابع غیر انسانی محیط زیست.
 
در حدود 2 میلیون آمریکایی هر ساله عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را تجربه می‌کنند. عفونت مقاوم در برابر درمان آنتی بیوتیک‌ها همچنین هر ساله باعث مرگ 23 هزار نفر در آمریکا می‌شود.
 
مصرف آنتی بیوتیک خوراکی ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد
 
این موارد گفته شده از شواهد جدی هستند که باید در مورد استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، برای خود یا فرزندانتان، مراقب باشید. استفاده از آنتی بیوتیک، خطراتی از جمله افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه، را به دنبال دارد. همچنین اگر از آنتی بیوتیک در مواقع غیرضروری استفاده کنید، ممکن است روزی برسد که شما برای درمان بیماری جدی خود به آنها نیاز داشته باشید و دیگر برای شما مفید نباشند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز