title
کد خبر: 5800
00
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد
لزوم توجه به نقش خیرین در طرح تحول سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سازمان‌های بیمه‌گر به جای اینکه مشکلات ما را کم کنند با زیاد زیاد کردن مشکلات فضای ناسالمی را ایجاد کردند و بدون حضور بیمه ها ادامه مسیر طرح تحول امکان پذیر نیست.

به گزارش بهداشت نیوز، علی‌اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: بحث نظام سلامت بحث بسیار پرچالشی است و دغدغه‌های زیادی را برای ما ایجاد کرده است با وجود تمامی تمهیدات انجام شده از طرف وزارت بهداشت هنوز این طرح به جایگاه ‌آرمانی خود نرسیده است. برای اثربخشی این طرح باید فصل جدیدی از مشارکت‌های مردمی برای همکاری با وزارت بهداشت باز شود و مردم در کار پزشکان سهیم باشد.

وی افزود: خیرین باید در گروه‌های پزشکی قرار گیرند و این امر زمانی صورت می‌پذیرد که خیرین هم سهمی در درمان بیماران داشته باشند و زمانی که یک بیمار از مریضی نجات یافت آنها هم در خوشی ما شریک باشند.

پیوندی ادامه داد: درست است که برای طی کردن مدارج پزشکی باید درس خواند اما نباید در این بین نقش خیرین را نادیده گرفت. در گذشته نقش خیرین فقط به کمک در تهیه خوراک و پوشاک مربوط بود اما الان مسیر عوض شده و خیرین در ساخت بیمارستان‌ها، مدارس و تهیه تجهیزات بیمارستانی نقش مهمی را دارند. ما باید توانایی و پتانسیل این را داشته باشیم تا مشکلات را با مردم در میان بگذاریم و با کمک آنها مشکلات را حل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بحث طرح تحول سلامت در دولت یازدهم با جدیت پیگیری شد و از بخش آموزش شروع و در بخش درمان ادامه یافت.

وی گفت: در ابتدای طرح تحول سلامت ما از بودجه عمومی کمی برخوردار بودیم و همچنین ناکارآمدی بیمه‌ها باعث شد نظام سلامت پرحاشیه‌ای برای ما و بیماران ایجاد شود و امیدواریم با تمهیدات صورت گرفته از این مشکلات کاسته شود.

پیوندی گفت: اساساً طرح تحول سلامت تأکید بر حفظ کرامت انسانی، سلامت و معنویت انسانی دارد اما متأسفانه بعد از شروع طرح بیمه‌ها به وعده‌های خود عمل نکردند و پزشکان را با مشکل مواجه ساختند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر به جای اینکه مشکلات ما را کم کنند فضای ناسالمی را ایجاد کردند و مشکل پرسنل بیمارستانی را زیاد کردند.

وی افزود: به طور مثال ما هنوز در این دانشگاه به کادر درمان 600 میلیارد تومان بدهی داریم و با سازمان‌های بیمه‌ای بدعهدی مواجه هستیم که این مسأله را حل نمی‌کنند و مشکلات را به فضای دیگری منتقل می‌کنند اما من از اعضای کادر پزشکی و دانشگاهیان تشکر می‌کنم که بدون چشم‌داشت در حال تلاش در بخش سلامت مردم هستند.

پیوندی ادامه داد: اما این فضای مناسب نباید ادامه پیدا کند و سازمان‌هایی که پیمان‌نامه با وزیر بستند باید برای کمک به درمان بیماران وظایف خود را به درستی انجام دهند و کمک کنند که این طرح بزرگ با قدرت ادامه پیدا کند و اگر کمک بیمه‌ها نباشد این مسیر نمی‌تواند به درستی ادامه یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: تا قبیل از طرح تحول سلامت 200 تخت ویژه داشتیم و اکنون بعد از گذشت 2 سال از طرح تحول سلامت تعداد تخت‌های ویژه 2 برابر و 200 برابر افزایش پیدا کرده است و بالغ بر 50 هزار مترمربع از فضای درمانی ما بازسازی شده است.(فارس)


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز