title
کد خبر: 56553
00
تیر خلاص تکنولوژی به زبان کودکان

استفاده غیر معقول از وسایل و گجت‌های پیشرفته سلامت ذهنی و جسمی فرزندان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که تاخیر گفتاری تنها یکی از این آسیب‌ها است.

به گزارش بهداشت نیوز،  ما در عصری به سر می‌بریم که گوشی های هوشمند به عنوان یک همدم، همیشه کنارمان هستند. اما باید نسبت به این وسایل حساسیت بیشتری نشان دهیم، مخصوصا زمانی که سلامت کودکانمان در میان باشد.

یکی از بزرگترین سوالاتی که دانشمندان و پزشکان هنوز نتوانسته‌اند به آن پاسخ قطعی دهند، تاثیر روشن و شفاف وسایل دیجیتال مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت ها بر کودکان است.

بررسی‌های زیادی بر روی اثر این وسایل بر فرآیند رشد بدن و مغز افراد صورت گرفته، اما یافتن پاسخی قطعی برای این سوال نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

مطالعه ای بر روی حدود ۹۰۰ کودک در دانشگاه تورنتو کانادا نشان داد هر اندازه کودکان زیر ۲ سال زمان بیشتری را صرف کار کردن با گوشی موبایل و تبلت کنند، به احتمال بیشتری دچار تاخیر گفتاری می شوند.

دانشمندان دریافتند یک نفر از هر پنج کودک نوپا به طور متوسط نیم ساعت در روز از موبایل و تبلت استفاده می‌کند. طی این مطالعه مشخص شد که مدت زمان استفاده از این وسایل رابطه مستقیمی با تاخیر در کسب توانایی برقراری ارتباط کودکان با سایرین دارد، به طوری که هر نیم ساعت استفاده از موبایل توسط کودک ریسک تاخیر گفتاری را به میزان ۵۰ درصد افزایش می دهد.

مطالعه ای دیگر که در مجله «گزارشات علمی» منتشر شد، به بررسی رابطه استفاده کودکان از وسایل دیجیتال قابل حمل مانند موبایل و تبلت با میزان خواب روزانه‌شان پرداخت.

نتایج این مطالعه نشان داد کودکان شش ماه تا سه سال که زمان بیشتری را با این دستگاه ها می‌­گذرانند، شب ها کمتر می خوابند به این صورت که به ازای هر یک ساعت کار با این وسایل ۱۵ دقیقه از مدت خواب کودک کاسته می شود.

 

منبع: طبیب من


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز