title
کد خبر: 53705
00
طرز تهیه چیکن ماسالا

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای هندی در سراسر جهان، چیکن تیکا ماسالا یا چیکن ماسالا است.

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای هندی در سراسر جهان، چیکن تیکا ماسالا یا چیکن ماسالا است. اگرچه روش‌های مختلفی برای پخت مرغ این غذا مثل کباب‌کردن، تنوری کردن و گریل کردن وجود دارد اما در دستور آشپزی امروز برای ساده‌ و سریع‌ آماده کردن آن از شیوه پخت درون قابلمه استفاده می‌کنیم. همچنین به منظور سالم‌ و سبک‌تر کردن غذا از سبزیجات بیشتری استفاده می‌کنیم و کره را از دستور پخت حذف می‌کنیم. شما می‌توانید این غذای خوش‌طعم را همراه با برنج‌ قهوه‌ای سرو کنید. علاوه بر طعم بی‌نظیر این غذا به دلیل ترکیبات سالم، کم‌کالری و کم‌سدیم موجود در آن مصرف این غذا برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و مخصوصا افراد سالمند گزینه بسیار مناسبی است.


مواد لازم برای ۴ نفر


ادویه گرام‌ماسالا ۴ قاشق چای‌‌خوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری
زرد‌چوبه یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
آرد چند ‌منظوره نصف فنجان
فیله‌مرغ ۴۵۰ گرم
روغن کانولا ۴ قاشق چای‌خوری
سیر (خرد شده) ۶ حبه
پیاز (خرد شده) ۱ عدد بزرگ
زنجبیل تازه ‌(ریز خرد شده) ۴ قاشق چای‌خوری
گوجه‌فرنگی رنده شده (صاف نشده) ۳ لیوان 
خامه نصف فنجان
گشنیز تازه (ریز خرد شده) نصف فنجان 


طرز تهیه:


برای شروع، ابتدا در یک ظرف کوچک ادویه گرام‌ماسالا، نمک و زرد‌چوبه را با هم مخلوط کنید. سپس آرد چند منظوره را در یک ظرف کم‌عمق بریزید و نصف ادویه‌ای که با هم مخلوط کرده بودید را در آن بریزید و تکه‌های فیله مرغ را در ظرف قرار دهید و کاملا به آرد و ادویه آغشته کنید. ( ما‌بقی ادویه و ۱ قاشق غذا‌خوری از آرد را نگه دارید). سپس در یک قابلمه یا تابه نچسب بزرگ ۲ قاشق چای‌خوری روغن بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا داغ شود. فیله مرغ‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا کاملا پخته و طلایی رنگ شوند. به طور تقریبی ۱ یا ۲ دقیقه زمان کافی است تا هر طرف از فیله‌ها پخته شوند. فیله‌ها را در یک بشقاب مناسب بچینید و برای آماده سازی سس غذا حاضر شوید. برای تهیه سس غذا، ما‌بقی روغن را در تابه بریزید و مجددا روی شعله ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. بعد از اینکه روغن گرم و داغ شد، سیر و زنجبیل را در آن بریزید کمی تفت دهید و هم‌زمان هم بزنید تا قهوه‌ای رنگ شوند. ۵ تا ۷ دقیقه زمان کافی است و حالا باقی مانده ادویه را به سیر و زنجبیل اضافه کنید و مجددا ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه تند تند هم بزنید و ۱ قاشق غذا‌خوری آرد را هم اضافه کنید و هم بزنید تا تمام مواد کاملا یکدست شوند. در ادامه گوجه‌فرنگی رنده شده را به سایر مواد اضافه کنید و بگذارید مخلوط جوش بیاید. سعی کنید مواد را با قاشق چوبی هم بزنید. هر از گاهی مواد را هم بزنید تا ته نگیرند و سس کمی غلیظ شود و بعد پیاز را به آن اضافه کنید و بگذارید ۳ تا ۵ دقیقه در سس بپزد. بعد از اینکه سس کاملا آماده شد فیله‌ مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و شعله را روی حرارت کم قرار دهید و بگذارید فیله‌ها در سس ۳ تا ۴ دقیقه بپزند. در پایان، فیله مرغ‌ها را در یک ظرف مناسب بچینید و سس را روی آن‌ها بریزید و با گشنیز خرد شده تزئین کنید. غذای شما آماده سرو است، نوش جان کنید.


ارزش تغذیه‌ای


هر وعده از این غذا حاوی ۳۱۸ کیلوکالری انرژی
 ۱۴ گرم چربی (۵ گرم چربی اشباع)
۴ گرم فیبر
 ۲۱ گرم کربوهیدرات
 ۲۷ گرم پروتئین
 ۵۶ میکروگرم فولات
 ۸۵ میلی‌گرم کلسترول
 ۶ گرم قند
صفر گرم شکر افزودنی
 ۱.۰۲۹ واحد بین‌المللی ویتامین A
 ۲۹ میلی‌گرم ویتامین C
 ۱۰۹ میلی‌گرم کلسیم
 ۳ میلی‌گرم آهن
 ۵۸۵ میلی‌گرم سدیم
و ۶۸۲ میلی‌گرم پتاسیم است.
نکته: گرام‌ماسالا ادویه‌ای هندی است که از ترکیب چندین ادویه مختلف تهیه می‌شود. به طور کلی مواد تشکیل دهنده آن عبارتند از فلفل سیاه، هل، میخک، جوز هندی، رازیانه، زیره و گشنیز. شما می‌توانید این ادویه را به طور آماده از عطاری‌ها و سوپرمارکت‌ها تهیه کنید.

منبع:eatingwell


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز