title
کد خبر: 39639
00
 چرا افراد در زمستان چاق‌تر می‌شوند؟

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به دلایل چاقی افراد در زمستان گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با چاقی در نیمه دوم سال همه افراد به ویژه بیماران باید بیشتر مراقب رژیم غذایی و فعالیت بدنی خود باشند.

به گزارش بهداشت نیوز؛ شهپر حقیقت عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی درباره شروع فصل‌ سرد سال و افزایش چاقی در برخی از افراد اظهارکرد: به دلیل سردی هوا میزان تمرین و ورزش افراد کاهش می‌یابد و بسیاری از افراد در زمستان و در روزهای سرد به خصوص در هوای برفی و بارانی ترجیح می‌دهند کمتر از منزل خارج شوند و بیشتر اوقات خود را در خانه، کنار بخاری و شوفاژ بگذارانند و فقط مواقعی از خانه خارج می‌شوند که مجبور به انجام کار ضروری هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه ورزش فقط جنبه تفریح و سرگرمی در زندگی افراد ندارد و این امر یکی از ابعاد فرعی آن است، گفت: در واقع سردی هوا به خودی خود موجب کاهش متابولیسم نمی‌شود بلکه احساس سرما شرایط کاهش متابولیسم را به وجود می‌آورد.

 

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه نقش تیروئید در تنظیم متابولیسم و حفظ چربی‌ها برای گرمایش بدن است و با این حال متابولیسم در هوای گرم سرعت بیشتری دارد، ادامه داد: هنگامی که فرد به‌طور مداوم در معرض هوای سرد قرار دارد متابولیسم بدن آن ممکن است کاهش یابد تا انرژی و گرما را حفظ کند، اما قرارگرفتن در دمای پایین برای مدت کوتاه اگر غدد درون ریز فرد مشکلی نداشته باشد، تنها دمای بدن کاهش یافته ولی متابولیسم کاهش نخواهد یافت.

 

حقیقت با بیان اینکه در فصول سرد سال میل به خوردن تنقلات و مواد خوراکی شیرین و پرکالری افزایش می‌آید، گفت: در نیمه دوم سال همه افراد به ویژه بیماران باید بیشتر مراقب رژیم غذایی و فعالیت بدنی خود باشند.

 

 

منبع:طبنا


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.