title
کد خبر: 260513
00
آناناس و ماده ی شگفت انگیز آن!

بروملین ترکیبی از آنزیم های پروتئولیتیک موجود در میوه و ساقه گیاه آناناس است که به هضم پروتئین ها کمک می کند. این ترکیب به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و اثرات مثبت و قابل توجهی از آن دیده شده است که می تواند بر چندین بیماری موثر باشد. بروملین ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود.

 

بروملین چیست و درکدام میوه وجود دارد؟

بروملین ترکیبی از آنزیم های پروتئولیتیک موجود در میوه و ساقه گیاه آناناس است که به هضم پروتئین ها کمک می کند. این ترکیب به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و اثرات مثبت و قابل توجهی از آن دیده شده است که می تواند بر چندین بیماری موثر باشد. بروملین ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود.

بروملین از چه طریقی عمل می کند؟

در محل زخم، کلاژن به صورت نامنظم و برجسته تشکیل می گردد که توسط آنزیمی به نام کلاژناز تجزیه می شود. بروملین در فعال کردن آنزیم کلاژناز نقش داشته و از این طریق باعث تسریع روند بهبود زخم و جلوگیری از بروز اسکار می گردد. همچنین موجب مهار بیوسنتز پروستاگلاندین E2، مهار COX2 و برادی کینین شده و موجب کاهش درد و التهاب می شود.

بروملین دارای اثرات پروتئولیتیک در معده و روده کوچک بوده و به هضم پروتئین ها نیز کمک می کند.

کاربرد های این ماده:

بروملین به دو صورت موضعی و خوراکی کاربرد دارد.

  • به صورت موضعی: افراد اغلب برای از بین بردن پوست مرده ناشی از سوختگی و .... از این ماده استفاده می کنند.
  • بروملین به صورت خوراکی برای کاهش التهاب و تورم، به ویژه برای مجرای بینی، تسکین دهنده ی آرتروز و کاهش درد در عضلات نیز استفاده می شود.

تاثیر آناناس در بهبود زخم

کاربردهایی از بروملین که در مقالات مورد بررسی قرارگرفته اند:

  1. کمک به کاهش التهاب و تورم

بروملین در کاهش تورم، احتقان و سایر علائم مرتبط با سینوزیت مزمن موثر است. همراه با کاهش التهاب بینی در سینوزیت، بروملین ممکن است التهاب را در سایر نقاط بدن نیز کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که فعالیت ضد التهابی و ضد درد بروملین، در درمان سایر بیماری‌ های التهابی مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و آسم مفید است.

  1. جراحی، رگ به رگ شدن و تاندونیت

اگرچه مطالعات نتایج متفاوتی را نشان می‌دهند، اما بروملین ممکن است تورم، کبودی، زمان بهبودی و درد پس از جراحی و آسیب ‌های فیزیکی را کاهش دهد. اغلب برای کاهش التهاب ناشی از تاندونیت، رگ به رگ شدن و کشیدگی و سایر آسیب های جزئی عضلانی استفاده می شود. مطالعات انجام شده بر روی افرادی که جراحی های دندان، بینی و پا انجام داده اند نشان می دهد که این ماده باعث کاهش التهاب می شود.

  1. بیماری ­های قلبی عروقی

بروملین در درمان بیماری ­های قلبی- عروقی، مانند بیماری عروق محیطی، سکته مغزی، حمله قلبی و فشار خون بالا موثر است. بروملین، توانایی پلاکت ­های خون برای چسبیدن یا جمع شدن را مهار می­ کند که ممکن است به کاهش تشکیل لخته و حوادث قلبی عروقی کمک کند. جهت استفاده در بیماران قلبی، حتما باید داروها و مشکلات زمینه ای بیمار با پزشک مورد مشورت قرار گیرد.

  1. سرطان

یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که بروملین می­ تواند در مبارزه با سرطان نقش داشته باشد. طبق مطالعات انجام شده، دیده شده است که فعالیت ضد سرطانی بروملین از طریق القای آپاپتوز و مهار رگ ‌زایی انجام می شود. همچنین این اثر، با بهبود التهاب در بدن و تقویت سیستم ایمنی همراه است. مطالعات بیشتری در خصوص این موارد مورد نیاز هستند.

  1. عفونت

شواهد حاصل از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهند که بروملین می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد. تحقیقات بیشتری، از جمله مطالعات انسانی همچنان مورد نیاز است.

معرفی بروملین ویتاول:

تیم تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان مهبان دارو دارنده گواهی GMP مکمل بروملین ویتاول را به تازگی طراحی و تولید نموده است. این مکمل با دارا بودن ترکیب طبیعی بروملین موجود در ساقه آناناس، به بهبود التهاب کمک ویژه ای می کند.

مکمل بروملین ویتاول

موارد احتیاط و منع مصرف:

  • در صورت بارداری یا شیردهی از مصرف این فرآورده خودداری شود.
  • درصورت مصرف داروهای ضدانعقادخون/ ضدپلاکت و یا رقیق کننده­های خون (مانند وارفارین، هپارین، انوکساپارین، آسپرین، دیکلوفناک، ناپروکسن، ایبوبروفن) یا مکمل هایی مانند زینک قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت شود.
  • بروملین همچنین می­تواند بر نحوه جذب آنتی بیوتیک­ها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، می­تواند میزان جذب آموکسی سیلین یا تتراسایکلین را افزایش دهد. مصرف بروملین همزمان با این داروها می تواند عوارض آن ها را افزایش دهد.
  • درصورت حساسیت به آناناس، از مصرف این فرآورده بپرهیزید.
  • به طور کلی پیش از مصرف هر مکمل جدید باید درباره ی بیماری های زمینه ای و تمامی مکمل ها و داروهای مصرفی (مانند آرامبخش ها و ...) با پزشک مشورت شود.

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز