title
کد خبر: 255949
00
با مصرف این مواد غذایی و دمنوش ها از سرطانی شدن پروستات جلوگیری کنید

 رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد غده پروستات یا سایر اندام‌های داخلی بدن دارند. با اضافه کردن غذاهای سالم به رژیم غذایی خود، می‌توانید خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با پروستات مثل سرطان پروستات را کاهش دهید.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس گزارشات دریافت شده از انجمن سرطان آمریکا، بیماری سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان است. به گونه‌ای که از هر هشت مرد در ایالات متحده آمریکا، یک نفر به این بیماری مبتلا هستند. نقش دقیق رژیم غذایی در سلامت این غده چندان مشخص نیست. با این حال، تحقیقات گوناگونی روی این مسئله انجام شده است. برخی کارشناسان معتقد هستند رژیم‌های غذایی سرشار از چربی و قند، باعث افزایش خطر سرطان پروستات می‌شود. 

برخی دیگر از متخصصان تغذیه معتقد هستند، ارتباط مستقیمی بین رژیم‌های غذایی سرشار از لبنیات و کلسیم و بیماری سرطان پروستات وجود دارد. با این حال، لازم است تحقیقات بیشتری درباره این مسئله انجام شود. 

غده پروستات چیست؟
پروستات یک غده کوچک لاستیکی تقریباً به اندازه توپ پینگ پنگ است‌. این غده در نواحی عمیق کشاله ران و در فاصله بین آلت تناسلی و راست روده قرار گرفته است. این غده اهمیت بسیار زیادی برای تولید مثل دارد. زیرا بخشی از مایع منی با کمک غده پروستات تولید می‌شود. مایع منی باعث تسهیل حرکت اسپرم و زنده ماندن آن می‌شود. پروستات یک غده مهم و ضروری برای گذران زندگی نیست.

 اما برای تولید مثل اهمیت بسیار زیادی دارد. مایع منی تولید شده با کمک این غده، می‌تواند محیط مناسبی برای انتقال و بقای اسپرم ایجاد کند. .در نتیجه، شرایط برای لقاح فراهم خواهد شد. می‌توانید با دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم، سلامت این غده کوچک را بهبود ببخشید.

غذاهای مناسب برای پروستات
مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد این غده دارند. بنابراین بهتر است غذاهای سالم و مناسب را مصرف کنید. برخی از بهترین غذاها برای پروستات شامل موارد زیر هستند: 

گوجه فرنگی 
برخی سبزیجات مانند گوجه فرنگی، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت پروستات دارند. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است. یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی، لیکوپن نام دارد. لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان قوی است که از بروز بیماری سرطان پروستات جلوگیری می‌کند. البته لازم است تحقیقات بیشتری درباره این مسئله انجام شود.

 بررسی ۲۴ پژوهش مختلف نشان داد مردانی که به صورت مداوم گوجه فرنگی مصرف می‌کنند، کمتر از سایر آقایان در معرض بیماری سرطان پروستات قرار می‌گیرند.

این ماده آنتی اکسیدانی، از آسیب رسیدن به سلول‌ها جلوگیری می‌کند و باعث کاهش تولید سلول‌های سرطانی خواهد شد. همانطور که می‌دانید، ترکیبات آنتی اکسیدانی نقش مهمی در کاهش التهابات بدن دارند و از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کنند. 

البته توجه داشته باشید که لیکوپن به دیواره‌های سلولی گوجه فرنگی خام متصل است. به همین دلیل، ممکن است بدن انسان نتواند به راحتی این ماده را استخراج کند. در نتیجه، پیشنهاد می‌کنیم گوجه فرنگی را به صورت پوره شده یا پخته شده مصرف کنید.

کلم بروکلی
یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای پروستات، کلم بروکلی است. کلم بروکلی یکی از محبوب‌ترین سبزیجات در تمام جهان است که خواص درمانی بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال از بدن انسان در برابر ابتلا به بیماری‌های سرطانی محافظت می‌کند.

همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهد، ارتباط مستقیمی بین مصرف کلم بروکلی و کاهش خطر بروز بیماری سرطان وجود دارد. البته دلایل این ارتباط هنوز مشخص نیست. برخی محققان معتقد هستند فیتوکمیکال‌های موجود در کلم بروکلی، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند.

 به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین فیتوکمیکال‌های موجود در کلمه بروکلی، سولفورافان نام دارد. می‌توانید کلم بروکلی را به شکل‌های مختلف مصرف کنید. به عنوان مثال، می‌توان سبزیجات را همراه با سوپ و سالاد میل کرد.

علاوه بر این، کلم بروکلی به صورت خام یا بخارپز مصرف می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم کلم بروکلی منجمد بخرید و آن را در فریزر نگهداری کنید. به این ترتیب، نیازی نیست نگران خراب شدن سبزیجات موجود در یخچال باشید.

چای سبز 
چای سبز یکی دیگر از بهترین دمنوش‌ها برای پاکسازی پروستات است. این ماده مغذی بیشتر از صدها سال است که در کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیای شرقی مصرف می‌شود و خواص درمانی بی‌شماری دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. 

این ماده باعث کاهش علائم بیماری‌های سرطانی می‌شود و به درمان التهابات بدن کمک می‌کند. ترکیبات موجود در چای سبز، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش رشد تومور مرگ سلولی و سیگنال دهی هورمونی دارند. به همین دلیل، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری سرطان پروستات را کاهش دهند.

 اگر به چای سبز علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز صبح به جای قهوه یک فنجان چای سبز مصرف کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا کافئین را به مرور زمان از برنامه غذایی خود حذف کنید. اگر تمایلی برای مصرف چای گرم ندارید، پیشنهاد می‌کنیم چای سبز را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. حتی می‌توانید از مایع چای سبز خنک شده برای تهیه اسموتی خانگی استفاده کنید. ‌

حبوبات و سویا 
حبوبات و سویا بهترین گزینه برای درمان و تقویت پروستات هستند. برخی حبوبات مانند لوبیا و عدس، تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری‌های مرتبط با پروستات مثل سرطان پروستات دارند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، اغلب حبوبات حاوی ترکیبات گیاهی فعال بیولوژیکی به نام فیتواستروژن هستند. یکی از مهم‌ترین فیتواستروژن‌ها، ایزوفلاون نام دارد. 

مطالعات نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری سرطان پروستات در افرادی که فیتواستروژن بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر است. در واقع، فیتواستروژن‌ها سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند. به همین دلیل، به مرگ سلولی کمک می‌کنند و ترشح برخی هورمون‌ها را تنظیم خواهند کرد.

البته لازم است تحقیقات بیشتری درباره این مسئله انجام شود. برخی محققان معتقد هستند، ارتباط مستقیمی بین ایزوفلاون‌های سویا و کاهش خطر سرطان پروستات وجود دارد.

ماهی 
ماهی یکی دیگر از بهترین غذاهای مفید برای پروستات بزرگ شده است. ماهی‌ها حاوی مقدار زیادی چربی اشباع نشده چندگانه مثل امگا ۳ و امگا ۶ هستند. علاوه بر این، تعداد زیادی اسید چرب ضروری در ماهی وجود دارد. بسیاری از اسیدهای چرب در بدن سنتز نمی‌شوند. به همین دلیل باید از طریق مواد غذایی دریافت شوند. 

تنظیم سطح اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در بدن اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد، مصرف این چربی‌ها با کاهش خطر بیماری‌های مربوط به پروستات مرتبط است. ماهی‌های چرب آب سرد، فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند. بنابراین بهتر است به رژیم غذایی شما اضافه شوند.

دانه‌ های کدو تنبل
دانه‌های کدو تنبل بهترین داروی درمان قطعی پروستات هستند. این ماده حاوی ترکیباتی به نام بتاسیتوسترول است. این ماده شباهت بسیار زیادی به کلسترول دارد و در برخی گیاهان وجود دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این ماده به کاهش علائم بیماری سرطان پروستات کمک می‌کند یا از بروز سایر بیماری‌های مربوط به پروستات جلوگیری خواهد کرد. همچنین باعث بهبود جریان ادرار می‌شود و از باقی ماندن ادرار در مثانه جلوگیری می‌کند.

انار
انار بهترین گزینه برای بهبود عملکرد غده پروستات است. زیرا حاوی مواد آنتی اکسیدانی می‌باشد. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در انار، از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن و استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند.

تحقیقات انجام شده در موسسه ملی سرطان آمریکا نشان می‌دهد، مصرف مداوم آب انار باعث بهبود سلامتی پروستات می‌شود. می‌توانید این میوه را به شکل‌های مختلف مصرف کنید. به عنوان مثال، می‌توان دانه‌های انار را به سس سالاد خانگی اضافه کرد. آب انار نیز گزینه مناسبی برای بهبود سلامتی پروستات است. 

درمان خانگی پروستات
برای درمان خانگی بیماری پروستات، می‌توانید مواد غذایی که به شما معرفی شد را مصرف کنید. علاوه بر این، راهکارهای زیر تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد این غده دارند: 

کاهش استرس با یوگا یا مدیتیشن
ترک سیگار
اجتناب از مصرف مایعات در شب
تخلیه کامل مثانه در هنگام ادرار کردن
اجتناب از مصرف داروهایی مانند آنتی‌هیستامین‌ها، دیورتیک‌ها و انواع ضد احتقان
استفاده از یک کیسه آب گرم بر روی شکم جهت کاهش علائم
اجتناب از نشستن طولانی‌مدت یا دوچرخه‌سواری 
مصرف مایعات جهت کاهش عفونت پروستات و مثانه و دفع باکتری‌ها از ادرار
بهترین دمنوش گیاهی برای پروستات
مصرف دمنوش تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری پروستات دارد. البته توجه داشته باشید که دمنوش‌ها تنها راه حل برای درمان بیماری‌های مرتبط با پروستات نیستند. در برخی موارد، ممکن است این دمنوش‌ها تاثیری بر درمان بیماری نداشته باشند.

بنابراین بهتر است برای درمان قطعی به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت بیماری شما مورد بررسی قرار گیرد. برخی از بهترین دمنوش‌های گیاهی برای پروستات شامل موارد زیر هستند: 

دمنوش ریشه شیرین‌بیان
دمنوش زنجبیل
دمنوش جوز برزیلی
دمنوش افسنطین
دمنوش گزنه
دمنوش گل شبدر قرمز
سخن پایانی 
در این مطلب به طور کامل درباره مواد غذایی مناسب برای پروستات توضیح داده شد. پروستات یکی از مهم‌ترین غده‌های موجود در دستگاه تناسلی مردانه است. این غده نقش بسیار مهمی در تولید مایع منی دارد.

مایع منی حاوی آنزیم، پروتئین و مواد معدنی است. علاوه بر این، غده پروستات به تغذیه و جابجایی اسپرم‌ها کمک می‌کند. با افزایش سن، خطر بروز بیماری‌های مرتبط با پروستات افزایش می‌یابد. اگر شما نیز به این بیماری مبتلا هستید، بهتر است علائم خود را نادیده نگیرید و سبک زندگی یا رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

 مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، تغییر رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد این غده دارد. برخی مواد غذایی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند و التهابات پروستات را کاهش می‌دهند. همچنین از بروز بیماری سرطان پروستات جلوگیری می‌کنند.

سرطان پروستات یک بیماری رایج مردانه است که باید در مراحل اولیه شناسایی و درمان شود. برخی از رایج‌ترین علائم مشکلات پروستات شامل درد پهلوها، سوزش و تکرر ادرار، تب، حالت تهوع، استفراغ و مواردی مانند این هستند. 

منبع: فیت کلاب


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز