title
کد خبر: 255350
00
فراهم شدن امکان تماس آسان با اورژانس ۱۱۵ برای ناشنوایان

رییس مرکز اورژانس تهران از فراهم شدن امکان برقراری تماس آسان با اورژانس ۱۱۵ برای معلولان و ناشنوایان خبر داد.  

به گزارش بهداشت نیوز، محمد اسماعیل توکلی، در نشست خبری با موضوع بیان دستاوردهای حوزه سلامت به مناسبت دهه فجر، عنوان کرد: در اوایل انقلاب اسلامی، اورژانس تهران، مبدا اولین ‌ها در سراسر کشور بوده، چراکه اورژانس تهران در ابتدا با ۲۰ دستگاه آمبولانس در تهران تشکیل شده و در سایر استان‌ ها نیز تسری پیدا کرد.

وی افزود: همچنین، اولین موتورلانس، اولین مرکز فرماندهی، اولین اتوبوس آمبولانس و سایر امکانات نیز از تهران فعالیت خود را آغاز کرده و به مرور در سراسر کشور گسترش پیدا کرد.

رییس مرکز اورژانس تهران ادامه داد: همچنین، در اجرای طرح ۲۴۷ (خدمت رسانی در مواقع بروز سکته های حاد قلبی)، استان تهران پیشگام است.

وی گفت: به زودی در استان تهران در زمینه طرح 724 یک نوآوری داشته و به عرصه ترومبکتومی ورود خواهیم کرد که معلولیت ها و آسیب های ناشی از سکته مغزی را کاهش داده و به درمان بهتر این عزیزان کمک می شود.

فراهم کردن امکان تماس آسان با اورژانس ۱۱۵ برای ناشنوایان

وی گفت: در مرکز فرماندهی و اعزام و راهبری عملیات اورژانس استان تهران زیرساخت هایی برای معلولین و ناشنوایان عزیز فراهم شده تا بتوانند به راحتی با ۱۱۵ تماس گیرند. به زودی برای عزیزان اوتیسم نیز این اقدام انجام می‌ شود. برای مصدومان ترافیکی و حوادث انبوه نیز تدابیری انجام شده که به زودی اعلام خواهیم کرد.

فعالیت ۲۹۵ پایگاه اورژانس در سطح تهران

توکلی خاطرنشان کرد: درحال حاضر در سطح تهران ۲۹۵ پایگاه اورژانس فعالیت دارد که هنوز با استانداردهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، اندکی فاصله دارد.

وی گفت: در حال حاضر 560 دستگاه آمبولانس و 260 دستگاه موتورلانس در سطح تهران فعالیت دارد.

کاهش زمان رسیدن آمبولانس و موتورلانس به محل حادثه

رییس مرکز اورژانس تهران عنوان کرد: زمان رسیدن موتورلانس در محل حادثه سه دقیقه و زمان رسیدن آمبولانس نیز بیش از یک دقیقه کاهش پیدا کرده است. در مطالعه ای که سال گذشته صورت گرفت، نشان می دهد که در کلانشهرها برای کاهش هر یک دقیقه زمان رسیدن به محل حادثه، دست کم باید ۲۰ پایگاه افتتاح شود.

افزایش ۳۹ درصدی تماس ‌با اورژانس در سال ۱۴۰۱

وی درخصوص تماس‌ با اورژانس، تصریح کرد: در طی سال ۱۴۰۱، میزان تماس ‌ها ۳۹ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.

توکلی اضافه کرد: در ۹ ماهه اخیر دو میلیون و ۷۳۰ هزار تماس با مرکز فوریت‌ های ۱۱۵ تهران صورت گرفته که به  ۹۶۵ هزار ماموریت منجر شده است. روزانه در تهران ۱۱ هزار تماس داریم که به ۳۵۰۰ ماموریت ختم می ‌شود. از کل تماس ‌ها با اورژانس نیز ۱۵۳ هزار تماس مرتبط با حوادث ترافیکی است.

وی افزود: سعی و تلاش کادر اورژانس بر این است که با کاهش زمان رسیدن به محل حادثه، به کاهش استرس مردم و کاهش خطرات بیماری‌ ها کمک کنند.

رضایتمندی بیش از ۹۳ درصدی مردم از عملکرد اورژانس

رییس مرکز اورژانس تهران با بیان اینکه بیش از ۹۳ درصد مردم از عملکرد اورژانس رضایت دارند، گفت: در این مدت کاهش ۱۰ درصدی شکایات مردمی را نیز داشتیم.

توکلی درخصوص اقدامات اورژانس در دهه فجر نیز تصریح کرد: در تلاش هستیم تا چند پروژه بزرگ در دهه فجر به بهره برداری برسد که شامل اولین ستاد معاونت آموزش، پژوهش و اعتباربخشی اورژانس کشور در شرق استان تهران، ساختمان ستاد فرماندهی کلان در غرب استان، مرکز پیام در شمال شرق تهران و چند پایگاه است.

وی درخصوص جزییات طرح ۲۴۷ اظهار کرد: چهارمین عامل مرگ و میر در کشور بیماری های قلبی عروقی است. بنابراین، سازمان اورژانس با ایجاد دیسپچ تخصصی قلب در ساختمان مرکزی اعزام و راهبری و تامین تجهیزات مورد نیاز تخصصی برای گرفتن نوار قلبی بیمار توسط تکنیسین و فرستادن آن برای متخصص قلب و صادر شدن دستورات لازم، امکانی را فراهم کرده تا بیمار بدون طی کردن روند عادی، بلافاصله وارد بخش قلب شود؛ به این ترتیب، عوارض ناشی از عروق قلبی به حداقل ممکن کاهش پیدا می کند.

بنابر گزارش وبدا، رییس مرکز اورژانس تهران ادامه داد: روزانه به طور میانگین ۱۰ مورد بیمار با عارضه قلبی گزارش می شود و در ماه حدودا ۳۰۰ مورد قلبی داریم که رقم قابل توجهی بوده و طرح ۲۴۷ از این بابت اهمیت زیادی دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز