title
کد خبر: 248450
00
تولید کود سازگار با محیط زیست و خوراک دام و آبزیان از ریزجلبک‌ها

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان توانستند با کمک خواص منحصر به فرد جلبک‌ها و تولید مواد مبتنی بر این ماده مغذی، ارتقای کیفیت و کارایی مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی را محقق کنند.

به گزارش بهداشت نیوز ،موضوع تامین پایدار غذای سالم و مفید به یکی از اصلی ترین‌ دغدغه‌های کشورها تبدیل شده است؛ در همین راستا و با هدف تامین امنیت غذایی پایدار، توسعه فناوری‌های مربوط به این حوزه و بهره‌مندی از منابع دارای ارزش غذایی بالا به کمک نوآوری در دستور کار کشورها قرار گرفته است.

شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان نیز در مسیر توسعه این فناوری‌ها گام برداشته‌اند و روش‌های فناورانه و نوآورانه تولید مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی با استفاده از ریزمغذی‌ها و به کمک فناوری‌های فرآوری بهینه این مواد فعالیت می‌کنند.

حمید دنیائی داریان، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدات ریزجلبکی پارسیان با اشاره به فعالیت این شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید ریزجلبک‌ها گفت: با توجه به بحث امنیت غذایی در کشور و در راستای افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، دام طیور و آبزیان و تولید محصول سبز و غنی که باعث بهبود تغذیه هموطنانمان می‌شود، وارد این عرصه از فناوری شدیم.

وی افزود: با تولید میکروجلبک و جایگزین کردن آن با کودهای شیمیایی، تلاش می‌کنیم علاوه بر ارتقای کیفی محصول، ارتقای افزایش تولید در واحد سطح را هم با این نوآوری برای تولیدکنندگان کشاورزی داشته باشیم. 

این فعال فناور با بیان این‌که سالانه مبالغ هنگفتی بابت کودهای شیمیایی در کشور مصرف می‌شود که ضایعات فراوانی هم برای محیط زیست و انسان و دام و طیور و آبزیان در پی دارد، افزود: تولیدات مجموعه دانش‌بنیان ما یکی از راه‌های حذف مصرف انواع کود شیمیایی در مزرعه است که ضمن افزایش تولیدات و بالا بردن کیفیت، عدم استفاده از انواع سموم در محصول را به‌همراه دارد و جلوگیری از تلفات آبزیان در استخرهای ماهی گرمابی را موجب می‌شود.

دنیائی ادامه داد: کودهای مبتنی بر ریزجلبک‌ها روی تولیدات دامی نیز تاثیرگذار خواهد بود. مخاطبین این محصول تولیدکنندگان ماهی گرمابی کشور، تولیدات محصولات زراعی مانند برنج و گندم و ...، دامداران کشور، تولیدکنندگان طیور، کشاورزان و تمامی کارخانجات تولید غذای دام، طیور و آبزیان و حتی مصارف انسانی، دارویی، آرایشی و بهداشتی هستند.

مدیرعامل شرکت تولیدات ریزجلبکی پارسیان با اشاره به اهمیت این محصولات برای رشد اقتصاد کشاورزی کشور، ادامه داد: واحدهای تولیدی دیگری نیز با مشاوره و همکاری همین مجموعه راه‌اندازی شده است که حجم تولید کمتری دارند. در مجوع تولیدات داخلی نسبت به نمونه خارجی‌ تازگی و خلوص و طعم برتری دارد، چراکه بومی کشور است.

دنیائی درباره تولیدات داخلی و کمک به کاهش واردات عنوان کرد: اگرچه میزان واردات به طور دقیق مشخص نیست ولی تولیدات دنیا حدود 40 میلیون تن در سال است که کشورهای پیشرفته سهم قابل توجهی از مصرف این تولیدات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان این‌که طی سال‌های اخیر، تولیدات ریزجلبک‌ها با اهداف مصرف مستقیم انسانی، آرایشی و بهداشتی به‌شدت رو به گسترش گذاشته است، افزود: شرکت ریزجلبکی پارسیان، از ظرفیت تولید محصولات جهت مصرف انسانی را در صورت حمایت‌ها برخوردار است.

دنیائی، با اشاره به استفاده از فناوری پیشرفته از جمله اسپری درایر خشک برای خشک کردن محصولات گفت: با ابن روش نوآورانه خلوص محصول، تازگی و طعم آن، مقدار پروتئین و خواص صلی به خوبی حفظ می‌شود.

وی درباره ایجاد اشتغال در مجموعه ریزجلبکی پارسیان عنوان کرد: به‌صورت مستقیم حدود 30 نفر در مجموعه مشغول فعالیت هستند و به صورت غیر مستقیم در حدود سالیانه 250 نفر در مجموعه‌های کشاورزی همکار این مجموعه در حال فعالیت هستند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز