title
کد خبر: 247081
00
در مسائل زیست محیطی و تغییرات اقلیمی، ایران در عمق فاجعه است

کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس مسئله آب را موضوعی امنیتی دانست و گفت: خواسته یا ناخواسته موضوع آب در آینده یک مسئله امنیتی خواهد بود، به هر میزان برنامه ریزی متناسب با شرایط و وضعیت جوی پیش بینی برای مقابله با بحران خشکسالی در نظر گرفته شود بی تردید به همان میزان از امنیتی بودن و بحرانی شدن آن فاصله گرفته‌ایم.

به گزارش بهداشت نیوز، غلامرضا نوری قزلجه  در مورد بحران بی آبی ایران، گفت: براساس پیش بینی‌های تخصصی سازمان بین المللی جهانی در مورد کم آبی  و نظرات کارشناسی، فعالان این حوزه در کشورمان به این نتیجه رسیده‌ایم که ریتم ترسالی و خشکسالی که از گذشته وجود داشته، امروز بهم ریخته و موج خشکسالی‌ها غلبه کرده است و امروز شاهد رشد خشکی و بیابانی شدن کشور هستیم، موج خشکسالی با سرعت بیشتری پیش می‌رود و زمان آنها هم طولانی تر شده است.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: در گذشته بارها درباره بی‌آبی هشدار داد اما امروز از هشدارها عبور کرده و باید برای مقابله با بحران بی آبی برنامه‌ریزی داشته باشیم، مجموعه‌ای از اقدامات داخلی و بین المللی منجر به رشد بی رویه خشکسالی شده است، دست درازی بیش از اندازه بشر در طبیعت و تولید گازهای گلخانه‌ای و … از عواملی هست که منجر به تغییرات شدید اکوسیستم شده است، برای حل این مسئله نیازمند اجماع بین المللی هستیم.

ایران باید در مجامع بین المللی نسبت به حل مشکل بی‌آبی عکس العمل داشته باشد

 وی با تاکید بر اینکه ایران باید در مجامع بین المللی نسبت به حل مشکل بی آبی حضور داشته باشد، یادآور شد: ایران به عنوان یکی از کشورهای بزرگ درگیر بحران خشکسالی باید این مشکل را با برنامه ریزی برطرف کرده و در مجامع بین المللی این مسئله را حل کند.

آب در ایران و کل جهان از مباحث مهم است

 این نماینده مردم در مجلس یازدهم بحران بی آبی را دلیلی بر به مخاطره انداختن امنیت ملی دانست و گفت: آب در ایران و کل جهان از مباحث مهم است، امروز زمزمه‌ها و گلایه گذاری متعددی از کشورهای مختلف می‌شنویم که خبر از بحرانی بودن مسئله آب را می‌دهد، بی تردید این مقوله اگر به درستی هدایت نشود مسئله امنیتی به خود خواهد گرفت، حقابه‌های مرزی میان کشورهای مشترک المنافع از موضوعات مهمی است که متاسفانه شاهد گسترش این معضل در بین  برخی استان‌های کشور هستیم، اگر از امروز برنامه عاقلانه در سطح ملی و بین المللی نداشته باشیم بی تردید وضعیت نامطلوب‌تر خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس اظهار کرد: خواسته یا ناخواسته موضوع آب در آینده یک مسئله امنیتی خواهد بود، به هر میزان برنامه ریزی متناسب با شرایط و وضعیت جوی و پیش بینی برای مقابله با بحران خشکسالی در نظر گرفته شود بی تردید به همان میزان از امنیتی بودن و بحرانی شدن آن فاصله گرفته‌ایم.

ساختار سیاسی محکمی در احزاب، حکومت‌ها و دولت‌ها نیست

نوری قزلجه در مورد اینکه دولت‌ها چرا نتوانستند موضوع آب را کنترل کنند، یادآور شد: نه تنها مسئله آب بلکه سایر مشکلات دیگر که نیازمند یک برنامه ریزی بلند مدت در چشم انداز حداقل 5 ساله هستند.

 عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید بپذیریم در حوزه مسائل زیستی از تغییرات اقلیمی تا افزایش دما و خشکسالی ایران جزو کشورهایی است که در عمق فاجعه قرار دارد، متاسفانه هنوز تصمیم سازان و تصمیم گیران به این نتیجه نرسیده‌اند! به فرض مثال زمانی که گزارش معاهده پاریس در مجلس قرائت شد مشخص گردید که  کشور بنین در آفریقای جنوبی به این معاهده ملحق نشده این مسئله نشان می‌دهد که هنوز برخی از کشورها چشم انداز درستی از خشکسالی ندارند و بحران بی آبی را نپذیرفته‌اند، اگر باوری برای بحران بی آبی در کشور نباشد آب در هاوون کوبیدن است.


رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: باور رشد جمعیت و بهره گیری از منابع طبیعی و استفاده از مشتقات نفتی بی تردید دست به دست هم داده تا نظم طبیعی جهان به نوعی از بین می‌برد./

منبع: خبرگزاری خانه ملت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز