title
کد خبر: 23823
00
فواید شگفت انگیز گیلاس

اضافه کردن گیلاس خشک به رژیم غذایی باعث افزایش ویتامین C دریافتی می شود. مصرف یک چهارم گیلاس خشک حاوی ۸ میکروگرم ویتامین C بوده که به ترتیب تامین کننده ی ۱۱ و ۹ درصد از نیاز روزانه توصیه شده این ویتامین برای بانوان و مردان است.

به گزارش بهداشت نیوز، براساس مقاله منتشر شده در مجله مولکولی در ایالات متحده، طعم گیلاس تنها مزیت این میوه تازه نبوده، به طوریکه حاوی آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هایی است که به مبارزه با بیماری ها می پردازد. اطلاعات تغذیه ای ذیل طبق توصیه های وزارت کشاورزی امریکا بوده و بر اساس مصرف یک فنجان گیلاس شیرین خام است.


ارزش های غذایی و موادمغذی موجود در گیلاس

کالری، کربوهیدرات و قند

گیلاس

کربوهیدرات بر قند خون تاثیر دارد، زیرا بدن آنها را به قند تجزیه کرده و باعث تولید انسولین می شود. یک فنجان گیلاس حاوی ۹۷ کالری، ۲۵ گرم کربوهیدرات و ۲۰ گرم قند است. درصد بالای کالری موجود در این میوه به دلیل قند موجود در آن است. وزارت کشاورزی امریکا مصرف روزانه ۱۳۰ گرم کربوهیدرات را توصیه می کند اما افرادی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروری می کنند تنها ۲۰ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات در رژیم آنها وجود دارد.

ویتامین ها

ویتامین C

یک فنجان گیلاس حاوی ۱۰.۸ میلی گرم ویتامین C است. این ویتامین برای تشکیل کلاژن استخوان ها، خون، ماهیچه و رگ های خونی ضروری می باشد و به جذب آهن کمک می کند. این میوه همچنین حاوی بتاکاروتن و مقدار کمی ویتامین K ، ویتامین B6 و ویتامین A است.

مواد معدنی

پتاسیم

یک فنجان گیلاس حاوی ۳۴۲ میلی گرم پتاسیم بوده و ۱۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به این ماده معدنی را تامین می کند. پتاسیم به عملکرد درست قلب و کلیه کمک کرده و محافظ سیستم عضلانی و گوارشی است.

از دیگر مواد معدنی موجود در گیلاس می توان به مس، منگنز، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر و روی اشاره کرد.


فواید گیلاس برای سلامتی

پیشگیری از بیماری آلزایمر

آلزایمر

آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهایی از جمله آنتوسیانین ها، کوئرستین و هیدروکسی سینامیک اسید در گیلاس شیرین ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. براساس انستیتوی لینوس پاولینگ، فلاونوئید ها به دلیل خاصیت ضدالتهابی مانع از بروز مشکلات شناختی و زوال عقل وابسته به سن می شوند.

کاهش وزن

کاهش وزن

یکی از فواید گیلاس به فیبر موجود در آن مرتبط است.  مصرف یک فنجان حاوی ۳ گرم فیبر بوده که ۱۳ درصد از نیاز روزانه ی توصیه شده را تامین می کند. همچنین فیبر به بهبود هضم و کاهش وزن کمک کرده و مانع از یبوست می شود.

از طرفی بدن قادر به هضم فیبر نیست، بنابراین بدون تاثیر بر سطوح قند خون از میان دستگاه گوارش عبور می کند. فیبر همچنین باعث تنظیم قندخون و مهارکردن حس گرسنگی می شود.

پیشگیری از بیماری های التهابی و قلبی

بیماری قلبی

توصیه انجمن قلب امریکا بر مبنای محدود کردن میزان چربی و کلسترول دریافتی برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی-عروقی است، به طوریکه مصرف گیلاس می تواند افراد را به پیروی از این رژیم کمک کند.

براساس مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه در ایالات متحده، مصرف روزانه تقریبا ۴۵ عدد از این میوه شیرین امریکایی یا گیلاس بینگ می تواند به کاهش علائم آرتریت، بیماری قلبی، دیابت و فشارخون بالا کمک کند. این میوه در کمک به بهبود جریان خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری های التهابی موثر است. همچنین با فراهم کردن آنتی اکسیدان ملاتونین مانع از بی خوابی شده و در بهبود چرخه خواب و ریتم قلب موثر است.

 

پیشگیری از ابتلا به زخم معده

زخم معده

گیلاس حاوی فلاونوئید هایی است که این آنتی اکسیدان ها کاهش رشد هلیکوباکترپیلوری (نوعی باکتری که می تواند باعث زخم های معده شود) را به دنبال دارند.

همچنین آنتی اکسیدان ها علاوه بر بهبود زخم معده دارای فواید دیگری مانند پیشگیری از سرطان می باشند.

 

بهبود الگوی خواب

خواب

گیلاس علاوه بر طعم خوبی که دارد، سرشار از ملاتونین بوده و در کمک به خوابیدن افراد موثر است.

بنابراین مصرف این ماده غذایی غنی از ملاتونین می تواند به تنظیم الگوی خواب و کاهش زمان به خواب رفتن کمک کند.

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان

پیشگیری از سرطان

گیلاس حاوی فیتواسترول است. این استرول گیاهی برای کاهش سطح کلسترول بد و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاربرد دارد. براساس مطالعات انجام شده در موسسه لینوس پاولینگ، این میوه می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و علائم بیماری دستگاه ادراری را بهبود بخشد.


فواید گیلاس خشک

گیلاس خشک

گیلاس خشک با طعم ترش و شیرینی که دارد، طعم لذت بخشی به رژیم غذایی می افزاید. همچنین این ماده غذایی انرژی مورد نیاز روزانه را برای بدن فراهم می کند، به طوریکه مصرف یک چهارم فنجان گیلاس خشک ۱۳۳ کالری دارد. همچنین براساس وزارت کشاورزی امریکا، این میزان گیلاس خشک برابر با یک سوم تا یک چهارم نیاز روزانه توصیه شده ی بانوان و یک چهارم نیاز روزانه توصیه شده مردان به این میوه است. این ماده غذایی تامین کننده ی ویتامین ها و موادمعدنی ضروری برای حفظ سلامتی بدن می باشد.

  • مس

گیلاس خشک منبع خوبی از مس بوده که یک ماده معدنی ضروری برای بدن است. بدن برای تولید کلاژن وابسته به مس بوده و این فرآیند برای حفظ استحکام بافت ها مورد نیاز می باشد. مس با محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد به سلامت بافت ها کمک می کند. همچنین این ماده معدنی در کمک به تولید انرژی از سلول ها موثر است. مصرف یک چهارم گیلاس خشک حاوی ۹۲ میکروگرم مس بوده که برابر با ۱۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به این ماده معدنی است.

  •  ویتامین C

اضافه کردن گیلاس خشک به رژیم غذایی باعث افزایش ویتامین C دریافتی می شود. مصرف یک چهارم گیلاس خشک حاوی ۸ میکروگرم ویتامین C بوده که به ترتیب تامین کننده ی ۱۱ و ۹ درصد از نیاز روزانه توصیه شده این ویتامین برای بانوان و مردان است. ویتامین C نیز همانند مس باعث افزایش تولید کلاژن می شود که با استحکام بافت ها در ارتباط است و همچنین از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. دریافت ویتامین C کافی در رژیم غذایی از رشد بافت های جدید حمایت کرده و در کمک به بهبود جراحات موثر است.

  •  ویتامین A

گیلاس خشک حاوی ویتامین A است. این ویتامین نقش موثری در رشد سلول های جدید، بهبود جراحات و عملکرد سیستم ایمنی دارد. ویتامین A همچنین حافظ سلامت پوست و بینایی است. یک چهارم فنجان گیلاس خشک ۱۱۳۲ واحد بین الملل ویتامین A دارد. این میزان تامین کننده ی ۳۸ درصد از نیاز روزانه توصیه شده ویتامین A برای مردان و ۴۹ درصد برای بانوان است.

منبع: نسخه


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز