title
کد خبر: 237208
00
افزایش شمار مؤسسه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی

برپایه تازه‌ترین گزارش سامانه «نما»، شمار مؤسسه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی فراگیر جهانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته، هر چند که بخشی از این افزایش از تغییر روش‌شناسی نظام‌های رتبه‌بندی سرچشمه گرفته است. در این گزارش ۱۸ نظام گوناگون رتبه‌بندی فراگیر جهانی بررسی و جایگاه مؤسسه‌های ایرانی در آن‌ها پایش و گزارش شده‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز، «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز» در ویرایش 2023 خود که در سال 2022 میلادی منتشر شده، نام 65 مؤسسۀ ایرانی را در سیاهۀ مؤسسه‌های برتر جهان شناسایی کرده است. نظام رتبه‌بندی «شانگهای» نیز در ویرایش 2022 میلادی 11 مؤسسۀ ایرانی را در میان 1000 مؤسسۀ برتر جهان رتبه‌بندی کرده است. نظام رتبه‌بندی «کیو. اس.» هم شش مؤسسة ایرانی را در سیاهة مؤسسه‌های برتر ویرایش 2023 میلادی خود جای داده است. افزون بر این، بر پایۀ گزارش سال 2022 میلادی نظام «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایۀ عملکرد علمی» یا «یورَپ» 64 مؤسسۀ ایرانی در میان 3000 مؤسسۀ برتر جهان هستند. در ویرایش 2022 میلادی نظام رتبه‌بندی «لایدن» هم نام 44 مؤسسة ایرانی به چشم می‌خورد و 26 مؤسسه نیز در میان برترین‌های «یو ـ مالتی رنک» در سال 2022 میلادی هستند. در سال 2022 میلادی 18 مؤسسه ایرانی در سیاهة پایانی نظام رتبه‌بندی «تایوان»، 52 مؤسسه در نظام رتبه‌بندی «یو. اس. نیوز»، 40 مؤسسه در نظام «رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان»، 15 موسسه در نظام رتبه‌بندی «راوند»، 45 مؤسسه در نظام رتبه‌بندی «گرین‌متریک»، 58 مؤسسه در نظام رتبه‌بندی آسیایی «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز»، و 185 مؤسسه در نظام رتبه‌بندی «سکیمگو» جایگاهی جهانی به دست آورده‌اند.

»نمای فراگیر مؤسسه‌ها 2022» یکی از گزارش‌های کلیدی و کاربردی سامانة «نما: جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان» است. سامانه «نما» که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی و بروزرسانی می‌کند، به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز