title
کد خبر: 23397
00
۵۰ سال قبل تغذیه سالم به چه معنا بود؟

به نظر می رسد که تغذیه سالم باید مفهوم بسیار ساده ای باشد، تغذیه سالم یعنی روش هایی برای سالم تر بودن.

به نظر می رسد که تغذیه سالم باید مفهوم بسیار ساده ای باشد، تغذیه سالم یعنی روش هایی برای سالم تر بودن؛ اما اگر شما تصمیم بگیرید که از این به بعد تغذیه سالمی داشته باشید، متوجه خواهید شد که همه چیز لزوما به طور کامل سیاه و سفید نیست. آنچه که یک کارشناس تغذیه توصیه می کند، توسط دیگری رد شده و منسوخ اعلام می شود.

اما شاید گاهی اوقات با خود فکر کنید که در گذشته تغذیه سالم چگونه تعریف می شد؟ اگر چنین سوالی برای شما هم پیش آمده، پس در این مطلب، معنای تغذیه سالم در حدودا ۵۰ سال قبل به شما ارائه خواهد شد.

مواد غذایی با کربوهیدرات اندک

به گزارش بهداشت نیوز، در حالی که ممکن است بسیاری از شما اطلاعات کم یا زیادی در مورد رژیم غذایی اتکینز (که در اوایل سال های دهه ۱۹۷۰ توسعه داده شد) داشته باشید، باید بدانید که این اولین رژیم غذایی نبود که مردم را به کنترل میزان مصرف کربوهیدرات ترغیب می کرد. در سال ۱۹۶۷، دکتر ایروین استیلمن (Irwin Stillman)، رژیم غذایی استیلمن را برای کاهش وزن سریع توسعه داد.

در حالی که این رژیم غذایی از این نظر که به فرد اجازه می داد گوشت بدون چربی، تخم مرغ، و گیاهان را در برنامه غذایی خود بگنجاند، تا حدی شبیه به رژیم اتکینز بود، اما استیلمن برخلاف رژیم اتکینز و کتوژنیک (که هنوز هم محبوب است)، ادویه و فلفل، سس، کره، و انواع مختلف چربی را از برنامه غذایی حذف نمود. رژیم غذایی استیلمن تا حد زیادی بر کاهش وزن تاثیرگذار بود.

در واقع، این رژیم تا حدی خوب بود که آن را تبدیل به یک برنامه غذایی خطرناک نمود. چرا که این رژیم حتی تاثیر زیادی بر ابتلا به بیماری بی اشتهایی داشت.

هر زن خانه دار، یک متخصص مواد غذایی به شمار می رفت

در آن زمان، آشپزی تنها به عنوان مسئولیت زن خانواده در نظر گرفته می شد. بنابراین، زنان خانه دار اطلاعات زیادی در این باره داشتند. مهم نبود که این زن خانه دار یک روانشناس، یک متخصص آموزش کودک، یک دکوراتور داخلی، یک خیاط ماهر، و یا یک پرستار آموزش دیده نیز باشد،

چرا که در هر حال باید وعده های غذایی اعضای خانواده را هر روز (چرا که در آن دوره، اعضای خانواده تقریبا هر روز در خانه و در کنار هم غذا می خوردند) تهیه می کرد. و در این روند، این زنان خانه دار خواه ناخواه به یک متخصص آشپزی و همچنین تغذیه سالم تبدیل می شدند. آن ها حتی تغذیه سالم تری برای بچه ها در مدرسه داشتند

کارشناسان مواد غذایی در آن زمان، آن گونه که ما امروزه کارشناسان را می شناسیم نبودند. در واقع، نیازی به کارشناس تغذیه وجود نداشت. چرا که همان طور که گفته شد، هر زن خانه دار، یک متخصص مواد غذایی و تغذیه سالم به شمار می رفت.

غذاهای خانگی، رواج بسیار بیشتری داشتند

درست همان طور که هر زن خانه داری به عنوان یک متخصص مواد غذایی شناخته می شد، تمام غذاهای سالم و مغذی نیز خانگی بوده و در منزل طبخ می شدند. واقعیت این است که آنها در آن زمان، از تغذیه بسیار سالم تری برخوردار بودند. بسیاری از خانواده ها، در حیاط خانه خود یک باغچه یا باغ بزرگ داشتند،

و بسیاری از میوه های تازه و سبزیجات مورد نیاز خود را (به خصوص در فصل تابستان و پاییز) از آنجا برداشت می کردند، آنها حتی بسیاری از این سبزیجات و میوه ها را به صورت خشک شده یا یخ زده در فصول زمستان و اوایل بهار نیز مصرف می نمودند. مهمترین اصل، مصرف بالای میوه ها و سبزیجات بود.

آنها همچنین هر روز از گوشت تازه ماهی، قرقاول، بوقلمون، گاو، و گوسفند نیز در غذاهای خود استفاده کرده، و سوپ و خوراک خانگی تهیه شده از مرغ تازه، یکی از غذاهای همیشگی خانواده ها بود. در گذشته رابطه سالم تری با مواد غذایی وجود داشت.

استفاده از مواد غذایی فرآوری شده رایج بود

امروزه، متخصصین تغذیه اغلب به افراد توصیه می کنند که از مواد غذایی فرآوری شده اجتناب کنند، اما ۵۰ سال پیش از امروز، این تفکر وجود نداشت. در واقع، غذاهای فرآوری شده تازه در سال های آغازین شروع به کار خود بودند، و تمرکز افراد به تدریج از غذاهای خانگی به غذاهایی با قابلیت پخت سهل و راحت منتقل شده بود.

در این دوره، مواد غذایی که زمانی از مزرعه و به طور طبیعی تهیه می شد، در حال حاضر در آزمایشگاه ها تولید شده و با استفاده از افزودنی های مواد غذایی تکمیل می شدند. آن سال ها، زمانی بود که سازمان اف دی ای (FDA) آمریکا تصادفا (یا عمدا) به مردم توصیه می کرد که مصرف دانه ها را افزایش داده و از چربی های حیوانی دوری کنند. و البته که همه ما می دانیم که این امر، یک اشتباه بزرگ بود.

در این دوره، بر ضد برخی از مواد غذایی مانند طیف لبنی، چربی های حیوانی، و چربی های اشباع شده تبلیغات منفی صورت گرفته، و به جای آن، به مردم گفته شد که از روغن های گیاهی استفاده کرده و از صرف روغن هایی مانند روغن نارگیل و زیتون پرهیز نمایند. اما ما اکنون می دانیم که در واقع، روغن های گیاهی سمی بوده، و حاوی مقادیر بالایی از امگا ۶ (امگای التهابی) می باشند.

مارگارین ها، سالم در نظر گرفته می شدند

در آن زمان، در حالی که اغلب مردم پروتئین حیوانی را برتر از پروتئین گیاهی می دانستند، با این حال جنبشی در حال رشد و ظهور بود که مردم را به پیروی بیشتر از یک رژیم غذایی گیاهی تشویق می کرد.

این امر شاید به نظر خوب و سالم بیاید، اما این رژیم همچنین به این معنا بود که مردم باید از مصرف چربی، و به طور خاص، چربی حیوانی پرهیز کنند. به همین دلیل، مارگارین، ماده غذایی سالمی در نظر گرفته شده، و جانشین خوبی برای کره حیوانی به شمار می رفت. مردمی که در آن زمان شروع به انتخاب رژیم های کم چرب می کردند، آجیل، روغن زیتون، و آووکادو را از برنامه غذایی خود حذف می نمودند.

سوپرغذاها وجود داشتند

جالب است بدانید که در آن زمان، با وجود تغییر جهت به سمت رژیم های کم چرب، برخی از سوپرغذاها نیز حتی ۵۰ سال پیش ظهور کردند. به عنوان مثال، جوانه گندم محبوبیت زیادی به عنوان یک افزودنی در تهیه غذاهای فرآوری شده و خوراکی هایی مانند کلوچه و نان داشت. گریپ فروت نیز توسط برخی به عنوان میوه ای با قابلیت های سرکوب کننده اشتها شناخته می شد.

از این دیدگاه، در رژیم غذایی گریپ فروت تکامل یافته، باید قبل از هر وعده غذایی، حداقل نیمی از یک گریپ فروت صرف می شد.

خانواده با هم غذا می خوردند

در حالی که برخی از دانسته ها در مورد مواد غذایی سالم در ۵۰ سال قبل لزوما درست نبود، با این حال، بعضی از روندهای موجود در آن زمان از ایده بهتری برخوردار بودند.

یکی از این عادات، غذا خوردن با اعضای خانواده (با وجود ظهور فن آوری های منحرف کنندهای مانند تلویزیون) بود. مطالعه ای که در زمینه پزشکی خانواده انجام شده، نشان می دهد که غذا خوردن در کنار خانواده (به خصوص برای کودکان)، یک عادت بسیار سالم بود. محققان دریافتند که کودکانی که شام را با خانواده می خوردند،

میوه و سبزیجات بیشتری میل نموده، و در عین حال، مواد غذایی سرخ شده و نوشابه کمتری مصرف می کردند. آن ها میان وعده های سالمی برای بچه ها داشتند.

۵۰ سال آینده

با وجود تمام تفاوت ها و شباهت هایی که در مورد دیدگاه هایی در باب تغذیه سالم در ۵۰ سال قبل و امروز وجود دارد، ممکن است با خود فکر کنید که این دیدگاه در ۵۰ سال آینده تا چه میزان تغییر خواهد کرد. آیا ممکن است روند تهیه مواد غذایی ما به غذاهای خانگی بازگردد؟ یا اینکه احتمال دارد روند تهیه غذا (مانند امروزه) با کارایی و سهولت پخت ارتباط مستقیمی داشته و در ۵۰ سال آینده نیز در همان مسیر پیش رود؟

پیش بینی این موضوع سخت است. اما همانطوری که گفته می شود، کسانی که از تاریخ درس نمی گیرند محکوم به شکست هستند.

 

منبع: سلامتی

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز