title
کد خبر: 23269
00
کدام سالم تر است؛ کره یا مارگارین؟

همیشه کره را به عنوان منبعی از چربی‌های اشباع، یک چربی ناسالم عنوان می‌کنند و نه تنها به بیماران قلبی – عروقی بلکه به همه افراد توصیه می‌کنند کمتر سراغ این ماده غذایی بروند، ولی وقتی بحث از کره گیاهی یا مارگارین می‌شود، نظرات و عقاید مختلفی مبنی بر سالم ب

به گزارش «بهداشت نیوز» همیشه کره را به عنوان منبعی از چربی‌های اشباع، یک چربی ناسالم عنوان می‌کنند و نه تنها به بیماران قلبی – عروقی بلکه به همه افراد توصیه می‌کنند کمتر سراغ این ماده غذایی بروند، ولی وقتی بحث از کره گیاهی یا مارگارین می‌شود، نظرات و عقاید مختلفی مبنی بر سالم بودن یا ناسالم بودن آن وجود دارد؛ عده‌ای موافق مصرف آن هستند و عده‌ای دیگر مخالف. در اینجا نگاهی داریم به این ماده غذایی و نوع گیاهی آن یعنی مارگارین.
کره، یک محصول لبنی طبیعی است که قرن‌ها مورد استفاده بشر بوده است. کره از شیر و خامه گرفته می‌شود و فرایند «زدن کره» باعث می‌شود که شیر و خامه به یک ماده جامد تبدیل شوند که همان کره است. در واقع از 21 پوند (10 کیلوگرم) شیر غلیظ، یک پوند (حدود نیم کیلو گرم یا 454 گرم) کره به دست می‌آید.
مارگارین در اواخر قرن هجدهم توسط یک شیمیدان فرانسوی به نام «هیپولیت مژه موریز» ابداع شد. او از اسید مارگاریک استفاده کرد تا جایگزین کره شود. به همین علت است که نام این نوع کره، مارگارین است. اگر می‌خواهید وزن کم کنید باید در مصرف هر دو نوع این چربی‌ها احتیاط کنید و به میزان اندکی از آنها بخورید، چرا که میزان کالری این دو ماده غذایی با هم یکسان است.
بنابر گفته کارشناسان، هر کسی به مقدار مشخصی چربی در روز احتیاج دارد. با توجه به اینکه فردی که باید در طی روز 2000 کیلوکالری دریافت کند، مقدار چربی مصرفی او نباید از 65 گرم چربی بیشتر شود. بنابراین یک قاشق چایخوری پر از کره در هر روز کافی است که 4 گرم چربی را وارد بدن می‌کند. البته مقدار مشابه مارگارین هم حاوی همین مقدار کالری و چربی است. پس می‌تواند جایگزین همین مقدار مشابه کره در رژیم غذایی شود. اگر می‌خواهید با یکی از این دو کره غذا درست کنید، کره گزینه بهتری است، چرا که بهتر ذوب می‌شود و به گوشت، سبزیجات و سیب‌زمینی مزه بهتری می‌دهد.


وقتی هنگام تولید مارگارین از حرارت استفاده شده باشد و هنگام پخت هم به اجبار حرارت ببیند، برای سلامتی زیانبار خواهد بود، چرا که چربی آن به اسیدهای چرب ترانس بالا تبدیل می‌شود. این اسیدهای چرب در بروز پلاک‌های مسدودکننده عروق خونی در بدن نقش مهمی دارند. اسیدهای چرب ترانس بالا همچنین مسؤول اصلی بالا رفتن مقدار LDL یا همان کلسترول بد خون هستند که از عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی‑ عروقی است و از طرفی باعث می‌شوند که مقدار کلسترول خوب خون یا همان HDL نیز پایین بیاید. این مشکلات می‌توانند فرد را به سکته‌های قلبی یا مغزی مبتلا کنند (یادآوری می‌شود که چربی حیوانی (مثل کره)، دارای مقداری کلسترول نیز هست که مصرف آن می‌تواند به افزایش مقدار کلسترول خون تا حدی کمک کند؛ در حالی که مصرف چربی گیاهی (مثل مارگارین) نه تنها موجب افزایش کلسترول خون نمی‌شود، بلکه آن را کاهش نیز می‌دهد). به علاوه این نوع اسید چرب، خطر بروز دیابت نوع 2 و سرطان را افزایش می‌دهد و روند پیری را تسریع می‌کند!


سازمان غذا و داروی آمریکا، انستیتوی ملی قلب، ریه و خون و انجمن قلب آمریکا که از موسسات معتبر جهان در زمینه سلامت قلب و عروق هستند، تاکید دارند که فرد باید تا می‌تواند از مصرف اینگونه چربی‌ها اجتناب کند.
شما می‌توانید کره را تا یک ماه در یخچال و تا 12 ماه در فریزر نگهداری کنید، ولی مارگارین به خاطر ساختار مولکولی‌اش قابل نگهداری در فریزر نیست. اگر یک قالب مارگارین را به مدت یک سال در فریزر بگذارید، خواهید دید که در آن دانه‌های سفید پودر مانندی پدیدار شده‌اند. حالا با این تفاسیر و با توصیه به این واقعیت‌ها خودتان تصمیم بگیرید که مصرف کدام یک (کره یا مارگارین) برای سلامتی مفید و کدام یک مضر است.


منبع: زندگی آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز