title
کد خبر: 232479
00
ارتقای گروه بیوتکنولوژی دانشگاه تهران به دانشکده

ایجاد کمیسیون تخصصی بین‌رشته‌ای در دانشگاه تهران، ارتقای گروه بیوتکنولوژی به دانشکده و همچنین شناسایی رشته‌هایی که دارای ظرفیت ایجاد دکتری پیوسته هستند، در نشست شورای دانشگاه تهران به ریاست دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست شورای دانشگاه که با حضور اعضای هیات رئیسه دانشگاه و روسای دانشکدگان، دانشکده‌ها و پردیس‌های بین‌الملل برگزار شد، درباره ارتقای گروه بیوتکنولوژی دانشگاه تهران، با یادآوری قدمت ۲۵ ساله این گروه، گفت: گروه بیوتکنولوژی، دانشجوی دکتری پیوسته پذیرش می‌کند و شرایط این گروه در دانشگاه تهران منحصر به فرد است. دانشجویانی که در این گروه پذیرش می‌شوند از بهترین رتبه‌های کنکور سراسری هستند و در واقع دکتری پیوسته بیوتکنولوژی را به پزشکی ترجیح داده‌اند.

دکتر مقیمی افزود: اساتید این گروه، جوان و فعال هستند ولی در طول همه سال‌هایی که از فعالیت این گروه می‌گذرد، توجه خاصی به آنها نشده است، به طوری که یکی از مهمترین دغدغه‌هایشان فضای فیزیکی و محل استقرار فعلی آنها است که در وضعیت خوبی قرار ندارد.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه یک ساختمان ۵ طبقه بر اساس نیازهای گروه بیوتکنولوژی در حال تعمیر و تجهیز است، اظهار کرد: ساختمان جدید گروه بیوتکنولوژی از ابتدای نیمسال دوم به بهره‌برداری خواهد رسید.

دکتر مقیمی در بخش دیگر سخنانش در جمع اعضای شورای دانشگاه تهران تاکید کرد: آمادگی داریم مجوز ایجاد رشته‌هایی که امکان راه‌اندازی دکتری پیوسته آنها در دانشگاه تهران وجود دارد را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، کلیات ارتقای گروه بیوتکنولوژی به دانشکده، در نشست شورای دانشگاه بررسی شد و مقرر شد سازوکارهای اجرایی آن در هیات منتخب دانشگاه تهران با حضور رئیس دانشگاه، اعضای هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. همچنین دکتر حسین مهدوی استاد دانشکده شیمی دانشکدگان علوم از سوی رئیس دانشگاه تهران به عنوان مسئول تهیه طرح ارتقای گروه بیوتکنولوژی به دانشکده معرفی شد.

دکتر مقیمی همچنین با بیان اینکه بحث ایجاد رشته‌های جدید و هماهنگی‌های بین‌رشته‌ای در کمیسیون‌های تخصصی انجام می‌شود، از ایجاد یک کمیسیون تخصصی جدید با عنوان کمیسیون تخصصی بین‌رشته‌ای در دانشگاه تهران خبر داد.

دانشگاه تهران دارای ۷ کمیسیون تخصصی با عناوین کمیسیون تخصصی مشورتی علوم انسانی، کمیسیون تخصصی مشورتی علوم اجتماعی و رفتاری، کمیسیون تخصصی مشورتی معماری و هنر، کمیسیون تخصصی مشورتی فنی، کمیسیون تخصصی مشورتی علوم پایه، کمیسیون تخصصی مشورتی کشاورزی و کمیسیون تخصصی مشورتی پردیس‌های خودگردان است که بر اساس بحث و بررسی صورت گرفته در نشست روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱ شورای دانشگاه، مقرر شد کمیسیون تخصصی بین‌رشته‌ای علوم و فناوری نیز به عنوان هشتمین کمیسیون تخصصی در دانشگاه تهران ایجاد شود.

دکتر احمد نوحه‌گر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران در نشست شورای دانشگاه درباره جزئیات تشکیل کمیسیون تخصصی بین‌رشته‌ای اظهار داشت: دانشکده‌های محیط زیست، علوم و فنون نوین، موسسه ژئوفیزیک و گروه بیوتکنولوژی که در آینده نزدیک دانشکده‌ می‌شود، در کمیسیون بین‌رشته‌ای قرار می‌گیرند تا مشکلات واحدهایی که ماهیت بین‌رشته‌ای دارند را حل کنند. دانشکده حکمرانی نیز با توجه به اینکه بسیاری از رشته‌های آن دارای ماهیت بین‌رشته‌ای است می‌تواند در این کمیسیون گنجانده شود.

دکتر مهدی فکور ثقیه، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز با اشاره به تاکید وزارت علوم بر توسعه علوم و فناوری‌های بین‌رشته‌ای، گفت: موضوع بین‌رشته‌ای موضوعی است که به ناچار باید به آن سمت برویم چون دنیا دارد به این سمت حرکت می‌کند و سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز راه‌اندازی و تقویت دانشکده‌های بین‌رشته‌ای است.

وی افزود: در گذشته سردرگمی‌هایی در زمینه رشته‌های بین‌رشته‌ای داشتیم؛ به عنوان مثال ۱۱ سال برای تصویب و اجرای مقطع دکتری مکاترونیک معطل بودیم تا اینکه امسال اولین دوره پذیرش دانشجوی دکتری مکاترونیک در این رشته صورت گرفت.

عضو هیات رئیسه دانشگاه تهران، ایجاد کمیسیون تخصصی بین‌رشته‌ای را به منظور تعیین تکلیف رشته‌ها و دانشکده‌هایی که فعالیت بین‌رشته‌ای انجام می‌دهند ضروری دانست و گفت: ایده‌های دانشگاه تهران همواره برای دانشگاه‌های دیگر نیز الگو بوده و با ایجاد کمیسیون تخصصی بین‌رشته‌ای در دانشگاه تهران، سایر دانشگاه‌ها نیز به این سمت حرکت خواهند کرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز