title
کد خبر: 231559
00
ماجرای سندی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند چه بود؟

دسامبر ۱۹۷۹، جیمی کارتر به سازمان «سیا» دستور داده بود با انجام عملیات تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی به منظور استقرار یک رژیم دمکراتیک و پاسخگو [به آمریکا] در ایران، اقدام کند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ۱۹ دی ۱۴۰۱ در دیدار مردم قم با اشاره به انتشار سندی طبقه‌بندی شده از یک مرکز معتبر آمریکایی مبنی بر دستور کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا برای سرنگونی جمهوری اسلامی، آن هم فقط ۱۰ ماه پس از پیروزی انقلاب، گفتند: «بر اساس این سند، کارتر به سازمان سیا دستور می‌دهد که جمهوری اسلامی را سرنگون کند و اولین راهبردی که برای سرنگونی ذکر کرده، استفاده از ابزار تبلیغات است». «پس از دستور کارتر در ۴۳ سال قبل برای سرنگونی جمهوری اسلامی، امریکایی‌ها از هر وسیله‌ای به‌خصوص تبلیغات و پروپاگاندا برای تحقق این هدف استفاده کرده‌اند اما همچنانکه در این اغتشاشات هم مشخص شد ناکام مانده‌اند و ملت بزرگ ایران و مسئولان کشور به فضل الهی، با همت به کارهای بزرگ و تحولی، به رفع نقاط ضعف و شتاب بیشتر در مسیر تحقق اهداف و خواسته‌ها ادامه می‌دهند.»

اما ماجرای سند مورد اشاره رهبر انقلاب چیست؟

نوامبر سال 2020 میلادی، سندی محرمانه منتشر شد مبنی بر اینکه در دسامبر ۱۹۷۹، جیمی کارتر به سازمان «سیا» دستور داده بود که با انجام عملیات تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی به منظور استقرار یک رژیم دمکراتیک و پاسخگو [به آمریکا] در ایران، اقدام کند و از تماس با رهبران اپوزیسیون ایرانی و حکومت‌های هم نظر با آمریکا، با هدف سازماندهی یک جبهه طرفدار غرب که قادر به جایگزینی حکومت باشد، استفاده کند.

ری تکیه، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا معتقد است کارتری که اکنون از انبوه اسناد و مدارک از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده پدیدار می شود، در مورد ایران یک باز تندرو بوده است که از شاه تضعیف شده می‌خواهد تا با شدت عمل انقلاب را سرکوب کند، کوشش می کند تا با ترتیب یک کودتا پادشاهی ایران را حفظ کند، و حتی پس از انقلاب نیز سیاست ایالات متحده را به تغییر رژیم ایران مصمم می سازد.

تکیه ادامه می‌دهد: کارتر تلاش بسیار به خرج داد تا از وقوع انقلاب ایران جلوگیری کند و پس از آن نیز آن را پس براند.

تکیه در تحلیل خود اذعان دارد برای آمریکا  ضروری بود تا سرنگونی جمهوری اسلامی را شتاب بخشد و یک جناح متمایل به آمریکا را به مسند رهبری برساند.

کارتر در فارن افرز نوشت: کارتر مردی آرام نبود. در حقیقت می توان گفت که او خودرأی، تند خو و غالباً بی رحم بود. مشکل کارتر در مورد ایران، نه سستی او، که متحدان غیر قابل اتکای ایرانی و حریفی سرسخت درون ایران بود. کارتر نتوانست بفهمد امواج یک انقلاب مردمی که همه چیز را از سر راه خود بر می داشت با کودتا و عملیات سیا قابل تغییر نبود. جمهوری اسلامی در آن زمان نوزاده، اما انقلاب از پشتیبانی گسترده مردم ایران برخوردار بود.نقل از فارس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز