title
کد خبر: 229108
00
از اهمیت مصرف ویتامین  C غافل نشوید

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار کم موردنیاز بدن هستند و در متابولیسم ترکیبات مختلف نقش مهمی دارد. ویتامین ها برخلاف پروتئین ها، لپیدها و کربوهیدرات ها انرژی زا نیستند، اما وجود آنها برای رشد طبیعی و پیشگیری از بیماری ها لازم است.

به گزارش بهداشت نیوز، اکثر حیوانات به جز انسان، میمون، خوکچه هندی، ماهی ها و بلبل قادر به سنتز اسید اسکوربیک در بدن هستند و این سنتز در کبد انجام می شود. اما انسان به علت نداشتن آنزیم های ضروری به منابع غذایی متکی است.

 اهمیت مصرف ویتامین C در سلامت 

در تکنولوژی صنایع غذایی ویتامین C کاربردهای زیر را دارد:

·         به عنوان آنتی اکسیدان

·         به عنوان بهبود دهنده در آرد

·         به عنوان پایدار کننده رنگ در گوشت های فرآوری شده

·         به عنوان عامل جلوگیری کننده از قهوه ای شدن آنزیمی

منابع غذایی ویتامین C

فرآورده های حیوانی، منابع چندان غنی برای ویتامین C نیست و تنها جگر و شیر حاوی این ویتامین است. غنی ترین منابع گیاهی، گل کلم، اسفناج، کیوی، پرتقال و مرکبات دیگر، توت فرنگی و جعفری است. در گیاهان ممکن است بسته به بخش های مختلف گیاه، مرحله رشد و نمو و فصل سال، غلظت ویتامین C متفاوت باشد.

نقش ویتامین C در بدن

·         شرکت در سنتز مواد زمینه بافت پیوندی:

ماده زمینه ای بافت پیوندی از اجزای پرتئین (کلاژن) و کربوهیدراتی تشکیل شده است. ویتامین C در سنتز ماده زمینه ای نقش مهم دارد.

·         شرکت در تشکیل عاج دندان و استخوان های دراز

·         ویتامین C برای تولید سلول های طبیعی عاج دندان ضروری است. همچنین قالب استخوان از کلاژن ساخته شده است و ویتامین در سنتز کلاژن نقش دارد.

·         سنتز انتقال دهنده های عصبی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز