title
کد خبر: 228118
00
واکاوی یک شایعه آبانی

بعد از گذشت دو سال از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال 98 و اعتراض مردم نسبت به این تصمیم، برخی مدعی شدند جمهوری اسلامی در مدت سه روزه اعتراضات 1500 از مردم را کشته است.

به گزارش بهداشت نیوز، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز جعمه 24 آبان ماه 1398، سهمیه‌بندی بنزین و قیمت‌های جدید را اعلام کرد. 

در این اطلاعیه آمده، براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه،  قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی 1500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد 3 هزار تومان تعیین شده است.

این در حالی که، با این تصمیم قیمت بنزین سهمیه‌ای نسبت به نرخ قبلی ۵۰ درصد افزایش یافت و بنزین آزاد هم سه برابر شد.

اعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین در همان ساعت‌های ابتدایی موجب شکل‌گیری اعتراضاتی در برخی استان‌های کشور شد، که در ادامه به دیگر شهرهای مختلف سرایت کرد و در نهایت به خشونت منجر گردید.

چند ماه بعد از حادثه آبان98، عبدالرضارحمانی فضلی، وزیر کشور دولت یازدهم و دوازدهم در برنامه تلویزیونی خاطرنشان کرد، که تجمعات اعتراضی به گرانی ناگهانی بنزین منجر به کشته شدن 200 الی 259 نفر شده است، اما همزمان سازمان عفو بین‌الملل شمار کشته‌شدگان را 304 نفر برآورد کرد، از طرفی دیگر خبرگزاری رویترز مدعی شد.در گزارشی به نقل از منابع دولتی در ایران از کشته شدن  1500 نفر خبر داد. گفتنی است که، این آمار ضد و نقیض سبب شد تا "دادگاه نمادین‌ بین‌المللی مردمی" به‌منظور بررسی کشتار و مجروح شدن معترضین به گرانی بنزین  آبان 98 در لندن شکل بگیرد. در ادامه گزارش به آمار 1500 نفری کشته‌شدگان آبان 98 خواهیم پرداخت، که خبرگزاری رویترز به نقل از کدام منابع دولتی این آمار را ارائه داده است؟

مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز