title
کد خبر: 222586
00
باید برای مردم الگوی درست مصرف انرژی تعریف شود

کارشناس امور اقتصادی با اشاره به اینکه هم برای مردم و هم برای بنگاه‌ها باید الگوی اصلاح مصرف درست تعریف شود، عنوان داشت: ما باید به سمت ارتقای بهره‌وری تولیدی و صنعتی برویم تا مصرف انرژی در ایران کنترل شود.

به گزارش بهداشت نیوز ،وحید شقاقی شهری کارشناس امور اقتصادی در خصوص اصلاح الگوی مصرف و تدابیر دولت سیزدهم در این زمینه اظهار داشت: در حوزه سیاست‌های کلی نظام، مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اصلاح مصرف را در دهه نود ابلاغ فرمودند و الان یک پشتوانه بنام سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف داریم اما منظور از اصلاح سیاستهای مصرف این نبود که مصرف را کاهش  دهیم، قرار بود الگوها را اصلاح کنیم.

وی افزود: اقتصاد ایران در حوزه مصرف، الگوهای نادرستی دارد و این الگوهای نادرست مصرفی موجب شده که شاهد اتلاف، اسراف یا بهم خوردن نظام مصرفی کشور باشیم.

کارشناس امور اقتصادی بیان داشت: یکی از حوزه‌هایی که باید اصلاح الگوی مصرف در آن اجرایی‌ شود حوزه انرژی است چرا که شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالا است، در کشورهای اروپایی با یک میزان مشخص از مصرف انرژی تولید ناخالص داخلی بیشتری دارند ولی در ایران به دلیل بهره‌وری پایین در حوزه انرژی و تولیدات صنعتی، انرژی بیشتری مصرف می‌کنیم ولی بازخورد یا خروجی مورد نظر را ندارد.

شقاقی شهری بیان داشت: در اصلاح الگوی مصرف باید تلاش کنیم علامت درستی به جامعه نشان دهیم مثلا با مالیات فزاینده بر مصرف که همه جای دنیا هم هست می‌توانیم یک علامت درست به جامعه نشان دهیم که هر کسی مصرف بیشتری داشته باشد باید مالیات بیشتری پرداخت کند یا در حوزه یارانه‌های انرژی باید به سمت شفافیت حرکت کنیم چراکه در اقتصاد کشور یارانه زیادی پرداخت می‌شود در حالی که بازخورد مناسبی حاصل نمی‌شود. 

وی با اشاره به اینکه هم برای مردم و هم برای بنگاه‌ها باید الگوی اصلاح مصرف درست تعریف شود، عنوان داشت: ما باید به سمت ارتقای بهره‌وری تولیدی و صنعتی برویم تا مصرف انرژی کنترل شود مثلا در حوزه تولید خودرو و وسایل الکتریکی باید این محصولات به گونه‌ای تولید شوند که بهره‌وری از انرژی افزایش پیدا کند و باید برای مردم، تولیدکنندگان و بنگاه‌های تولیدی کشور سیاستهای اصلاح الگوی مصرف انجام شود، در حوزه مردم باید تلاش کنیم علامت درستی بدهیم چه تشویقی و چه تنبیهی و در حوزه بنگاه‌های تولیدی نیز می‌توان با سیاستهای سلبی و تشویقی به سمت تولیدات با کاهش مصرف انرژی به ویژه در حوزه خودرو برویم همچنین برای کاهش اسراف نیاز به ارتقای فناوری و دانش داریم و باید تولیداتی با مصرف انرژی کم انجام شود.

کارشناس امور اقتصادی اضافه کرد: در مقوله فرسودگی نیز باید فرسودگیهای خودروها برطرف شود و دولت سیزدهم باید به این سمت حرکت کند که یک الگوی مصرفی به جامعه و بنگاه‌های تولیدی بدهد چراکه دولت دنبال اصلاحات الگوی مصرف است تا از شدت مصرف انرژی در کشور بکاهد که این هم به نفع نسل امروز و هم به نفع نسل آینده است.

کارشناس امور اقتصادی تصریح کرد: مجموع تصمیمات دولت سیزدهم برای اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت مصرف در راستای علامت‌دهی صحیح به مردم است، وزارت نیرو و وزارت نفت نیز در راستای اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت مصرف درصدد اجرای برنامه‌ هستند و امور مالیاتی نیز می‌تواند بخشی از موضوع اصلاح الگوی مصرف را برعهده بگیرد، باید دولت سیزدهم با همین روندی که پیش رفته ادامه دهد و تصمیمات محکمی برای اصلاح الگوی مصرف بگیرد. 

وی در خصوص آمادگی پتروشیمی‌ها برای تولید بیشتر بنزین، تشریح کرد: بعد از انقلاب توسعه پتروشیمی‌ها در مسیر روبه‌ رشدی بوده و اقدامات مثبتی نیز صورت گرفته و یکی از اقداماتی که موجب شد اقتصاد ایران تحریم‌ناپذیر شود توسعه صنعت پتروشیمی بود، اکنون نیز آمادگی بیشتر جهت کاهش وابستگی به خارج لازم است و نیاز به برنامه‌ریزی دارد تا خام‌فروشی نیز کاهش پیدا کند و هرقدر صنعت پتروشیمی ما توسعه پیدا کند سیاست‌های اصلاحی الگوی مصرف بیشتر به سوی اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری پیش می‌رود.

شقاقی شهری با بیان اینکه تولید خودروی ملی با مصرف پایین و مطابق استانداردهای منطقه و بین‌الملل یکی از مطالبات عمده مردم است، خاطرنشان کرد: هرقدر تولید خودروی داخلی با مصرف پایین بیشتر باشد بیشتر می‌توان به سوی آزادسازی انرژی و جلوگیری از مصرف بی‌رویه حرکت کنیم. 

وی ادامه داد: واردات خودروهای هیبریدی تصمیمی است که دولت گرفته و اگر بخواهیم بخشی از نیاز جامعه را تامین کنیم اولویت باید با خودروهای برقی و هیبریدی باشد که هم مصرف و آلایندگی کمتری داشته و هم جامعه نسبت به استفاده از خودروهای با مصرف پایین و کم‌آلاینده تشویق شده و هم رقابتی در خودروسازان برای تولید با مصرف کم ایجاد شود.

منبع:سراج24


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز