title
کد خبر: 221513
00
قطع آب در شهرکرد و شایعات رسانه‌های همیشه در میدان فارسی زبان

ماجرای قطعی آب در شهرکرد و اعتراض مردم به این وضعیت بهانه‌ای شد تا رسانه‌های فارسی زبان تلاش کنند تا روایت خود را در این مساله غالب کنند و صرفاً به وجه اعتراضی مردم بپردازند.

به گزارش بهداشت نیوز، مسئله کم‌آبی شهرکرد موضوعی است که طی چند روز اخیر معضلات عدیده‌ای را برای اهالی این شهر ایجاد کرد و این در حالی‌است که آب، به عنوان حیاتی‌ترین عنصر، یکی از اصلی‌ترین عوامل معیشت و بقاست.

مسئله قطعی آب شهرکرد از بارندگی شدید و وقوع سیلاب در شهرستان کوهرنگ آغاز شد که باعث گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ (که منبع تأمین آب شرب شهرکرد و شهرهای اطراف است) شد. گل‌آلودی منجر به خارج شدن این چشمه از مدار مصرف و بحران‌ساز شدن تأمین آب شرب شهرکرد شد.

احمد راستینه، نماینده شهرکرد در مجلس نظر دیگری در این خصوص دارد. وی «ضعیف بودن زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب و عدم وجود یک تصفیه‌خانه پیشرفته» را مهم‌ترین مسئله در این زمینه اعلام کرده است.

آغاز ماجرا

۱۹مرداد اولین خبرها در خصوص هشدار به قطعی آب در شهرکرد از سوی خبرگزاری‌های داخل کشور منتشر شد. علی حیدری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در جلسه اضطراری تامین آب شهرکرد، با اشاره به گل‌آلود بودن چشمه آب کوهرنگ که منبع اصلی تامین آب شرب شهرکرد است، گفت: «حجم قابل توجهی از آب شرب از مدار خارج شده است.»

 

در همان روز اوضاع وخیم‌تر شد، تا جایی‌که مدیرعامل آبفای چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکل حادّ تأمین آب شرب شهرکرد گفت: «در حال حاضر ۲۴ تانکر در سطح شهرکرد آب توزیع می‌کنند و ۶۰ تانکر نیز از استان‌های دیگر در راه است که در ایستگاه‌های مشخص آبرسانی سیار را انجام می‌دهند.»

 

محمدی گفت: «همچنین به دنبال این هستیم تا چاه‌های کشاورزی را وارد مدار کنیم در حالی که آبیاری محصولات کشاورزی هم هست اما چون اولویت با آب شرب است کشاورزان با آبفا همکاری می‌کنند.»

فارسی زبان‌های همیشه در میدان

با گذشت چند روز از این ماجرا، رسانه‌های فارسی زبان، خبر قطعی آب را با بزرگنمایی در رسانه‌های خود منتشر کردند، و با گذشت چهار روز از بحران کم آبی در این شهر در روز ۲۳ مرداد با تیتر: « قطع آب در شهرکرد و شهرها و روستاهای اطراف وارد ششمین روز شد.» این خبر را مخابره کرد.

 

رسانه‌های فارسی زبان دیگر نیز با انتشار فیلم‌هایی از شهروندخبرنگاران، راوی مسئله کم‌آبی شهرکرد شدند و تیترهایی از قبیل «سرچشمه آب هستیم ولی کربلا شده» را منتشر کردند.

 

هشت روز گذشت…

با وجود اینکه ۲۴ مرداد ماه استاندار چهارمحال و بختیاری ضمن اشاره به اقدامات برنامه‌ریزی شده برای حل مسئله استان گفت: «بلافاصله پس از ایجاد مشکل تیم‌های عملیاتی آب و فاضلاب با دستور وزیر نیرو از سراسر کشوربسیج شدند تا با ایجاد منابع جایگزین زمینه تامین آب و حل مسئله را فراهم کنند.» و همچنین خاطرنشان کرد: «از همان روز اول با وجود اینکه وزیر برای انجام دستور رئیس جمهور خارج از کشور بود، در قالب تماس‌های تلفنی مکرر پیگیر مسئله بودند و پس از سفر روز گذشته وزیر نیرو، فرآیند استقرار سامانه‌های آبرسانی برای حل مسئله سرعت گرفت که با راه‌اندازی این سامانه‌ها شاهد پایداری آب شهرکرد خواهیم بود.»

اکنون شهر کرد وارد هشتمین روز از روزهای بحران کم‌آبی شده است و کار به جایی رسیده که کیسه‌های آب آشامیدنی در سطح شهر توزیع می‌شود که این مساله نیز تصویر نا مناسبی از کشور در رسانه‌های بین المللی نیز مخابره می‌کند.

 

پاره حقیقت‌گویی رسانه‌ای

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، با وجود اینکه مسئله قطعی آب(حتی برای چند ساعت) ، موضوعی است که بسیاری از جوانب زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نبود آب آن هم برای هشت روز موردی نیست که بتوان از آن گذشت؛ چه بسا که پیش از وقوع سیل و گل‌آلود شدن آب سرچشمه، مشکلات زیرساختی در این منطقه وجود داشت و مسئولان در جریان این چالش‌ها قرار داشتند. عدم بررسی به موقع و تسریع در روند اقدامات، سبب شده رسانه‌های فارسی زبان راوی اخبار قطعی آب با اهداف مورد نظر خود باشند.

باید به این مساله توجه داشت که تاخیر در انجام اموراتی از این دست که موجب شکل‌گیری مشکل برای مردم می‌شود و حتی تلاش‌های بعدی را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ این یعنی علی‌رغم اینکه در روزهای اول قطعی آب مسئولان استانی در صحنه حضور داشتند و چند روز بعد نیز وزیر نیرو در شهرکرد حاضر شد، اما مطلبی که فارسی زبان‌ها پوشش می‌دهند نوعی بی تفاوتی مسئولان نسبت به مشکل مردم را مخابره می‌کند؛ در واقع این رسانه‌ها با استفاده از تکنیک پاره حقیقت‌گویی می‌کوشند اقدامات مسئولان دولتی و غیر دولتی را هرچند کم، تحت تاثیر مشکل به وجود آمده قرار دهند و اینطور مطلب را به مخاطب عرضه کنند که گویا حاکمیت پس از وقوع این مشکل برای آن‌ها کاری نکرده است.

منبع: مرکز مقابله با شایعات سایبری


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز