title
کد خبر: 219753
00
نگاهداری در نشست هماهنگی راه‌اندازی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها:
اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها شبکه اجتماعی محسوب می‌شوند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها یک شبکه اجتماعی متشکل از ظرفیت نخبگان دانشگاهی هر استان محسوب می‌شوند و قرار نیست ساختار اداری داشته باشند و هیچ اجباری برای راه‌اندازی آنها در تمام استان‌ها وجود ندارد.

 نشست هماهنگی راه‌اندازی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها بعد از ظهر امروز (سه شنبه، 4 مرداد ماه) با حضور رئیس مرکز پژوهش‌ها، معاون مطالعات زیربنایی این مرکز و روسای مجمع نمایندگان استان های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل تعدادی از نمایندگان راه‌اندازی مراکز کارشناسی در استان‌ها به منظور بررسی کارشناسانه مسائل حوزه انتخابیه توسط مرکز پژوهش‌های مجلس را ارائه داده بودند، افزود: دانشگاهیان و نخبگان استان‌ها نیز به مرکز پژوهش‌ها گلایه کرده بودند که چرا تنها از ظرفیت نخبگان پایتخت استفاده می‌کنند و استفاده از ظرفیت استان‌ها مغفول مانده است ضمن اینکه رهبر انقلاب اسلامی نیز بر ضرورت تقویت بنیه مرکز پژوهش‌ها تأکید فرمودند که در این راستا ایجاد این مراکز یکی از راهکارهای اساسی در جهت تقویت بدنه کارشناسی مرکز پژوهش‌ها است.

وی تصریح کرد: قرار است این مراکز 3 ضلع داشته باشند که یک ضلع آن روسای مجمع نمایندگان استان‌ها هستند که از یک تا سه نفر به عنوان نیروی کارشناس به این مرکز معرفی می‌کنند و دانشگاه‌ها نیز فضای فیزیکی با امکانات لازم برای آنها را تأمین می‌کنند.

نگاهداری یادآور شد: این اندیشکده‌ها یک شبکه اجتماعی محسوب می‌شوند که قرار نیست ساختار اداری داشته باشند بنابراین نمی‌توان گفت که باعث گسترش بدنه اداری مرکز پژوهش‌ها می‌شوند ضمن اینکه قرار است کارشناسان آن از بین نخبگان و دانشگاهیان هر استان انتخاب شوند که علاقمند هستند در جهت رفع دغدغه‌های اجتماعی مرتبط با مسائل قانونگذاری و مباحث اجتماعی مشارکت کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌ها 13 گزارش پیرامون آمایش سرزمینی آماده کرده است، یادآور شد: این مراکز به ارائه اطلاعات لازم بر اساس آمایش سرزمینی نیز کمک می‌کنند ضمن اینکه قرار نیست در شرایط فعلی برای تداوم فعالیت آنها وارد فاز قانونگذاری شویم بنابراین این را به آینده می‌سپاریم که اگر ایجاد این مراکز تجربه خوبی بود طرحی نیز برای تصویب قانون در جهت ماندگاری فعالیت این مراکز ارائه شود ولی در شرایط فعلی فعالیت آنها ارتباط تشکیلاتی وابسته به مرکز پژوهش‌ها تلقی نمی‌شود.

وی اظهار کرد: روسای مجمع نمایندگان استان‌ها می‌توانند کارشناسان مورد نظر خود برای فعالیت در این مراکز را از بین نخبگان، دانشگاهیان یا مدیران دارای سوابق سیاسی و حتی نمایندگان ادوار انتخاب و معرفی کنند، بنابراین این ظرفیتی است که نظام قانونگذاری و حکمرانی در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده تا از این طریق در تصمیم‌سازی‌های کشور مشارکت کنند.

نگاهداری در مورد نحوه تأمین اعتبارات لازم برای فعالیت این اندیشکده‌ها خاطر نشان کرد: قرار است این مراکز اتاق فکر نخبگان و دانشگاهیان باشد بنابراین نیاز به اعتبارات گسترده ندارد و مرکز پژوهش‌ها نیز از نظرات آنها در جمع‌بندی گزارش‌هایی که قرار است ارائه دهد استفاده خواهد کرد ضمن اینکه هیچ اجباری برای راه‌اندازی آنها در هر استان وجود ندارد و هر رئیس مجمع استانی که علاقمند باشد می تواند در این زمینه به این موضوع ورود کند.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز