title
کد خبر: 219394
00
رشادت‌ پزشکان در دوران دفاع مقدس؛ از زبان دکتر ظفرقندی

کتاب شرح درد اشتیاق» که روایتی از خاطرات محمدرضا ظفرقندی از دوران دفاع مقدس است، در سالن سوره حوزه هنری رونمایی شد.

رشادت‌ پزشکان درطول جنگ از زبان دکتر ظفرقندی
به گزارش بهداشت نیوز، مراسم رونمایی کتاب «شرح درد اشتیاق» شامل مجموعه خاطرات دکتر محمدرضا ظفرقندی پزشک تیم اضطراری جنگ، به قلم راحله صبوری در سالن سوره حوزه هنری با حضور راوی، جمعی از پزشکان، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت، علی‌اکبر شیروانی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، اهالی فرهنگ و ادب و جمعی از دانش‌آموزان مدرسه مفید در سال 60 برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که شهرام کجوری مجری‌گری آن را بر عهده داشت، ویدیویی از دکتر ظفرقندی برای حضار به نمایش درآمد. در این ویدیو علاوه بر صحبت‌های راوی کتاب درباره خود و آن چه که در سال‌های جنگ بر اوگذشته است، چندتن از پزشکان سرشناس و حاذق کشورمان نیز درباره دکتر ظفرقندی و خدمات او صحبت کردند.

جنگ هنوز تمام نشده
در ادامه علی‌اکبر شیروانی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، ضمن خیرمقدم به مهمانان با ذکر این نکته که هنوز درباره جنگ‌های جهانی اول و دوم کتاب و فیلم تولید می‌شود، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد جنگ هنوز تمام نشده است. استمرار حضور کسانی که در جنگ جان‌فشانی کرده‌اند آن است که در ثبت و ضبط خاطراتشان کوشا باشند.

او در پایان صحبت‌هایش از جامعه پزشکی درخواست کرد برای به تصویر کشیدن خاطرات خود و همکارانشان در دوران دفاع مقدس از هیچ فرصتی دریغ نکنند.

سپس پیروز حناچی شهردار سابق تهران در سخنانی از انتشارات سوره مهر برای ثبت و مکتوب کردن ادبیات دفاع مقدس، قدردانی کرد.

حناچی در ادامه افزود: در کنار همه رشادت‌هایی که در دفاع مقدس رخ داد حرکت‌های تخصصی جنگ آنقدر که باید مورد توجه قرار نگرفته است. از جمله این حرکت‌های تخصصی اقدامات جامعه پزشکان در 8 سال جنگ است که انتشار کتاب «شرح درد اشتیاق» می‌تواند اتفاق خوبی در این زمینه است.

حناچی در ادامه با ارائه پاورپوینتی برای حضار، ساختار و شکل بیمارستان‌های صحرایی در 8 سال دفاع مقدس را از دیدگاه معماری تحلیل و بررسی کرد.

صدر از همکاران دکتر ظفرقندی در ادامه مراسم با بیان خاطراتی از او به ذکر خدمات ارزشمند و گسترده ظفرقندی در سال‌های جنگ و پیش از جنگ اشاره کرد.

سپس محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور پشت تریبون رفت و با مبارک دانستن انتشار کتاب «شرح درد اشتیاق» در ادبیات دفاع مقدس خاطر نشان کرد: کتاب را مطالعه کردم، برای من کتابی ارزنده و آموزنده بود و دریچه‌هایی پنهانی از شخصیت دکتر ظفرقندی برایم گشود.

ثبت خاطرات جنگ یک ضرورت است
در ادامه مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت با تاکید بر ضرورت مکتوب‌کردن خاطرات جنگ بیان داشت: سربازی که خاطرات جنگش را ننویسد جنگ را ناقص رها کرده است که چرا این خاطرات باید ثبت و ضبط شوند و به گوش مردم هم برسند.

او با ابراز خرسندی از انتشار این کتاب بیان کرد: من هم به جامعه پزشکی و دکتر ظفرقندی برای انتشار «شرح درد اشتیاق» تبریک می‌گویم. خاطرات و نکاتی که در این کتاب وجود دارد قیمت جنگ را برای مردم مشخص می‌کند.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت یادآور شد: اگر درباره جنگ ننویسیم قیمت جنگ را هم نمی‌فهمیم و متوجه نخواهیم شد چه خون‌هایی برای این سرزمین خرج شده است. به همین دلیل لازمه درک آن روزها و رشادت‌های صورت گرفته درج و انتشار این خاطرات است.

بعد از صحبت‌های مرتضی سرهنگی، دکتر محقق از دوستان دکتر ظفرقندی به روی صحنه رفت و با اشاره به رسالت جامعه پزشکی اظهار کرد: امروز بزرگ‌ترین رسالت مجموعه سلامت، انجام اقدامات فرهنگی و ترویجی و معرفی فرهنگ صحیح سلامت و ارائه آن به ملت بزرگوار ایران است. خدا را شکر در این زمینه دستاوردهای ارزشمندی داریم که «شرح درد اشتیاق» یکی از آن‌هاست و امروز مورد تکریم قرار گرفت.

در بخش دیگر این مراسم دکتر محمدرضا ظفرقندی به همراه مادرش روی صحنه آمدند. مادر دکتر ظفرقندی از معلمان و حافظان قرآن است که نقش مهمی در موفقیت و حمایت از فرزندش در طول این سال‌ها داشته است. در ادامه مدیرعامل انتشارات سوره مهر با اهدای دسته گل و چند کتاب از مقام والای این مادر قدردانی کرد.

«شرح درد اشتیاق»، میراثی برای آیندگان
سپس ظفرقندی در سخنانی از حضور گرم جامعه پزشکی و مسئولان فرهنگی در مراسم رونمایی کتابش تشکر کرد و گفت: خاطراتم را ثبت کردم تا میراثی برای آیندگان باشد و در طول تاریخ به دست فراموشی سپرده نشود، ضمن این که نوجوانان و جوانانی که آن روزها را ندیده‌اند بدانند چه اتفاقاتی رخ داده است.

ظفرقندی ادامه داد: باید فداکاری‌ها و رشادت‌ها را بیان کرد تا همگان بدانند تمدن ایران بر چه پایه‌ای شکل گرفته است.

او سپس خاطراتی از دفاع مقدس، زخمی‌ها و بیمارستان‌های صحرایی که در دوران جنگ استفاده می‌شد، برای مهمانان شرح داد.

راوی کتاب «شرح درد اشتیاق» درباره اینکه چرا چنین نامی را برای کتابش انتخاب کرده است، افزود: من با تاسی از شعر مولانا «سینه خواهم شرحه شرحه از فراق تا بگویم شرح درد اشتیاق» نام این کتاب را انتخاب کردم. ما در جایی کار می‌کردیم که با درد و زخم و اشتیاق روبرو بودیم. بسیاری از رزمندگان با وجود این که به شدت زخمی شده بودند و توان مبارزه نداشتند اما هم‌چنان اشتیاق داشتند دوباره به میدان جنگ بازگردند.

در آخر با حضور جمعی از پزشکان و مسئولان از کتاب «شرح درد اشتیاق» رونمایی شد. در پایان هم با توجه به این که دکتر ظفرقندی سال‌ها پیش در مدرسه مفید تدریس می‌کرده است، دانش‌آموزان قدیمی این مدرسه با حضور بر روی سن با معلم خود عکس یادگاری گرفتند.
منبع: ایبنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز