title
کد خبر: 219290
00
پشتیبانی هلال‌احمر از عملیات‌های امداد ساحلی در تابستان

یکی از دلچسب‌ترین تفریحات تابستانی، شنا‌کردن و آب تنی در رودخانه‌ها، سدها و دریاهاست؛ اما آشنا نبودن به فنون شناکردن و سهل‌انگاری افراد، هر سال خسارات سنگین جانی در کشور به بار می‌آورد و خانواده‌های بسیاری را داغدار می‌کند؛ معضلی که می‌توان با ارائه آموزش‌های امدادی تا حد زیادی از پیامدهای سنگین آن کاست.

به گزارش بهداشت نیوز، جمعیت هلال‌احمر ازجمله دستگاه‌های امدادرسان در کشور است که به منظور پیشگیری و کاهش تلفات ناشی از حوادث آبی، پویش‌هایی نظیر "غرق نشویم" و "نه به شنا در مناطق پرخطر و‌ سواحل ممنوعه" را راه اندازی کرده است و با تولید محتوای آموزشی، ارائه توصیه‌های ایمنی در قالب موشن‌گرافیک، ساخت اسلایدهای آموزشی و ...، سعی در آموزش مردم و نجات جان آنها دارد.

آب‌های بی‌رحم

از گذشته در گوشمان خوانده‌اند که دریا بی رحم است. دریا هر نابلدی را با خود به اعماق آب ها می برد؛ هرچند که شناگران ماهر هم در مقابل امواج خروشان آب‌ها، ممکن است توانایی مبارزه را از دست داده و تسلیم شوند، اما امواج آنقدر قدرت دارند که اگر فرد عادی و ناآشنا بافنون شنا، لحظه‌ای غفلت کند، او را در کام خود می‌کشند. سال ۹۴ و در شبی گرم و تابستانی، گروهی جوان پس از مقام آوردن در المپیاد ریاضی در  شهرستان نور استان مازندران، شادی کنان به سمت دریای محمود آباد رفتند، از بین چند نفر، کامیار ۱۹ ساله که پیش از این علاقه چندانی به دریا نداشت، پا به دریای بی رحم گذاشت اما آب او را با خود به اعماق چاله‌های دریایی برد تا اینکه بعد از حدود ۲۴ ساعت، نیروهای امدادی پیکر او را از آب بیرون کشیدند. داغی تلخ که بر دل جامعه جوان و نابغه استان، همواره تازه می‌ماند.

تلفات غرق‌شدگی در سال ۱۴۰۰

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، 1166 نفر در سال 1400 به علت غرق‌شدن در محیط‌های آبی جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که تعداد تلفات 1188 نفر بود، 1.9 درصد کمتر است. استان‌های مازندران با ۱۴۷ فوتی، خوزستان با ۱۲۵ فوتی و گیلان با ۹۱ فوتی بیشترین آمار تلفات غرق‌شدن را داشتند.

عمده تلفات غرق‌شدن مربوط به فصل تابستان و ماه‌های گرم سال است. در سال ۱۴۰۰ نیز بیشترین آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی در رودخانه‌ها ثبت شد. پس از رودخانه‌ها، بیشترین آمار متوفیان غرق‌شدگی مربوط به دریا است و پس از آن استخر کشاورزی، استخر شنا، دریاچه مصنوعی و سد، کانال، حوض و حوضچه، چاه و دریاچه طبیعی به ترتیب بیشترین محل‌های مربوط به تلفات غرق‌شدن در سال گذشته بودند.

هلال‌احمر پشتیبان عملیات امداد ساحلی

هرساله در فصل تابستان، خطر غرق‌شدن در محیط‌های آبی، نوجوانان و جوانانی که شنا کردن را برای تفریح انتخاب کرده‌اند، تهدید می‌کند. در استان گلستان، بیشترین موارد غرق‌شدن‌ در رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها، آبشارها و چاه‌های کشاورزی و بر اثر بی‌احتیاطی و آشنا نبودن به فنون شنا اتفاق می‌افتد.

 قاسم غریب آبادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان می‌گوید: حسب دستورالعمل مدیریت بحران، هلال احمر در عملیات‌های غرق‌شدگی، وظیفه پشتیبانی امدادی را بر عهده دارد.

او از خانواده‌ها خواست که هنگام استفاده از مراکز تفریحی و محل‌های شنا از فرزندان خود غافل نشوند.

برای پیشگیری از غرق شدن، لازم است که نکات آموزشی و پیشگیرانه زیر را مد نظر داشته باشید:

حتما شنا یاد بگیرید، اگر شناگر ماهری نیستید، به مناطق عمیق نزدیک نشوید.

در هنگام شناکردن از همراهان‌تان دور نشوید. همیشه هنگام شنا کردن با یک همراه باشید.

کودکان حتما به همراه یک بزرگتر شنا کنند.

فقط در مناطقی شنا کنید که نجاتگران غریق حضور دارند.

هرگز در آب بسیار سرد شنا نکنید.

هنگام شناکردن از وضعیت دیگران در آب غافل نشوید.

در مناطق ناشناخته شنا نکنید.

از سواحل دریا به اندازه‌ای که کارشناسان تعیین کرده‌اند دورتر نشوید.

هنگامی‌که هوا طوفانی است از شناکردن در دریا پرهیز کنید.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز