title
کد خبر: 218489
00
 انجمن اهدا عضو در ایستگاه متروی مدافعان سلامت

تفاهم‌نامه شرکت بهره‌برداری متروی تهران با انجمن اهدای عضو ایرانیان به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت و امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، تبادل اطلاعات و تعامل بیشتر در ارتقای آگاهی عمومی نسبت به مقوله مرگ مغزی و نهادینه‌سازی فرهنگ معنوی اهدای عضو امضا شد.

به گزارش بهداشت نیوز، مهدی شایسته اصل - مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه- در مراسم امضای تفاهم‌نامه با انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: در حال حاضر روزانه یک و نیم میلیون مسافر از متروی تهران استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنیم این آمار تا پایان سال به دو میلیون مسافر برسد. همین ظرفیت می‌تواند برای فرهنگ‌سازی در حوزه اهدا عضو کمک‌کننده باشد تا خانواده‌ها بتوانند در زمان طلایی برای اهدا عضو عزیزانشان موافقت کنند.

وی با بیان اینکه یک ایستگاه مترو به طور خاص برای فرهنگ‌سازی در این زمینه انتخاب شده است، افزود: ایستگاه مدافعان سلامت در خط ۷ مترو را در نظر گرفته‌ایم تا فرهنگ‌سازی در حوزه اهدای عضو با برپایی نمایشگاه دائمی و پایگاه اهدای عضو، به‌صورت مستمر در آن انجام شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: استقرار انجمن اهدا عضو در ایستگاه مدافعان سلامت به این معنی نیست که سایر ایستگاه‌ها در این زمینه فعالیتی نخواهند کرد بلکه این انجمن می‌تواند به کمک معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت، در حوزه‌های آموزش شهروندی در شهر زیرزمینی نیز ورود پیدا کنند.

شایسته اصل در ادامه اظهار کرد: امیدواریم در بستر فرهنگ‌سازی مناسبی که صورت می‌گیرد، بتوانیم شاهد عملکرد بهتر در حوزه اهدای عضو باشیم.

وی افزود : پخش تیزرهای مرتبط با اهدای عضو در مانیتور قطارها و ایستگاه‌ها و در اختیار قراردادن فضای مناسب در سطح ایستگاه‌های مترو جهت آموزش و فرهنگ‌سازی مسافران، بخش دیگری از همکاری‌های شرکت بهره‌برداری مترو برای فرهنگ‌سازی در این حوزه است.

در ادامه این جلسه پیرهادی - عضو شورای اسلامی شهر تهران - با اشاره به اینکه در سال ۶۸ و دوهفته قبل از وفات امام خمینی (ره) فتوای اهدای عضو توسط حضرت امام صادر شد، افزود: این فتوا یکی از مهم‌ترین فتواهای ایشان است چرا که اهدای عضو جان هزاران نفر را نجات داده است.

پیرهادی در ادامه گفت: به طور قطع ما نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم در حوزه اهدای عضو کمک جدی به انجمن اهدای عضو داشته باشیم و شهرداری تهران را مکلف می‌کنیم که نسبت به موضوع اهدای عضو قدم بردارد.

وی با بیان اینکه در پیوند عضو زمان اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: اگر این تصمیم در کمتر از ۲۴ ساعت گرفته شود، می‌توان جان ه‍شت نفر را نجات داد. هم اکنون ۲۵ هزار نفر در فهرست انتظار برای اهدای عضو قرار دارند که ۲۳ هزار نفر آنها نیازشان به پیوند کلیه است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مجموعه‌های مختلف در شهرداری تهران می‌توانند به حل مشکلات حوزه پیوند کمک کنند، گفت: اگر شهرداری تهران در مسیر درست حرکت کند، می‌تواند در حوزه اهدای عضو نقش آفرین باشد.

دکتر کتایون نجفی زاده - مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایرانیان - نیز با اشاره به اینکه در ایران سالانه حدود ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مرگ مغزی با امکان اهدای عضو اتفاق می‌افتد، گفت: حدود ۳۰۰۰ نفر با اعضای کاملاً سالم دچار مرگ مغزی می‌شوند و از این تعداد فقط ۱۰۰۰ نفر در پروسه اهدای عضو قرار می‌گیرند.

نجفی زاده تصریح کرد: هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند هشت عضو خود را اهدا کند و حتی اگر خانواده فرد متوفی قدری تعلل کند، سه عضو همچنان قابلیت انتقال را دارد اما طبق آمار، ۶۰۰۰ عضو سالم ارزشمند در سال اهدا نمی‌شود و در مقابل هفت تا ۱۰ نفر روزانه به دلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در فهرست انتظار برای دریافت اعضای مختلف قرار دارند، گفت: اگر فرهنگ اهدا عضو ارتقا یابد عملاً با اهدای عضو نیمی از موارد مرگ مغزی می‌توان فهرست انتظار بیماران نیازمند عضو را خالی کرد.

وی با اشاره به اینکه مرگ به علت ایست قلب برای مردم شناخته‌شده است خاطرنشان کرد: مرگ مغزی شناخته‌شده نیست و برای افراد مبهم است چراکه سینه فرد مرگ مغزی به‌واسطه دستگاهی که به آن متصل است، حرکتی شبیه به تنفس دارد و قلب او می‌زند و حتی برخی حرکت‌های واکنشی نیز دارد. مرگ مغزی هنوز برای جامعه کاملاً پذیرفته نشده است و ازاین‌روست که خانواده‌ها به‌راحتی رضایت نمی‌دهند. 

نجفی زاده با بیان اینکه علت اکثر مرگ‌های مغزی تصادفات جاده‌ای و سن رایج این افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال است، گفت: بنابراین ما ارگان‌های سالم و جوانی داریم که متأسفانه به دلیل همان ناآگاهی خانواده‌ها و رضایت ندادن به اهدا، زیر خاک می‌رود، درحالی‌که بیماران بسیاری در فهرست انتظار هستند.

مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایرانیان خاطرنشان کرد: ارگان‌هایی مثل مترو که روزانه میزبان مخاطبان زیادی هستند می‌توانند قدم‌های بزرگی برای فرهنگ‌سازی در این حوزه بردارند. اگرچه قبل از این تفاهم‌نامه نیز همکاری‌های خوبی با مجموعه شرکت بهره‌برداری مترو تهران برای برگزاری پویش نفس داشتیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز