title
کد خبر: 217128
00
خالکوبی جدید برای کنترل فشار خون

دانشمندان یک خالکوبی الکترونیکی جدید ساخته اند که می‌تواند فشار خون بیمار را به طور مداوم کنترل کند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان خالکوبی الکترونیکی از گرافن ساخته اند. این دستگاه را می‌توان برای مدت طولانی بدون ایجاد مزاحمت پوشید و اطلاعات سلامتی بهتری را ارائه داد.

سفت کردن کاف دور بازو در مطب، روش استاندارد اندازه گیری فشار خون است، اما مطمئن‌ترین راه نیست. این تنها یک نقطه داده است که لزوماً کل تصویر را نمی‌گیرد و می‌تواند تحت تأثیر خلق و خوی فرد در آن زمان قرار گیرد.

طبق تایید محققان، نظارت مستمر برای درک درست عملکرد بدن مورد نیاز است، اما انجام این کار در خارج از کلینیک دشوار است.

ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام ممکن است به نظر جواب دهند، اما هنوز به اندازه کافی قابل اعتماد نیستند که بتوانند این کار را انجام دهند، زیرا آن‌ها قابلیت جابجایی دارند و بسیار ساده هستند و نمی‌توانند در زمینه دریافت اطلاعات فشار خون تخصصی عمل کنند؛ بنابراین برای مطالعه جدید، محققان در تگزاس A&M و دانشگاه تگزاس در آستین دستگاهی با میزان تهاجم کمتر ساختند که می‌تواند فشار خون را در طول زمان اندازه گیری کند.

این دستگاه چیزی است که خالکوبی الکترونیکی نامیده می‌شود، از یک حسگر گرافن ساخته شده است که در یک ماده چسبنده قرار گرفته است که ظاهراً به اندازه کافی راحت است که برای مدت طولانی پوشیده شود و حرکت نمی‌کند.

هم چنین خالکوبی‌های الکترونیکی دیگری برای نظارت بر قلب بیماران قلبی، علائم حیاتی در حین ورزش، یا عضلات بیماران مبتلا به تحلیل عصبی طراحی شده‌اند.

دستگاه جدید فشار خون خود را با استفاده از روشی جدید اندازه گیری می‌کند، بنابراین تیم مجبور شد مدل‌های یادگیری ماشینی را برای تجزیه و تحلیل خوانش‌ها ایجاد کند.

با اعمال یک جریان الکتریکی به پوست و اندازه‌گیری واکنش بدن، مقداری به نام بیومپدانس که ارتباط غیرمستقیمی با فشار خون دارد و مدل‌های جدید می‌توانند آن را محاسبه کنند،کار می‌کند.در آزمایشات، خالکوبی الکترونیکی قادر بود فشار خون در شریان‌ها را به مدت بیش از ۳۰۰ دقیقه به دقت کنترل کند.

در نهایت، تیم تحقیقاتی امیدوار است، این فناوری را به خالکوبی‌های الکترونیکی توسعه دهد که می‌تواند توسط بیماران به مدت طولانی برای اندازه گیری فشار خون آن‌ها در موقعیت‌های مختلف، از جمله خواب، ورزش و هنگام استرس استفاده شود.این داده‌ها برای کمک به تشخیص یا نظارت بر وضعیت سلامت مهم هستند.

این تحقیق در مجله Nature Nanotechnology منتشر شد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز