title
کد خبر: 216598
00
با 7 فناوری جهانی سلامت دیجیتال را کاربردی‌تر کنیم

سلامت دیجیتال به عنوان یکی از ابزارها برای دسترسی آسان تر به خدمات بهداشتی و درمانی در دنیا مطرح شد و مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش بهداشت نیوز، این مفهوم جهانی با 7 فناوری «ابزارک های هوشمند و اینترنت اشیاء»، «تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌کاوی»، «فناوری های امنیت سایبری»، «واقعیت گسترش یافته (واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، واقعیت مختلط و ...)»، «ارتباط از راه دور (صوتی و تصویری) و انتقال داده»، «فناوری های ذخیره سازی و اشتراک اطلاعات» و «اپلیکیشن موبایل و پلتفرم های نرم افزاری» توسعه یافته است.

فناوری‌هایی که قرار است چالش هایی چون عدم دسترسی عادلانه شهروندان به خدمات سلامت با کیفیت و قیمت مناسب، ناکارآمدی نظام آموزش سلامت و انتقال مفاهیم آموزشی برپایه روش های سنتی، عدم وجود داده ها و اطلاعات یکپارچه، روزآمد، معتبر و دقیق در حوزه سلامت، در سطح ملی، ضعف در مدیریت دانش نظام سلامت در سطح مراکز ارائه دهنده خدمات و غیره را پاسخ دهد و نقشی موثر در ارتقای سطح سواد سلامت شهروندان و جامعه داشته باشد.

مفهوم سلامت دیجیتال به عنوان یک موضوع تقریبا نوین و نوظهور در دیگر کشورها با همکاری استارتاپ ها رشد کرده است. مجموعه‌هایی که مخاطبان خود را در میان ارائه کنندگان خدمات درمانی و بهداشتی، بیماران و محیط های آموزشی یافته و خدمات و آموزش های خود را در فضای مجازی و واقعی به آنها ارائه می کنند. این اقدامات در نهایت به توسعه مفهوم سلامتی در جهان کمک کرده است.

در ایران هم سلامت دیجیتال چند سالی است که به عنوان راهکاری برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی مطرح است. اما هنوز زیرساخت های لازم و کافی برای اجرای آن فراهم نشده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که یکی از ماموریت ها و جهت گیری های خود را کمک به توسعه زیست بوم شرکت های نوپا، شرکت های دانش بنیان و خلاق قرار داده است در تلاش است تا با شناسایی افراد و مجموعه های فعال در حوزه سلامت دیجیتال، این مفهوم را در کشور توسعه دهد.

در حال حاضر هم بر اساس گزارش های موجود، بیشترین محصولات حوزه سلامت دیجیتال ایران در حوزه فناوری‌های وب‌سرویس، پلتفرم دیجیتال، اپلیکیشن موبایل و نرم‌افزار هستند. تاکنون در این حوزه حدود 225 محصول شناسایی شده‌اند که در حال سرویس دهی به مشترکان خود هستند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز