title
کد خبر: 216192
00
امکان ارتباط با بازماندگان زلزله با این حیوان فراهم شد

یک محقق با انجام پروژه‌ای آزمایشی در کشور تانزانیا نشان داد که موش‌ها امکان ارتباط با بازماندگان زلزله را فراهم می‌کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر «دانا کین» محقق ۳۳ ساله از دانشگاه گلاسکو در یک پروژه نوآورانه در حال تربیت موش‌ها برای فرستادن آنها با کوله‌پشتی‌های کوچک به زیر ویرانه‌های زمین‌لرزه و برقراری ارتباط با بازماندگان گرفتار در زیر آوار است. 

تاکنون در این پروژه هفت موش تربیت شده‌اند و در حال حاضر این موش‌ها در مرحله‌ آزمایشی کوله‌پشتی‌های حاوی میکروفن را به زیر مخروبه‌های ساختگی حمل می‌کنند.

کوله‌پشتی‌های تخصصی حاوی میکروفون و ابزار ویدئویی و ردیاب‌های موقعیت مکانی به این منظور ساخته می‌شود تا به امدادگران امکان بدهد در شرایط زمین‌لرزه واقعی با افراد گرفتار شده در زیر آوار ارتباط برقرار کنند. 

دانا، در همین ارتباط به مدت یک سال در منطقه «موروگورو» در کشور تانزانیا مستقر بوده و با سازمان غیرانتفاعی APOPO در پروژه‌ای موسوم به «موش‌های قهرمان» همکاری کرده است. این جوندگان تربیت شده پس از این که به کشور زلزله‌خیز ترکیه اعزام می شوند، این فرصت را دارند تا با یک گروه امداد و نجات کار میدانی انجام دهند.

در مجموع ۱۷۰ موش در حال آموزش دیدن برای شرکت در پروژه‌هایی از جمله میدان مین هستند و امید می‌رود که آنها بتوانند تب مالت (بروسلوز) – بیماری عفونی تاثیرگذار بر احشام – را شناسایی و دریابی کنند.

این موش‌ها چنان زیرک هستند که هرگز موجب انفجار یک مین زمینی نشده‌اند و چابکی آنها نیز موجب کارآیی در مناطق بروز فاجعه می‌شود.

همچنین این موش‌ها طوری تربیت می‌شوند که پس از شنیدن صدای بوق به پایگاه خود باز می گردند. تاکنون از سگ‌های ردیاب و تربیت شده برای شرکت در عملیات تجسس امدادی استفاده شده است اما موش‌ها به علت اندازه کوچکتر و انعطاف‌پذیری خود مزیت‌های دیگری برای کمک به این عملیات دارند. 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز