title
کد خبر: 214150
00
تامین تجهیزات کاربردی صنایع؛ شرط پایداری اقتصادی و توسعه علمی کشور

تامین تجهیزات کاربردی در صنایع مختلف؛ پایداری اقتصادی و توسعه علمی کشور را در پی دارد و می تواند صنایع را به سمت خودکفایی و تامین نیازهای خود سوق دهد.

به گزارش بهداشت نیوز به  نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از جمله این تجهیزات، دستگاه ها و وسایلی است که در صنعت آزمایشگاهی کشور کاربرد دارد. تجهیزاتی که توسعه صنایع مختلفی مانند علوم شناختی، سلول های بنیادی، دارو و زیست فناوری، گیاهان دارویی و غیره نقش دارند و می توانند به ارتقای پژوهش‌های کاربردی و محصول محور کمک کنند.

پژوهش هایی که پایه اصلی توسعه پایدار و ارتقای کیفی تولیدات در کشور هستند. از جمله صنایعی که حیات و بقایش به این تجهیزات و استفاده از آزمایش های کمی و کیفی وابسته است، صنعت گیاهان دارویی است. حوزه ای با کمک این تجهیزات می تواند انواع تست های تضمین کیفیت فرآورده های گیاهی، دارویی و غذایی، فرمولاسیون و تولید داروهای گیاهی و فراورده های آرایشی بهداشتی، جداسازی و خالص سازی ترکیبات موثره گیاهان دارویی را انجام دهد و سطح کیفی و کمی محصولات تولیدی در این زمینه را ارتقا دهد.

یکی از مجموعه هایی که در این زمینه ارائه خدمات می کند، مجموعه آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه شاهد است که فعالیت خود را به طور گسترده‌ای در حوزه گیاهان دارویی تعریف و اجرایی کرده است. مرکزی که با سه گروه علوم پایه، پزشکی و کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می کند.

مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دارای آزمایشگاه‌های مختلفی برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی، فناورانه و نیمه صنعتی در این حوزه است. آزمایشگاه‌های آنالیز مواد، فیتوشیمی، استخراج و فرمولاسیون، فیزیولوژی گیاهی، بیوتکنولوژی، کشت بافت و واحد تولید نیمه صنعتی فرآورده ­های گیاهی در این مجموعه ارائه خدمت می‌کنند.

آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات گیاهان دارویی ضمن عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌‌های راهبردی، ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی به سایر مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های تولیدی هستند. در این مرکز چندین طرح پژوهشی و کاربردی در زمینه‌های تولید، به نژادی و به زراعی گیاهان دارویی، استخراج و تعیین مقدار مواد موثره گیاهی، بررسی اثرات بیولوژیک و بالینی آن‌ها، فرمولاسیون فرآورده‌های گیاهی مراقبت از پوست، دهانشویه گیاهی، پوشش‌های چند منظوره میوه، نوشیدنی‌های فراسودمند، همچنین تولید نیمه صنعتی و پالایش اسانس‌های گیاهان دارویی، اجرا شده و یا در حال اجرا هستند.

*حسین دهقان عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز