title
کد خبر: 213495
00
اطلاعات دارویی| تاوانکس؛ کاربرد و نحوه مصرف، موارد احتیاط و منع مصرف

تاوانکس با اسم ژنریک لووفلوکساسین در درمان عفونت‌های باکتریایی پوست ( پیچیده و ساده)، سینوزیت حاد باکتریایی، کلیه، مثانه و پروستات استفاده می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، تاوانکس در درمان عفونت‌های باکتریایی پوست ( پیچیده و ساده)، سینوزیت حاد باکتریایی، کلیه، مثانه و پروستات استفاده می‌شود. لووفلوکساسین همچنین در درمان بیماری‌های تنفسی با عامل عفونی باکتریال همچون برونشیت و ذات الریه (پنومونی) استفاده می‌شود. لووفلوکساسین برای درمان بیماری‌های سیاه زخم و طاعون هم کاربرد دارد.

مصرف در بارداری و شیردهی
بارداری: مطالعات دقیق و به‌خوبی کنترل‌شده در زنان باردار انجام نشده‌است، لذا مصرف این دارو طی این دوران باید فقط تحت نظر پزشک متخصص و با احتیاط انجام گیرد.
شیردهی: این دارو ممکن است در شیر مادر ترشح شود و به دلیل امکان بروز عوارض جانبی جدی در نوزادان شیرخوار، مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌گردد.

درخصوص نحوه صحیح مصرف این دارو به نکات زیر توجه کنید

۱- دارو ممکن است با معده خالی یا همراه با غذا مصرف شود.
۲- این دارو را همراه با مایعات فراوان مصرف نمایید. مصرف مایعات فراوان به جلوگیری از بروز برخی اثرات ناخواسته دارو کمک می‌نماید.
۳- به منظور حفظ مقدار ثابتی از دارو در خون یا ادرار، مصرف هیچ‌یک از نوبت‌ها را فراموش نکنید. همچنین دارو را مطابق با زمان‌ها و فواصل زمانی تعیین‌شده مصرف نمایید. اگر دارو را یک بار در روز مصرف می‌کنید، آن را هر روز در یک زمان مشخص میل نمایید.
۴- درصورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به یادآوردن فوراً آن را میل کنید. ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد، نوبت مصرف‌نشده را فراموش کرده و برنامه عادی خود را از سر بگیرید. از دوبرابرکردن مقدار دارو خودداری کنید.

تداخل‌های دارویی

قبل از مصرف این‌ دارو، چنانچه از داروهای زیر استفاده می‌نمایید، پزشک خود را مطلع سازید:

داروهای ضد اسید حاوی آلومینیم، کلسیم، منیزیم، دیدانوزین، سولفات آهن، سوکرالفیت و روی ـ مصرف این داروها ممکن است جذب لووفلوکساسین را کاهش دهد، بنابراین مصرف همزمان آنها توصیه نمی‌گردد. بهتر است مصرف هر یک از این داروها با لووفلوکساسین حداقل 2 ساعت فاصله باشد.

داروهای ضد آریتمی گروه la (کوئینیدین، پروکائین آمید) و گروه III (آمیودارون، سوتالول) ـ در مصرف همزمان احتمال بروز آریتمی قلبی به علت طولانی شدن فاصله QT در نوار قلب، ممکن است افزایش یابد.

داروهای ضد دیابت ـ در بیماران دیابتی تحت درمان با داروهای کنترل کننده قند خون یا انسولین، مصرف همزمان این داروها با لووفلوکساسین ممکن است منجر به کاهش یا افزایش قند خون شود. لذا پایش میزان قند خون توصیه می‌گردد.

داروهای ضد التهاب غیر استروییدی ـ مصرف همزمان احتمال بروز تحریک سیستم اعصاب مرکزی و حملات تشنجی را ممکن است افزایش دهد.

داروهای کورتیکواستروییدی ـ مصرف همزمان ممکن است منجر به پارگی تاندون‌های شانه، دست، آشیل یا سایر تاندون ها گردد که نیاز به عمل جراحی بوده و یا آن که منجر به ناتوانی طولانی مدت به خصوص در افراد سالخورده می‌گردد.

وارفارین ـ لووفلوکساسین باعث تشدید اثرات وارفارین می‌گردد.

موارد احتیاط

۱- در صورت عدم بهبودی علایم طی چند روز از شروع مصرف دارو و یا بدتر شدن آن، با پزشک خود مشورت نمایید.

۲- از مصرف همزمان داروهای ضد اسید حاوی آلومینیم، کلسیم یا منیزیم، دیدانوزین، مکمل های آهن، سوکرالفیت و روی با این دارو پرهیز نمایید. این داروها باعث جلوگیری از اثر بخشی مناسب لووفلوکساسین می‌گردند. لذا بهترین زمان مصرف این داروها حداقل 2 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از مصرف لووفلوکساسین است.

۳- این دارو ممکن است در برخی افراد باعث حساسیت بیشتر پوست نسبت به نور خورشید شود. تماس با نور خورشید حتی برای دوره‌های کوتاه زمانی ممکن است باعث بروز آفتاب سوختگی شدید، بثورات جلدی، قرمزی، خارش یا سایر تغییرات رنگی پوست گردد. در صورت مشاهده واکنش شدید به نور خورشید، با پزشک خود مشورت نمایید.

۴- در صورت بروز بثورات جلدی یا سایر علایم واکنش‌های آلرژیک، مصرف این دارو را قطع نموده و با پزشک خود مشورت نمایید.

۵- این دارو ممکن است در برخی افراد باعث بروز گیجی، منگی، خواب آلودگی یا کاهش هوشیاری گردد. لذا ضمن درمان از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد، خودداری نمایید.

۶- لووفلوکساسین ممکن است باعث درد، التهاب یا پارگی تاندون شود. در صورت مشاهده این علایم در دست‌ها، شانه‌ها و ساق‌ها، مصرف دارو را قطع نموده و بلافاصله با پزشک تماس حاصل نمایید. از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری نمایید، مگر آن که پزشک دستور داده باشد.

۷- مصرف این دارو در برخی بیماران دیابتی تحت درمان با انسولین یا داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون، ممکن است باعث هیپوگلیسمی ( اُفت قند خون) گردد. علایم کمی قند خون باید قبل از آن که منجر به بیهوشی گردد، درمان شود. این علایم در افراد مختلف ممکن است متفاوت بوده و شامل خستگی یا ضعف، احساس اضطراب، تاری دید، عرق سرد، اغتشاش شعور، رنگ پریدگی، اشکال در تمرکز، خواب آلودگی، گرسنگی شدید، سردرد، تهوع، عصبانیت، ضربان سریع قلب و لرزش غیر طبیعی می‌باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علایم، مصرف دارو را قطع نموده و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

۸- مصرف این دارو در بیماران مبتلا به پایین بودن مقدار پتاسیم خون، ممکن است منجر به ضربان تند، کند یا نامنظم قلب گردد.

موارد منع مصرف
۱- سابقه حساسیت به لووفلوکساسین و یا هر یک از اجزاء تشکیل دهنده این دارو، سایر فلوروکینولون‌ها و یا سایر ترکیبات وابسته به مشتقات فلوروکینولون.
۲- التهاب یا پارگی تاندون مربوط به مصرف داروهای گروه کینولون.

منبع: عبیدی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز