title
کد خبر: 213396
00
 دارویی که مصرف آن تاثیر قرص روز بعد را بیشتر می کند

محققان آمریکایی در یک پژوهش جدید به ترکیب دارویی نوینی دست یافته اند که می تواند چه در مواقع عادی و چه در مواقع اضطراری برای پیشگیری از بارداری های ناخواسته به کار برده شود.

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک تحقیق جدید بین المللی نشان می دهند که ترکیب جدیدی از داروها را می توان به عنوان یک کاندیدای امیدوارکننده برای ساخت یک قرص ضد بارداری مطمئن مورد استفاده قرار داد.

بر اساس این تحقیق، ترکیبی از دارویی به نام اولیپریستال استات، که در حال حاضر به عنوان داروی اضطراری پیشگیری از بارداری استفاده می شود، با داروی دیگری به نام ملوکسیکام مهارکننده COX-2 که نوعی داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است، می تواند برای مختل کردن تخمک گذاری در نقطه ای از چرخه که بیشترین شانس بارداری در آن وجود دارد، به کار برده شود.

به گفته محققان، روزهای بلافاصله قبل از تخمک گذاری، که به عنوان موج لوتئال شناخته می شود، زمانی است که به سختی می توان تخمک گذاری را مختل کرد و لقاح تخمک در آن روزها به احتمال زیاد اتفاق می افتد.

داروی اولیپریستال استات تخمک گذاری را مختل می کند، اما فقط در صورتی که قبل از شروع موج لوتئال مصرف شود. اما داروهایی مانند مهارکننده‌های COX-2 ممکن است حتی پس از شروع افزایش لوتئال همچنان قادر به اختلال در تخمک‌گذاری باشند.

دانشمندانی از دانشگاه استانفورد آمریکا با هدف شناسایی یک داروی ترکیبی که بتوان از آن قبل یا بعد از رابطه جنسی به عنوان قرص اورژانسی یا قرص های پیشگیری از بارداری معمولی استفاده کرد، تحقیقی را با استفاده از دو داروی فوق انجام داده اند.

در این تحقیق، تعدادی زن سالم بین 18 تا 35 سال در مشارکت داشتند که همگی دارای دوره های قاعدگی منظمی بودند. به گزارش سیناپرس، هر زن در دو چرخه قاعدگی تحت نظر قرار گرفت؛ یک چرخه پایه، برای شناسایی الگوهای تخمک گذاری طبیعی و یک چرخه درمانی، زمانی که شرکت کنندگان دوز ترکیبی اولیپریستال استات 30 میلی گرم و ملوکسیکام 30 میلی گرم را در حول و حوش زمان افزایش لوتئال دریافت کردند.

بدین منظور، از اسکن های اولتراسوند و هورمون های کلیدی برای شناسایی افزایش لوتئال و این که آیا تخمک گذاری رخ داده یا مختل شده است، استفاده شد.

طبق نتایج به دست آمده، تخمک گذاری در بیشتر زن ها در چرخه درمانی مختل شد و نزدیک به 90 درصد آن ها، برخی از معیارهای تخمک گذاری را به صورت ناقص داشتند. 

به گفته محققان، این نتایج، امیدوارکننده‌ هستند، زیرا نشان می‌دهند که ترکیب اولیپریستال استات به همراه ملوکسیکام می‌تواند تخمک‌گذاری را در زمانی که خطر لقاح در بالاترین حد است مختل کند و آن را به  عنوان یک کاندید امیدوارکننده برای ساخت یک داروی ضد بارداری خوراکی تبدیل می نماید.

آن ها می گویند: طبق این یافته ها افزودن ملوکسیکام به اولیپریستال استات می تواند به عنوان یک داروی اضطراری پیشگیری از بارداری نیز در مواقع مورد نیاز به کار برده شود. یافته های فوق که گامی نو در صنایع داروسازی برای کنترل بارداری به شما می آیند، در مجله BMJ Sexual & Reproductive Health منتشر شده اند.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز