title
کد خبر: 211091
00
مراقبت پرستاری زردی نوزادان در منزل چگونه است؟

یکی از نگرانی‌هایی که پس از تولد نوزادان ممکن است برای مادران و افرادی که از نوزادان مراقبت و نگهداری می کنند به وجود بیاید این است که ممکن است نوزاد آنها دچار زردی باشد. زردی زمانی به وجود می‌آید که میزان بیلی روبین در خون زیاد است.

یکی از نگرانی‌هایی که پس از تولد نوزادان ممکن است برای مادران و افرادی که از نوزادان مراقبت و نگهداری می کنند به وجود بیاید این است که ممکن است نوزاد آنها دچار زردی باشد. زردی زمانی به وجود می‌آید که میزان بیلی روبین در خون زیاد است.

افزایش بیلی روبین نیز به علت تخریب گلبولهای قرمز خون است این عارضه در نوزادان بسیار طبیعی است و معمولاً پس از ۱۴ روز به راحتی درمان می شود.

یکی از روش های خیلی ساده که شما می توانید متوجه شوید که نوزاد شما دچار زردی هست یا نه این است که پیشانی و بینی نوزاد را کمی فشار دهید و رها کنید اگر پس از رها کردن نقطه فشار داده شده زرد باشد نوزاد ممکن است دچار زردی باشد .

راه های خانگی برای درمان زردی نوزادان

در این بخش از مقالات آتیه پرستاران سلامت می خواهیم راه های درمان زردی نوزادان را در منزل شرح دهیم که پیشنهاد می شود والدین و پرستاران کودک در منزل حتما این روش ها را امتحان کنند تا زردی نوزاد به مرور زمان بهبود یابد. این روشها شامل:

  1. دادن شیر مادر به نوزاد

شیر دادن مادر به نوزاد سبب می‌شود که بیلی روبین اضافی از طریق مدفوع و ادرار توسط نوزاد دفع شود. نوزاد را در زمان خواب در فاصله زمانی مناسب بیدار کنید و به او شیر بدهید. استفاده مادر از تغذیه مناسب در این دوران به جهت تغذیه نوزاد از شیر او در دفع زردی تأثیر مستقیم دارد.

  1. استفاده از نور خورشید

بهتر است روزانه یک تا دو ساعت نوزاد را زیر نور خورشید قرار دهید البته نور خورشید باید ملایم باشد که بهترین زمان برای این کار صبح می باشد. نور خورشید سبب کاهش میزان بیلی روبین در خون نوزاد میشود .

  1. استفاده از شیر کمکی و مکمل برای نوزاد

به جهت اینکه نوزادی که دچار زردی شده باید تغذیه مناسب و به اندازه ای را داشته باشد لذا اگر نوزاد نمی‌تواند سینه مادر را به درستی بمکد و یا شیر مادر برای تغذیه او کم است مادر میتواند از شیر خشک به عنوان غذای کمکی برای او استفاده کند زیرا تغذیه کم یعنی دفع کم و دفع کم به معنای خارج شدن بیلی روبین کمتر از خون نوزاد می باشد.

  1. گل بنفشه

بنفشه و گل ختمی را درون وان حمام بریزید و نوزاد را داخل آن قرار دهید این کار سبب کاهش زردی نوزاد میشود.

  1. استفاده از جوانه گندم

استفاده از جوانه گندم برای مادری که نوزادش را شیر میدهد در کم کردن زردی نوزاد بسیار موثر است یا اینکه چند قطره از آب جوانه گندم را داخل شیر خشک نوزاد بریزیم و به او بدهیم .

چه زمانی در مورد زردی نوزادان باید نگران شویم

زردی نوزاد معمولاً یکی دو هفته پس از تولد از بین می‌رود اما طبق نظریه متخصصین اطفال در مرکز پرستاری کودکانِ آتیه پرستاران سلامت اگر زردی ادامه دار باشد می تواند نشانه یک بیماری دیگر باشد که در این صورت باید به پزشک برای بررسی بیشتر و دقیقتر مراجعه کنیم. همچنین اگر زردی نوزاد خیلی زیاد باشد ممکن است بیلی‌روبین وارد مغز شود و سبب صدمه به مغز گردد.

اگر زردی نوزاد بیشتر از قبل شده است باید او را به پزشک ببریم ، همچنین اگر نوزاد تب بالای ۳۸ درجه داشته باشد باید نگران او باشیم. اگر سفیدی چشم نوزاد به رنگ زرد درآید نشانه خوبی نیست ، اگر کودک ضعیف و بی حال است و به درستی شیر نمیخورد در صورت مشاهده همه این علائم لازم است که سریع نوزاد را نزد پزشک ببریم .

فتوتراپی چیست؟

یکی از روش‌های درمانی که در بیمارستان برای نوزادان مبتلا به زردی مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از نورهای آبی رنگ روی بدن و صورت کودک است که سبب دفع بیلی روبین می شود این نورها را فتوتراپی می نامند و این به صورتی است که نوزاد را بدون لباس و پوشاک کرده و به همراه چشم‌بند زیر نور می خوابانند.

برای استفاده از روش فتوتراپی برای درمان زردی نوزاد چه مواردی را مدنظر داشته باشیم

  1. قبل از اینکه نوزاد را زیر نور قرار دهیم بهتر است که چشم‌های او را با چشم بند ببندیم.
  2. لازم است ناحیه تناسلی نوزاد را به وسیله پوشیدن شورت بپوشانیم .
  3. به فاصله دو ساعت پس از اینکه نوزاد داخل دستگاه و زیر نور بود او را از دستگاه بیرون آورده و نیم ساعت استراحت دهیم و سپس او را به دستگاه بازگردانید در این فاصله می توانیم به نوزاد شیر بدهیم .
  4. پوشک نوزاد را تعویض کنید و او را تمیز کنید .
  5. نوزاد را زیر نور دستگاه جابجا کنید.
  6. مراقب نفس نوزاد باشید و چک کنید که راه‌های تنفسی او باز باشد.
  7. در زمانی که نوزاد زیر نور دستگاه است نباید هیچ پماد و لوسیون را روی بدن او استفاده کنیم.
  8. برای اینکه بدن نوزاد دچار کم آبی نشود حتما مادر یا پرستار نوزاد باید بین ۸ تا ۱۰ بار در شبانه روز به نوزاد شیر بدهد. یکی از عوارض این دستگاه اسهال نوزاد است که بهتر است برای پیشگیری ابتلا نوزاد به آن پوشک او را مرتب تعویض کنیم و نوزاد را تمیز کنیم همچنین دستهای خودمان را نیز مرتب بشویم .

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز