title
کد خبر: 208345
00
آیا  اومیکرون پنهان‌کار بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که هیچ شواهدی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ به دلیل آلوده شدن به زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار وجود ندارد.

به گزارش بهداشت نیوز، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است با وجود اینکه زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار با سرعت بیشتری نسبت به گونه اصلی اومیکرون انتقال پیدا می‌کند، اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این زیرسویه، شدت بیماری را افزایش می‌دهد. متخصصان معتقدند که گونه اومیکرون اصلی (BA.1) و زیرسویه آن (BA.2) باعث بروز علائم خفیف‌تری نسبت به گونه دلتا می‌شود.

به گفته محققان، واکسن‌های کرونا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن به دلیل آلوده شدن به گونه اومیکرون و زیرسویه آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. لازم است مردم آگاه باشند که ویروس کرونا با گذر زمان جهش پیدا می‌کند، بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند تا خطر آلوده شدن به آن کاهش پیدا کند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) گونه اومیکرون را در ماه نوامبر به عنوان یک گونه نگران کننده در نظر گرفت، اما زیر سویه آن به عنوان یک گونه نگران کننده جداگانه‌ای اعلام نشده است. البته از آنجاکه BA.2 زیرسویه‌ای از اومیکرون است، باید آن را نگران کننده در نظر گرفت.

نتایج مطالعه انجام شده توسط دانشمندان دانمارکی نشان می‌دهد که قدرت انتقال زیرسویه BA.2 بیشتر از BA.1 است و به راحتی در میان افراد واکسینه شده و واکسینه نشده شیوع پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که BA.2 بیشتر از BA.1 قادر است آنتی‌بادی تولید شده توسط واکسن را خنثی کند. محققان به این نتیجه رسیدند که افراد واکسینه شده که به زیرسویه BA.2 آلوده می‌شوند کمتر از افراد واکسینه نشده ویروس کرونا را به دیگران انتقال می‌دهند؛ افرادی که دوز تقویت کننده را دریافت کرده‌اند نیز کمتر از افرادی که دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند ناقل بیماری هستند.

منبع: ایمنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز