title
کد خبر: 206508
30
چگونه بهترین روانشناس تهران را انتخاب کنیم

هنگامی که افراد در حال تجربه یک روانشناس جدید هستند، اغلب تمایل دارند که درمانگر را در جلسات اولیه خود قضاوت کنند. اما این کاملاً درست نیست، مراجع نیز باید در روان درمانی مشارکت داشته باشد. افراد در طول این فرآیند چه چیز دیگری را باید در نظر داشته باشند؟ و چگونه می توانند بفهمند که آیا بهترین روانشناس تهران را ملاقات کرده اند؟

هنگامی که افراد در حال تجربه یک روانشناس جدید هستند، اغلب تمایل دارند که درمانگر را در جلسات اولیه خود قضاوت کنند. اما این کاملاً درست نیست، مراجع نیز باید در روان درمانی مشارکت داشته باشد. افراد در طول این فرآیند چه چیز دیگری را باید در نظر داشته باشند؟ و چگونه می توانند بفهمند که آیا بهترین روانشناس تهران را ملاقات کرده اند؟

برای پاسخ به این سؤالات، با دکتر رامین علوی نژاد گفتگویی انجام گرفت. توصیه های زیر از آن گفتگو اقتباس شده است.

در بیشتر موارد، با کسی که شبیه شماست، رابطه راحت‌ تر و سریع‌ تری ایجاد می‌کنید. فکر نمی‌کنم یافتن بهترین روانشناس تهران غیرممکن باشد، اما فکر می‌کنم انجام درمان با روانشناسی که بیشتر شبیه شما است، آسان‌تر است، به خصوص اگر اولین بار باشد که به روانشناس مراجعه می کنید.

شما همچنین باید مسائل خاص خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر به درمان می روید زیرا دنیا احساس سنگینی می کند و نیاز به صحبت کردن و نظم دادن به افکار خود را دارید، احتمالاً یک درمانگر که صرفا به شما توصیه ارائه دهد برای شما مناسب نخواهد بود.

قبل از اولین جلسه درباره روانشناس مطالعه کنید

مراجعینی که برای اولین بار قصد مراجعه به روانشناس را دارند ممکن است مجبور شوند چند روانشناس را ملاقات کنند تا به درمانگر مناسب خود دست پیدا کنند.با کمی مطالعه درباره رویکرد درمانی روانشناس و به طور کل درمان های موجود می توانند با صرف زمان و انرژی کمتری به یک روانشناس برای خود دست یابند. چندین رویکرد درمانی مختلف وجود دارد که برخی رایج ترین آنها عبارتند از روانکاوی، درمان شناختی رفتاری و درمان مراجع محور.

یک روانشناس شناختی رفتاری از شما در مورد افکار و احساسات همراه با آنها می پرسد، در حالی که یک روانکاو می خواهد چگونگی رشد شما و نحوه تاثیر گذشته بر شما را آشکار سازد.

اگر با هدف روشنی از آنچه می‌خواهید روی آن کار کنید، وارد درمان می‌شوید، سبکی را می‌خواهید که با آن همراه باشد. در این مورد، می تواند ارزش آن را داشته باشد که از قبل در مورد چارچوب ها تحقیق کنید. اما اگر در مورد آنچه که می خواهید کاوش کنید مطمئن نیستید، ممکن است متوجه شوید که چارچوب ها یا سبک های مختلف می توانند برای شما کار کنند.

همچنین، با درمانگر خود درباره ترجیحات خود صحبت کنید. بسیاری از روانشناسان به چند رویکرد درمانی مسلط هستند. در نتیجه می توانید روان درمانی مورد انتظار خود را تجربه کنید.

انتظار آن را داشته باشید که در مورد تجربیات قبلی شما سوال شود

یکی از اولین سوالاتی که روانشناس هنگام ملاقات با مراجع جدید می پرسد این است: "آیا قبلا تحت درمان بوده اید؟" اگر پاسخ شما مثبت است، سؤال بعدی آنها معمولاً این خواهد بود: "چه چیزی برای شما مفید بود و چه چیزی نه؟" و اگر پاسخ شما منفی است، سوال بعدی باید این باشد که "به نظر شما هدف شما برای این تلاش چیست؟"

بنابراین قبل از اینکه به جلسه اول خود بروید، به این فکر کنید که چگونه پاسخ می دهید، زیرا نحوه پاسخ دادن به این سوالات هم برای شما و هم برای درمانگرتان فوق العاده مفید خواهد بود.

آیا قبلاً هرگز نزد یک روانشناس نرفته اید

یکی از راه‌های ارزیابی اینکه آیا با بهترین روانشناس تهران ملاقات کرده اید، این است که به این فکر کنید که قبلا از چه روانشناسانی در زندگی‌تان کمک گرفته اید. با این کار اگر احساسات خود را مثبت و مناسب دیدید، بدانید که انتخاب درستی انجام داده اید.

برخی از مردم فقط نیاز به تخلیه افکار و احساسات دارند، افراد دیگر بازخورد و توصیه می خواهند. افرادی نیز هستند که درک درستی از روان درمانی پیدا کرده و با همکاری بالا در درمان ظاهر می شود. اگر قبلاً تجربه روان درمانی را داشته اید احتمالا می دانید چه چیزی به شما کمک می کند. در نتیجه آگاه تر روانشناس مورد نظر خود را جستجو خواهید کرد.

چند جلسه به خود اختصاص دهید بعد تصمیم بگیرید

در ایالات متحده، معمولاً شش جلسه حداقل زمانی است که درمانگران برای روان درمانی در نظر می گیرند (کاری که باید انجام دهند تا این جلسات تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند). اما حتی اگر شما تحت پوشش بیمه درمانی نباشید، هنوز شش هفته زمان خوبی برای روان درمانی است.

چرا؟ این به این دلیل است که ما همیشه به عنوان مردم در حال تکامل هستیم. در اولین جلسه خود، حتی اگر آسیب پذیر هستید، به احتمال زیاد بهترین جنبه از خود را نشان خواهید داد. به عبارت دیگر، روانشناس در صندلی معلم خواهد بود و شما در صندلی دانش آموز و سعی می کنید بهترین شاگرد ممکن باشید. حتی اگر شما آگاهانه آن نقش را بازی نمی کنید، این همان چیزی است که بیشتر ما درونی کرده ایم.

در طی شش جلسه، درمانگر می تواند نوسان های شما را مشاهده کند. آنها اطلاعات بیشتری در مورد نحوه برخورد شما با مشکلات خارج از درمان و در دنیای واقعی به دست خواهند آورد که می تواند به آنها بینشی نسبت به یک برنامه درمانی مناسب بدهد. منظور من از طرح درمان چیزی فورمول مانند نیست. مثل اینکه "ما قرار است در مورد X به مدت X هفته صحبت کنیم و سپس Y را انجام دهیم." منظورم این است که مشکلات لایه بندی شده هستند. برای آشکار شدن لایه های ناخودآگاه زمان لازم است.

یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

چیزی به نام بهترین روانشناس یا روان درمانگر کامل وجود ندارد. از آنجا که هر فردی منحصر به فرد است، سوال درست این است: بهترین روانشناس برای من کدام است؟

این موضوع بستگی به عوامل مختلفی دارد، مانند شکل درمان، شکایت یا مشکل شما، دسترسی، جنسیت و سن، شخصیت درمانگر و تعامل بین شما.

یک روانشناس رویکردی بسیار منطقی دارد، دیگری فقط یک رویکرد مبتنی بر شواهد. یکی عمدتاً می خواهد صحبت کند یا فکر کند، دیگری می خواهد یک درمان خلاقانه یا مراجع محور را امتحان کند. هیچ چیز درست یا غلط نیست، این به شخصیت و نیاز شما بستگی دارد.

ارتباط مبتنی بر جنسیت

شما ممکن است یک روانشناس زن یا فقط یک مرد را ترجیح دهید. هر دو ویژگی های خود را دارند. مشکل شما می تواند در این امر تعیین کننده باشد. اما احساس راحتی و امنیت شما نیز تاثیرگذار است. احساس خود را دنبال کنید یا اگر شک دارید برای یک جلسه مقدماتی صرفا وقت بگذارید.

سن روانشناس

سن درمانگر ممکن است در انتخاب شما نقش داشته باشد. آیا با فردی کمی بزرگتر از خود احساس راحتی بیشتری می کنید؟ یا درمانگری را ترجیح می دهید که هم سن یا جوانتر از شما باشد؟ گاهی اوقات گفته می شود که بهترین درمانگر باید حدود 10 سال از شما بزرگتر باشد. اما مطمئناً این یک شرط نیست. درمانگران جوان نیز نسبت به درمانگرانی که برای مدت طولانی در این حرفه بوده اند، ویژگی ها و مهارت های متفاوتی دارند.

مشکل شما

هنگام انتخاب بهترین روانشناس تهران، بهتر است در نظر داشته باشید که این درمانگر کیست و دقیقاً چه کاری انجام می دهد: تخصص او چیست، آیا درمانگر تجربه ای در مورد مشکل شما دارد، کتاب های او را دیده اید؟ اکثر درمانگران قادر به درمان انواع مشکلات هستند. در طول جلسه مقدماتی می توانید مشکل خود را مطرح کنید و ببینید که آیا روانشناس می تواند کاری برای شما انجام دهد یا خیر.

دسترسی

شما نباید جنبه عملی رفت و آمد را نادیده بگیرید. بهتر است یک روانشنس در منطقه زندگی یا کار خود پیدا کنید. اگر ماشین ندارید، می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی به مطب روانشناس دسترسی پیدا کنید. گاهی اوقات انتخاب درمانگری که کمی دورتر زندگی می کند نیز راحت تر است. شما می توانید همه اینها را در فرایند انتخاب خود تنظیم کنید.

اشکال مختلف رواندرمانی

در روان درمانی رویکردها و روش های بسیاری وجود دارد. روانشناسن هرچند ممکن است درمان های مختلف را بخوبی بدانند اما اغلب آنها رویکرد مشخص خود را دارند.

گاهی اوقات لازم است تحت یک شکل خاص از درمان قرار بگیرید تا درمان مناسب برای شما مشخص شود. اما از طریق گفتگوی کوتاه با درمانگر در مورد شکل درمان نیز چیزهای زیادی در مورد آن خواهید آموخت.

خانواده درمانی

یکی از رویکردهای درمانی که روانشناسان برای کمک به خانواده ها به کار می برند خانواده درمانی یا مشاوره خانواده است. زمانی که مشکلات در یافت خانواده و میان اعضاء از قبیل والدین یا خواهر و برادرها شکل می گیرد، زمان لازم برای مراجعه به یک مشاور خانواده خوب در تهران یا سایر شهرها می باشد.

خانواده درمانگر جلساتی را با همه اعضاء خانواده برگذار می کند. این شیوه درمانی مزایای مشخصی به همراه دارد. یکی از این مزایا مشاهده نوع و شکل ارتباط افراد با یکدیگر است. مشاور خانواده در صورت نیاز می تواند جلسات انفرادی نیز برای یک یا چند تن از اعضاء خانواده تشکیل دهد. هدف نهایی در این فرایند بهبود نظام خانواده و افزایش سلامت آن است.

امکان مراجعه حضوری به روانشناس ندارید؟

در شرایط فعلی بهتر است بدانید که این موضوع جای هیچ نگرانی ندارد. به دلیل پیشرفت تکنولوژی دریافت مشاوره آنلاین امکان پذیر شده است. بخصوص در دوسال گذشته که همراه با شیوع یک بیماری همه گیر بود بسیاری از روانشناسان خدمات روانشناسی آنلاین را در برنامه کاری خود قرار دادند. دکتر رامین علوی نژاد پلتفرم مشاوره آنلاین را در وب سایت خود به آدرس drraminalavi.com قرار داده است. با مراجعه به این آدرس می توانید نوبت خود را رزرو کرده و با یک روانشناس آنلاین خوب مشاوره داشته باشید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز