title
کد خبر: 204038
00
تامین امنیت غذایی با تولید مرغ لاین در کشور

دانش‌بنیان‌ها از جمله مجموعه‌های فناوری هستند که به حوزه تولید مرغ لاین ورود کرده‌اند. مرغ‌هایی که منطبق با ذائقه ایرانی‌ها تولید می شوند و به بازار عرضه خواهند شد.

به گزارش بهداشت نیوز، توسعه بهره‌برداری از منابع ژنتیکی نقشی تاثیرگذار در حفاظت از این منابع مهم و ارزشمند در کشور کمک کند. یکی از این منابع عظیم و مهم در ایران مرغ لاین است. خوراکی سالم و مبتنی بر نیاز کشور. این مرغ‌ها بومی هستند و در بسیاری از کشورها هم طرفداران زیادی دارند. پروژه توسعه مرغ لاین در کشور یکی از طرح‌های ستاد توسعه زیست فناوری است که با استفاده از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حال اجرا است.   
طعم و مزه مرغ و تخم مرغ بومی مورد پسند ذائقه مردم است در صورتی که اطمینان داشته باشند محصول عرضه شده به صورت طبیعی و سالم و در محیط روستایی با استفاده از نژادهای بومی اصیل تولید شده است. این پروژه می‌تواند یکی از راه‌های ارتقای امنیت غذایی و حفظ منابع ژنتیکی در کشور باشد.
کارگروه زیست‌بانک‌ها در ستاد توسعه زیست فناوری برای حمایت و هماهنگی میان مراکز نگهداری از منابع ژنتیکی و تسهیل برنامه‌های حفاظت از منابع ژنتیکی تشکیل شد. قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی در سال ۹۷ تصویب و ابلاغ شد. در این قانون آمده است که وظیفه مدیریت برنامه‌های حفاظت از منابع ژنتیکی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است؛ اما در ستاد توسعه زیست فناوری مقرر شد بر توسعه و بهره برداری از این منابع تمرکز شود.
امروز مرغ بومی که منطبق با استانداردهای بهداشتی و اصالت نژادی باشد در کشور تولید نمی شود. مرغ‌های تجاری که در بازار هستند هیچ کدام این استانداردها را رعایت نمی کنند و به عنوان مرغ های تجاری شناخته می شوند. یا مرغ آرین که نژادی خارجی و کم تحرک دارد که در سالن‌های پرورشی تولید شده اند.  
اما مرغ‌های بومی پرتحرک هستند اما ضریب بهره وری آنها کمتر از مرغ های تجاری است. از مزایای این مرغ‌های بومی می توان به مقاوم بودن در مقابل بیماری‌ها و کم هزینه‌تر بودن تامین غذای آنها اشاره کرد. به همین دلیل تولید این مرغ‌ها می تواند در تامین امنیت غذایی کشور موثر باشد.
به همین دلیل پروژه تولید مرغ این و بومی کشور با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری مدنظر و به زودی اجرا خواهد شد.
 
*رئیس کارگروه زیست بانک‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز