title
کد خبر: 202174
00
مراقبت‌های دوران بارداری تضمین سلامت مادر و فرزند

بدون شک صاحب فرزند شدن آرزوی قلبی بسیاری از زوج‌ها است. اتفاقی شیرین در زندگی که نیازمند برنامه‌هایی خاص و مراقبت‌های ویژه‌ای است.

بدون شک صاحب فرزند شدن آرزوی قلبی بسیاری از زوج‌ها است. اتفاقی شیرین در زندگی که نیازمند برنامه‌هایی خاص و مراقبت‌های ویژه‌ای است. دوران بارداری یکی از مهم‌ترین بازه‌های زمانی در زندگی هر مادر و فرزندش است. دوره‌ای که نیازمند مراقبت‌های خاص و ویژه‌ای است که در ماه‌های حمل فرزند باید آن‌ها را به درستی رعایت کنند. اما منظور از مراقبت‌های دوران بارداری چیست و از چه زمانی آغاز می‌شوند؟ ما در این مقاله قصد داریم تا توضیحاتی درباره‌ی مراقبت‌های دوران بارداری تا مراقبت از نوزاد را برای شما توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

مراقبت‌های دوران بارداری چیست؟

شاید بهتر باشد ابتدا بدانیم این مراقبت‌ها شامل چه مواردی می‌شوند تا بهتر این موضوع را درک کنیم. در حقیقت این اقدامات تنها شامل زمان بارداری نیست و به قبل و بعد آن نیز مرتبط است. مراقبت‌های پیش از بارداری، مراقبت‌های دوران بارداری (که خود به چند دوره تقسیم می‌شود) و مراقبت‌های بعد از بارداری که شامل مراقبت از نوزاد نیز می‌شود. حال که با مفهوم و مسائل مورد نظر گروه والدشو در این مقاله آشنا شدید، به ترتیب به شرح این اقدامات می‌پردازیم.

مراقبت‌های پیش از بارداری

همانطور که گفتیم، برای دستیابی به سلامت مادر و فرزند تنها نباید به دوران بارداری اکتفا کرد. در دوران پیش از حاملگی مشاوره کمک شایانی به سطح سلامت مادر و آمادگی او برای بارداری می‌کند. در حقیقت سلامت روان مادر و آماده شدن او برای دوران طولانی بارداری تاثیر بسزایی در شرایط سلامتی فرزند خواهد داشت. مسئله مهم دیگر، معاینات و انجام تست‌ها و آزمایشات توسط پزشک مادر می‌باشد. در حقیقت شخصی که قصد دارد مادر شود باید از نظر سلامت جسم و روح مورد آزمایش قرار گیرد و پس از حصول اطمینان از این موارد است که اجازه‌ی بارداری توسط پزشک صادر می‌شود. در این دوره مادر باید خودش را برای پرورش جنین از هر نظر آماده کند چرا که این دوره نیز مانند دوره‌ی بارداری اهمیت بسیار زیادی در سلامت فرزند خواهد داشت.

مراقبت‌های دوران بارداری

 

همانطور که گفتیم، مهم‌ترین بازه زمانی، دوران بارداری مادر است و فرد در این دوران باید بسیار مراقب خود و فرزندش باشد. ابتدایی‌ترین دوره در این بازه زمانی، دورانی است که مادر از لحاظ جسمانی تغییرات چندانی نمی‌کند و باید از منظر روحی و جسمی خود را برای تغییرات فیزیکی آماده کند. در حقیقت ضروری است مادر در ابتدای این مسیر، علاوه بر معایناتی که زیر نظر پزشک می‌گذراند از منظر ذهنی نیز مشاوره دریافت کند. در واقع پزشک باید در مورد نحوه‌ی تغذیه‌ی سالم، تغییرات فیزیکی و افزایش وزن و مشکلاتی از این دست با او صحبت کند و او را آماده کند. این اطلاعات نقش مهمی در ادامه‌ی این دوران ایفا می‌کنند و کمک خواهد کرد تا مادر باردار مراقبت‌ بهتری از خود و جنین خود داشته باشد.

 

مراقبت‌های دوران بارداری شامل چه چیز‌های می‌شوند؟

در این مرحله علاوه بر تشکیل پرونده و شرح حال مادر، معاینات بالینی شامل اندازه‌گیری قد و وزن، ترسیم منحنی وزن‌گیری، علایم حیاتی، حال عمومی، معاینه‌ی فیزیکی و... لازم و ضروری هستند. آزمایش‌ها یا بررسی‌های تکمیلی، مشاوره و آموزش‌های مخصوص دوران بارداری، مکمل‌های دارویی و ایمنی سازی نیز از موارد مهمی هستند که در هفته‌های اول باید رعایت شوند. تمامی این مراحل باید در هفته‌ها و بازه‌هایی مشخص توسط پزشک معالج مورد بررسی قرار گیرند و در صورت نیاز تغییراتی نیز در آن‌ها اعمال شود. انجام آزمایش خون به صورت کامل برای مادر، تست ادرار برای بررسی عدم وجود عفونت در مجاری ادرار و واژن، آزمایشات غربالگری برای تشخیص نقض‌های مادرزادی و اختلالات کروموزومی، از جمله اقدامات ضروری دیگری است که هر مادر بارداری باید آن‌ها را جدی بگیرد.

مسئله‌ی دیگر مراقبت روحی از مادر است. در حقیقت در این دوران 9 ماهه، مادر باید از محیط‌های استرس‌زا و پر تنش دور باشد چرا که کوچک‌ترین اتفاقی می‌تواند به سلامت مادر و جنین وی لطمه وارد کند. در حقیقت به طور کلی توصیه می‌کنیم که مادر باردار دور از اتفاقات هیجانی مثبت یا منفی باشد. مورد دیگری که می‌تواند سلامت روح و روان مادر را بالا ببرد، حمایت شدن عاطفی از اعضای دیگر خانواده به خصوص همسر وی است. اعضای خانواده و همسر باید در این دوران توجه زیادی به مادر داشته باشند و نیاز‌های عاطفی او را تا حد عالی تامین کنند. توجه به سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی مادر مانند بازی‌ها و عادت‌های سرگرم کننده‌ی او نیز می‌تواند در بهبود شرایط روحی و روانی وی تاثیر بسیار زیادی بگذارد. در حقیقت مادر با انجام این موارد، احساس نشاط خواهد داشت و از افسردگی‌های دوران بارداری فاصله می‌گیرد.

نکته‌ی دیگری که مادر باید به آن توجه کند شناخت بدن خودش است. مسئله‌ای که می‌تواند کمک کند تا دوران بارداری راحت‌تر برای فرد بگذرد. دستیابی به این شناخت نیز کار دشواری نیست و نقش پزشک معالج در آشنا شدن به آن نیز بسیار حیاتی است. در حقیقت پزشک می‌تواند بیماری‌های جسمی ناشی از دوران بارداری را تشخیص دهد و با تجویز تمرینات بدنی و ورزشی سبک مختص دوران بارداری مادر را برای مقابله‌ با این شرایط آماده سازد. ورزش‌هایی مانند پیاده روی سبک و همچنین نرمش‌های آسان می‌تواند شرایط جسمی مادر باردار را در شرایط مساعدی قرار دهد.

 

مطالعه مطالب آگاهی دهنده درباره‌ی دوران بارداری

استفاده از تجربیات دیگران شاید همیشه گزینه‌ی مناسبی نباشد و در خصوص دوران بارداری نیز این مسئله صادق است چرا که فیزیک و بدن هر فرد با دیگری متفاوت است و ممکن است تجربیات دیگران برای شخص باردار مضر نیز باشد. این توصیه‌ها و تجربیات ممکن است از سر دلسوزی و مهر و محبت باشد اما بهتر است توجه چندانی به آن‌ها نکنید و یا با پزشک خود در خصوص آن‌ها مشورت کنید. اما راه بهتری که می‌‌توانید به سراغ آن بروید و به خصوص در دوران کرونا به کمک شما می‌آید، مطالعه مطالب پزشکی معتبر از وب سایت‌های معتبر دوران بارداری است. وب سایت والدشو مملو از مقالات مختلف برای مراقبت‌های دوران بارداری و مراقبت از فرزند می‌باشد. مقالاتی که از منابع معتبر تهیه شده و توسط تیم متخصص و پزشکان والدشو تایید می‌شوند. شما با مطالعه‌ی این مطالب می‌توانید دوران بارداری خود را به خوبی سپری کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز