title
کد خبر: 201961
00
پاسخ به پرسش‌های مهم درباره واکسن کرونا

با توجه به واکسیناسیون عمومی بیماری کرونا در کشور، پرسش های مختلف و مهمی در بین مردم در مورد میزان اثرگذاری واکسن های کووید 19، کاهش مرگ و میر، عوارض احتمالی و تاثیرات آن ها وجود دارد. به فراخور این پرسش ها هم بارها این جمله را از منابع مختلف خبری شنیده ایم که بهترین واکسن برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در دسترس ترین واکسن است.

به گزارش بهداشت نیوز، «فیض ا... برزگر»  رئیس گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که چنان چه کسی مبتلا به کووید 19 باشد، آیا می تواند واکسن دریافت کند؟

می گوید: تزریق واکسن کرونا برای افراد مبتلا شده که به صورت سرپایی درمان شده اند 4 هفته بعد از بهبودی و برای افرادی که به خاطر بیماری کرونا بستری شده اند 6 هفته پس از بهبودی انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی پرتکرار در خصوص این که چنان چه کسی بعد از تزریق نوبت اول واکسن به کووید 19 مبتلا شد برای دریافت دز دوم چه کاری باید انجام دهد؟ اظهار می کند: این گونه افراد می توانند 2 هفته بعد از بهبودی نوبت دوم واکسن تزریق شده را دریافت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که افرادی که با فرد مبتلا به کرونا تماس داشته اند، برای دریافت واکسن چه کاری باید انجام دهند؟ تصریح می کند: این افراد نیازی نیست آزمایشی بدهند و 2 هفته بعد از بهبودی بیمار می توانند برای دریافت واکسن اقدام کنند.

چه واکسن هایی وجود دارد؟
 وی در پاسخ به این سوال که چه واکسن هایی برای کووید 19 در ایران وجود دارد و چگونه تهیه شده اند و فواصل تزریق آن ها به چه نحوی است؟ می افزاید: واکسن اسپوتنیک از آدنوویروس انسانی  است که آنتی ژن ویروس کرونا را روی دو تا آدنوویروس 5 و 26  که عامل سرما خوردگی هستند وارد بدن می کنند و این واکسن به صورت 2 دز به فاصله 21 تا 28 روز باید تزریق شود.
وی اضافه می کند: 2 دز واکسن آسترازنکا، به فاصله 8 تا 12 هفته تزریق می شود. وی تصریح می کند: واکسن سینوفارم، ویروس کووید غیرفعال شده است و 2 دز به فاصله 21 تا 28 روز قابل تزریق است.

 وی ادامه می دهد: واکسن کووکسین یا بهارات، ویروس غیرفعال شده است و در 2 دز به فاصله 28 روز باید تزریق شود.

وی همچنین اضافه می کند: واکسن برکت نیز ویروس غیر فعال شده است و در 2 دز به فاصله 28 روز تزریق می شود.

وضعیت تاییدیه واکسن های ساخت ایران
رئیس گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درباره این پرسش که آیا واکسن های ساخت ایران، برکت، پارس یا فخرا تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارند؟

می گوید: همه موسسات تولید کننده واکسن کرونا در دنیا ابتدا مجوز مصرف اضطراری را از کشور خود دریافت و بعد مستندات و مدارک را برای دریافت تاییدیه سازمان جهانی بهداشت ارسال می کنند و مسلماً همین رویه در مورد تولیدکنندگان داخلی واکسن کشور انجام شده است.

«برزگر» در پاسخ به این پرسش که آیا بیماران سرطانی، مبتلایان به دیابت و بیماری های خاص برای تزریق واکسن اولویت دارند؟ می افزاید: افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند قلبی -عروقی و دیابت در اولویت فاز 2 واکسیناسیون قرار دارند و بعد از گروه سنی سالمندان بالای 60 سال قرار دارند و برای اطلاعات بیشتر می توانند با مرکز بهداشت شهرستان محل اقامت خود  تماس بگیرند. 
آیا واکسن ژن را تغییر می دهد؟

وی در پاسخ به سوال پر تکرار دیگری مبنی بر این که آیا واکسن کووید 19 دی ان ای و ژن افراد را تغییر می دهد؟ اظهارمی کند : خیر، واکسن های کووید 19 به هیچ وجه تغییری در ژن انسان و DNA ایجاد نمی کنند و صرفاً سیستم ایمنی را در برابر کووید 19 تقویت می کنند؛ در واقع میزان اثربخشی واکسن ‌ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در مطالعات انجام شده گویای این است که افراد واکسینه شده در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دچار مرگ و میر و عوارض جدی ناشی از بیماری نخواهند شد. 

تزریق واکسن کرونا در دوران بارداری
رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین می گوید: تزریق واکسن کرونا در دوران بارداری مانعی ندارد، چون در دوران بارداری تا 42 روز پس از زایمان احتمال عوارض جدی کووید 19 بیشتر است بنابراین توصیه می شود زنان باردار واکسن کووید 19 را دریافت کنند.

«برزگر» می افزاید: اگر زنی قصد حاملگی دارد، بهتر است قبل از بارداری، زن و مرد هر دو برای واکسیناسیون کووید 19 اقدام کنند.

 وی اضافه می کند: واکسن توصیه شده در کشور برای زنان باردار سینوفارم است و در شرایط خاص در صورت تمایل مادر باردار و تایید کمیته واکسیناسیون مادران باردار، امکان استفاده از واکسن آسترازنکا وجود دارد. وی تصریح می کند: زمان توصیه شده برای واکسن از هفته 12 بارداری به بعد است و از هفته 39 به بالاتر نیز واکسیناسیون زنان باردار توصیه نمی شود.

وی اضافه می کند: تزریق واکسن به همه زنان باردار بالای 35 سال توصیه می شود و زنان باردار 18 تا 35 سال در صورت تمایل و تایید کمیته واکسیناسیون مادران باردار امکان واکسیناسیون دارند.

وی ادامه می دهد: مادران بارداری که در بخش بهداشت و درمان یا سایر مشاغلی که طبق دستورالعمل کشور ایمن سازی دارای اولویت هستند، فعالیت می کنند نیز واجد دریافت واکسن هستند.

وی می افزاید: صرف نظر از گروه های سنی و شغلی، مادران باردار با نمایه توده بدنی 35 و بالاتر، مادران با بارداری های دو قلویی وچندقلویی، مادران باردار شده با IVF  ، مادران باردار با بیماری زمینه ای شامل دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، مصرف داروهای ایمونوساپرسیو، بیماری مزمن کلیوی، آنمی سیکل سل، پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم باید حتماً واکسن دریافت کنند. 
 

وی یادآور می شود: با توجه به این که زنان باردار واجد شرایط دریافت واکسن آنفولانزا نیز هستند، باید بین این دو واکسن حداقل 14 روز فاصله باشد.

واکسن اسپایکوژن برای گروه سنی بالای 18 سال
رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین از صدور مجوز اضطراری واکسن اسپایکوژن توسط سازمان غذا و دارو خبر می دهد. 

«برزگر» با اشاره به این که این واکسن ساخت ایران است، می افزاید: این نوع واکسن در 2 نوبت و به فاصله حداقل 21 روز  و برای گروه سنی 18 سال به بالا تزریق می شود. وی تصریح می کند: تجویز این نوع واکسن در دوران بارداری و شیردهی تا زمان تکمیل مطالعات توصیه نمی شود. وی ادامه می دهد: هنوز این واکسن در استان توزیع نشده است اما احتمالاً در هفته های آینده وارد چرخه توزیع شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز