title
کد خبر: 20022
00
۱۰ دارویی که نباید بدون نسخه بخریم!

احتمالاً شما هم مثل من بارها صحنه دعوای متصدی داروخانه با فردی که تقاضای داروی بدون نسخه و مجوز پزشک را داشته است دیده‌اید.

به گزارش بهداشت نیوز، واقعیت این است که در همه جای دنیا افرادی هستند که فکر می‌کنند بیشتر قرص‌ها و داروها را باید بدون نسخه پزشک استفاده کنند. در پاسخ به این باور غلط بهتر است گزارش زیر را مطالعه کنید و نظر کارشناسان داروسازی را در این باره بدانید. در پایان گزارش خودتان متوجه می‌شوید که برای استفاده از کدام داروها باید نسخه پزشک را مدنظر قرار داد.

بی نسخه‌های پر دردسر

در تمام کشورها داروهایی وجود دارند که به خانواده «او تی سی» مشهور هستند منظور از این خانواده داروهایی هستند که بدون مجوز پزشک و حتی با استفاده از نسخه قبلی بیمار هم قابل دستیابی هستند و ممانعتی برای استفاده روزانه از آنها وجود ندارد. در کشورهای آمریکایی و اروپایی آن اعضای کمتری دارد

ورزش‌کاران، دلاوران

اگر ورزش‌کار حرفه‌ای هستید بهتر است بدانید نیاز بدنتان به ترکیب ویتامین C، D، B و عناصری مانند زینک (روی) و دیگر ترکیبات موجود در مکمل‌های غذایی تا حدود ۵۲% بیشتر از افراد معمولی است. شاید به همین دلیل باشد که بعضی متخصصان تغذیه به ورزش‌کاران توصیه می‌کنند از مکمل‌های غذایی، بیشتر از افراد معمولی استفاده کنند.

با این توضیحات، شما باید مکمل مصرف کنید و البته مکمل‌های شما باید قوی‌تر از مکمل‌های باشد که افراد معمولی مصرف می‌کنند.

نسخه نپیچیم

پیش از بررسی داروها باید به این نکته توجه کرد؛ فیزیولوژی بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است ویروس و میکروب در بدن هر فرد عملکرد متفاوتی دارد. پس نسخه خودمان را برای دیگران نپیچیده و از طبابت های سر خود برای اطرافیان پرهیز کنیم.

در فصل سرما، خودمان را سرما ندهیم

یکی دیگر از عادات بد داروی ما خوردن داروهای سرماخوردگی است.

اغلب ما تا اندکی سوزش و یا خارش در گلویمان احساس می‌کنیم بدون اینکه علت بیماری مان را بدانیم اقدام به خوردن دارو و قرص سرماخوردگی می‌کنیم. «ادالت کلد» از جمله مهم‌ترین داروهای است که در این موقع مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این دارو عارضه کمی دارد اما باید در بازه زمانی مشخص استفاده شود؛ به طور مثال هر هشت ساعت یک بار.

مواد مغذی برای گروه‌های سنی

 این مکمل‌های غذایی فقط برای خانم‌های جوان مناسب نیستند؛ سالمندان، خردسالان و در مواردی آقایان بالای ۴۰ سال هم باید از مکمل ها استفاده کنند تا کمبودهای مواد مغذی بدنشان را رفع کنند.

استفاده از آن «کلسیم»، «آهن»، «روی» ، ویتامین‌های گروه D، گروه B، گروه A و «آمینواسیدها» از جمله مواد مغذی هستند که در صورت کمبود آن در بدن، می‌توان بدون نسخه پزشک مورد استفاده باشند. توجه داشته باشید که مولتی ویتامین‌ها باید استاندارد سازمان غذا و داروی کشور خودمان را داشته باشند.

 ویتامین C ، مشت مشت

از دیگر ویتامین‌هایی که می‌توان بدون نسخه پزشک استفاده کرد، گروه ویتامین‌های محلول در آب است.

این درس از ویتامین‌ها چون در کلیه و کبد رسوب نمی‌کنند و هر مقدار اضافه‌تر از حد مجاز شان از راه ادرار دفع می‌شوند، می‌توانند در رده‌های مختلف به همراه مواد غذایی استفاده شوند. مثلاً ویتامین C به دلیل خاصیت ضد سرماخوردگی که دارد باید در هوای سرد و قبل از ابتلا به سرماخوردگی در وعده صبحانه و عصرانه مصرف شود.

سالمندان را دریابید

یکی از متداول‌ترین داروهایی که استفاده از آن معمولاً به سالمندان توصیه می‌شود، آمپول تقویتی بکمپلکس ۱۲ B است.

هرچند این آمپول تقویتی، بدون نسخه در دسترس افراد قرار می‌گیرد، نمی‌تواند نشان از نداشتن عوارض جانبی داشته باشد، توجه کنید که استفاده از این آمپول بدون مشاهده علائم ضعف و کرختی آسیب‌رسان است. پس تا حد امکان این داروی مفید را هم بدون مشورت پزشک و یا پرستار استفاده نکنید.

مسکن یا نقل و نبات 

سردرد، دل درد ، دردهای عضلانی و درد های پریودیک جزو مواردی هستند که ما را به استفاده از مسکن ها مجاب می‌کنند. هرچه مسکن ها قوی‌تر باشند و یا به اصطلاح دوز داروی بالاتری داشته باشند عوارض جانبی شان هم بیشتر می‌شود. کم ضررترین گروه مسکن ها «استامینوفن ها» هستند.

داروسازان معتقدند «استامینوفن ها» در عین بی‌خطر بودن، می‌توانند بسیار سمی باشند؛ البته اگر در موعد نامناسب یا بی‌رویه مصرف شوند. استامینوفنی که بدون نسخه استفاده می‌شود باید حتماً دوز داروی پایینی داشته باشد و (خواب‌آور) نباشد.

تقویت تان می‌کند 

همه افراد در سنین مختلف دچار کمبود ویتامین و پروتئین یا حتی آهن می‌شوند که فقط مکمل‌های غذایی می‌توانند کمبود آن را جبران کنند. استفاده از داروهای مکمل مانعی برای افراد ندارد البته به شرط و شروط ها ! مکمل‌های مانند فولیک اسید، آهن ویتامین D که جز به کمبودهای بدن بانوان ایرانی است از جمله تقویت‌کننده‌هایی هستند که می‌توان بدون نسخه پزشک از آنها استفاده کرد.

 یک حقیقت

شاید برایتان سؤال شده باشد که به چه علت در داروخانه‌های ایرانی داروهای «او تی »، خانواده بزرگ‌تری دارند.

بهتر است اشاره کنیم سود دارو در ایران حدود ۱۳% و در کشورهای پیشرفته‌ای مانند آلمان حدود ۳۵% است. سود پایین باعث می‌شود که داروخانه‌هایی ایرانی، داروهای زیادی را بدون نسخه در اختیار بیماران خود قرار دهند. پشت سر خود باعث می‌شود داروهای بیشتری فروخته شود و از آن طرف گروه‌هایی که هیچ پزشک تجویز نمی‌کند در انبار داروخانه ذخیره نشود .

 

منبع: سلامتی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز