title
کد خبر: 195856
00
شرایطی که نباید واکسن کرونا تزریق کنید

رییس مرکز بهداشت قم گفت: مردم در صورت داشتن تب بالا و علایم ابتلا به ویروس کرونا از انجام واکسیناسیون خودداری کنند تا واکسن سبب تشدید علایم نشود.

به گزارش بهداشت نیوز، سیامک محبی، افزود: افراد در صورتی که تجربه واکنش آلرژیک شدید به هر واکسن و یا دارویی داشته و یا داروی سرکوب‌کننده ایمنی و داروهای شیمی‌درمانی مصرف می‌کنند، قبل از گرفتن وقت واکسیناسیون با پزشک مشورت کنند.

وی با بیان این‌که افراد در صورت تماس با بیمار مبتلا به کرونا، یک ماه بعد برای تزریق واکسن مراجعه کنند، اضافه کرد: در صورت مصرف داروهایی از جمله دیابت، فشارخون بالا و تیروئید دارو را قطع نکنند و قبل از تزریق واکسن لازم نیست از  داورهای ضد درد، آسپرین و آنتی‌هیستامین برای پیشگیری از عوارض جانبی واکسن استفاده شود.

وی توصیه کرد: شب قبل از واکسیناسیون، خوب بخوابید و به میزان کافی آب و مایعات بنوشید و حتما صبحانه صرف شود تا در روز واکسیناسیون حال خوبی داشته باشید.

محبی با بیان این‌که به همراه داشتن کارت ملی برای تزریق واکسن الزامی است، بیان کرد: برای تزریق واکسن کرونا ابتدا باید برای ثبت‌نام و گرفتن نوبت به سامانه سلامت به آدرس salamat.gov.ir مراجعه شود.

وی با تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، گفت: اگر افراد شرایط پزشکی خاص از جمله بارداری و یا مشکل نقص سیستم ایمنی دارند، قبل از تزریق به واکسیناتور اطلاع دهند.

وی با بیان این‌که سالمندان باید بعد از دریافت واکسن حتما توسط یکی از اعضای خانواده همراهی شوند، ادامه داد: بعد از تزریق واکسن احتمال بسیار کمی وجود دارد که واکنش حساسیتی ایجاد شود، ولی لازم است حداقل ۱۵ دقیقه بعد از تزریق در محل حضور داشته باشید.

رییس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: با توجه به نوع واکسن دریافتی باید تمام نوبت‌های آن با فاصله زمانی تعیین شده در کارت واکسن تزریق تا ایمنی مطلوب ایجاد شود.

وی تاکید کرد: پس از دریافت واکسن کووید ۱۹ همچنان باید فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها رعایت شود.

وی بیان کرد: هر واکسن کرونایی که تزریق می‌شود، ممکن است باعث بروز برخی عوارض احتمالی شود که جای نگرانی نیست، این عوارض احتمالی طبیعی و نشانه دفاع و ایجاد محافظت در بدن می‌باشد و طی ۲ تا سه روز بعد از تزریق واکسن برطرف می‌شود.

محبی افزود: ایجاد حالت شبه آنفلوانزای خفیف از جمله تب، لرز، دردهای عضلانی و مفصلی، گلودرد، ضعف، احساس ناخوشی و سردرد و یا عوارض موضعی مانند درد، تورم و قرمزی محل تزریق از جمله عوارض تزریق واکسن کروناست.

وی اضافه کرد: عوارض احتمالی خودبه‌خود بهبود می‌یابد، ولی می‌توان از مسکن‌هایی مانند استامینوفن برای کنترل تب استفاده کرد.

به گفته وی، در حال حاضر متولدان سال ۶۰ و قبل از آن می‌توانند برای تزریق واکسن به مراکز منتخب استان قم مراجعه کنند و افراد الزاما باید ساکن استان باشند.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز