title
کد خبر: 191480
00
آیا شما ژن بدنسازی را دارید؟

مرتب به باشگاه می‌روید؟ هر روز کوهی از پروتئین و تخم مرغ می‌خورید ؟ هر کاری که برای عضله‌ سازی شنیده‌اید انجام می‌دهید تا حجم بگیرید؟ حتی راضی به مصرف هورمون شده‌اید؟! اما ...

به گزارش بهداشت نیوز، مرتب به باشگاه می‌روید؟ هر روز کوهی از پروتئین و تخم مرغ می‌خورید ؟ هر کاری که برای عضله‌ سازی شنیده‌اید انجام می‌دهید تا حجم بگیرید؟ حتی راضی به مصرف هورمون شده‌اید؟! اما ...

در بعضی از افراد ، توده‌­ی عضلانی روی استخوان­‌هایشان به صورت کاملا جادویی سبز می­‌شود. فقط چندتا شنا، چندتا بارفیکس، چندتا هالتر و تمام! طوری عضلاتشان بزرگ شده که انگار با تلمبه آن را باد کرده باشند! هرچند برای خیلی‌­ها اینطور نیست. برای خیلی‌­ها عضله ‌­سازی یک مبارزه­‌ی تمام عیار است که برای آن باید از هفت­خوان تمرینات سخت بدنسازی، آماده کردن ۸ وعده­‌ی غذایی در روز و دادن هزینه‌­های گزاف برای مکمل­ ورزشی بگذرند.

چرا حجم نمی‌گیرم؟

عوامل مختلفی روی تفاوت افراد در عضله‌سازی تاثیر می‌­گذارند. فاکتورهایی مثل نوع تمرین و رژیم غذایی. اما اگر همه‌­ی این عوامل را رعایت کرده‌اید چه؟ چه عامل دیگری مانع پیشرفت شما می‌شود؟ ممکن است ژنتیک عامل آن باشد. ژن های ما نقش مهمی در رشد عضلات دارد و درک این موضوع، به ما کمک می‌­کند پیشرفت کنیم و درجا نزنیم.

 

چند ژنی که ممکن است مقصر حجم نگرفتن شما باشند:

ACTN3

این ژن به عنوان شاه کلید ورزش شناخته می‌­شود. در دهه‌­ی گذشته بعضی شرکت‌­ها تنها با همین ژن، استعداد ورزشی را بررسی می­‌کردند. علی­رغم تاثیر تعدادی از ژن­‌های دیگر که امروزه مای ژن آن­ها را هم تست می‌­کند، ژن ACTN3 نقش حیاتی در تعیین نوع تار ماهیچه‌ ای یا تار عضلانی دارد. وزنه ‌­بردارها و دونده­‌های سرعت، حالتی از این ژن را دارند که باعث قدرتمندتر شدن عضلات آن­ها شده است. کسانی که این نوع از ژن ACTN3 را دارند، درمجموع در بدنشان توده‌­ی عضلانی بیشتری دیده می‌­شود. ماهیچه‌­های اسکلتی این افراد عمدتا از فیبرهای تند انقباض تشکیل شده که موجب بزرگ شدن عضلات آن­ها می‌شود.

مطالعات نشان می­‌دهد که اکثر افراد معمولی نوع معیوب و ضعیف ژن ACTN3 را دارند اما قهرمانان ورزشی اکثرا نوع سالم آن را دارند. بنابراین اگر نتیجه­‌ی تست ژنتیکی به شما نشان داد که نوع کارای این ژن در بدن شما وجود دارد، احتمالا شما توانایی بالاتری برای تمرینات قدرتی و بدنسازی دارید.

 

TRHR


 همه­‌ی ژن­‌هایی که ما بررسی می‌­کنیم روی اندازه‌­ی عضله تاثیر نمی‌­گذارند. برخی تنوعات ژن TRHR باعث می­‌شود که فرد به صورت طبیعی اندام لاغرتر و متناسب­تری داشته باشد، چربی کمتری جمع کند و در نتیجه نسبت عضله به چربی در بدن او از بقیه بهتر باشد. نتیجه­‌ی آن، داشتن فیزیک یک بدنساز است.

اگر آزمایش ژنتیک ورزش و تناسب اندام مای ژن را انجام بدهید، می‌توانید بفهمید که درچه ورزش‌هایی بیشترین استعداد را دارید و  نوع تار عضلانی شما برای بدنسازی و پروش اندام مناسب است یا خیر؟

 

با توجه به نتیجه­‌ی تست ژنتیک ورزش و تناسب اندام مای ژن:

پتانسیل قدرتی

عموم این افراد پتانسیل بدنساز شدن را دارند. با داشتن ژنوتیپ قدرتی، ورزش‌­های قدرتی باعث تغییرات چشمگیر و دستاوردهای بزرگ برای این اشخاص خواهد شد. این افراد معمولا در کارهایی مثل پرورش اندام، وزنه‌­برداری و دوی سرعت توانا هستند. پس تمرینات قدرتی و کار با وزنه‌های سنگین حتما باید در برنامه‌­شان باشد.

پتانسیل استقامتی

داشتن استقامت بالا به معنی این است که احتمالا شخص در ورزش‌­های قدرتی مثل بدنسازی و وزنه‌­برداری نمی‌­تواند به خوبی عمل کند. این افراد برای رسیدن به اهداف ورزشی‌­شان بهتر است روی تمرینات استقامتی تمرکز کنند و رشته پرورش‌اندام را به عنوان ورزش حرفه‌ای انتخاب نکنند.

ترکیبی

این نوع، رایج ترین تیپ ژنتیکی در میان افراد جامعه است. بیشتر افراد توانایی نسبتاً یکسانی برای پرورش استقامت و قدرت دارند. آن­ها ممکن است که یک دونده‌­ی سرعت رده اول جهانی یا بهترین دونده­‌ی ماراتن دنیا نباشند اما در ورزش‌­هایی که تلفیق قدرت و استقامت هستند مانند والیبال، به خوبی ظاهر می­‌شوند. اگر جزو دسته پروفایل ترکیبی برتر هستید، برای انجام ورزش‌­های بدنسازی اصلا نا امید نشوید.

جهت مشاوره انجام آزمایش ها وارید لینک زیر شوید:

https://mygene.ir/lan/

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز