title
کد خبر: 190280
00
آشنایی با انواع اعتیاد و راهکارهای کمک به فرد معتاد

شاید در طول زندگی هر فرد، عادتِ بیش از اندازه به استفاده از چیزی که در زندگی‌اش تکرار می‌شود، به و‌جود بیاید. تصورتان از عادت به موارد مختلف چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز، عادتِ زیاده‌روی در مصرف هر چیزی می‌تواند به معضلی به نام اعتیاد ختم شود؛ به‌طوری‌که با گوشت و خونِ فرد درمی‌آمیزد و به‌صورت کلی، عملکرد طبیعی زندگی را دچار اختلال می‌کند. افراد در ابتدا و در مواجهه با مواد اعتیادآور و ابتلا به مصرف، درک درستی از مفهوم آن ندارند و بعد از بروز علائم شدیدتر، نیاز به مراجعه به مراکز درمانی و کمک‌گرفتن از مشاوره ترک اعتیاد را احساس می‌کنند.

در این مقاله از یاری‌‌وی به معرفی کلی مفهوم اعتیاد، علل و علائم اعتیاد و اهمیت مشاوره ترک اعتیاد اشاره خواهیم کرد.

اعتیاد چیست؟ H2

اعتیاد یک اختلال عملکرد مزمن در سیستم مغز است. اختلالِ استفاده از مواد، بیماری پیچیده‌ای است که در آن استفاده از مواد، کنترل‌ناپذیر می‌شود و پیامدهای مضری را به همراه دارد. افراد مبتلا به اعتیاد تمرکز شدیدی بر استفاده از موادی خاص مثل الکل، تنباکو یا داروهای غیرقانونی دارند، تا جایی که توانایی فرد در عملکرد روزمره مختل می‌شود. این بیماریِ پیچیده درست مثل هر بیماری دیگر نیاز به درمان دارد.

علل به‌وجود‌آمدن اعتیاد به مواد مخدر چیست؟ H2

درحقیقت، دلایل زیادی وجود دارد که برخی افراد به موادمخدر روی می‌آورند‌. هریک از این دلایل منحصربه‌فرد و جداگانه است؛ اما الگویی کلی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا برخی افراد از مواد‌مخدر استفاده ‌می‌کنند. بعضی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • در برخی افراد، شروع مصرف مواد مخدر می‌تواند در اثر مسائل روانیِ درمان‌نشده، ازجمله اضطراب و افسردگی باشد؛
  • احساس لذت هنگام مصرف مواد؛
  • برای بهبود و ازبین‌بردن استرس، فراموش‌کردن مشکلات و...؛
  • برای انجام بهتر کارها و بهبود عملکرد تفکر؛
  • کنجکاوی و امتحان‌کردن به پیشنهادِ دوستان و هم‌سن‌وسالان‌ و... .

 

اعتیاد به دیدن فیلم پورن چیست؟ H2

علاوه‌بر اعتیاد به مواد مخدر، قهوه و...، یکی از موارد مهم اعتیاد، اعتیاد به دیدن فیلم‌های پورن استاعتیاد به پورنوگرافی علی‌رغم پیامدهای منفی برای جسم، روح، موقعیت اجتماعی و... یک مدل اعتیاد به فعالیت‌ جنسی اجباری با دیدن هم‌زمان فیلم پورن ایجاد می‌کند.

مشاهدۀ پورنوگرافی به دلایل شخصی یا اجتماعی می‌تواند برای فرد مشکل‌ساز باشد؛ مشکلاتی مثلِ زمانِ زیادی که صرف تماشای این فیلم‌ها می‌شود، به‌جای تعامل با دیگران و... . همچنین، افراد ممکن است به افسردگی، انزوای اجتماعی، از‌دست‌دادن شغل، کاهش بهره‌وری یا عواقب مالی به دلیل مشاهدۀ بیش‌ازحد پورنوگرافی که مانع زندگی آن‌هاست دچار شونداعتیاد به پورنوگرافی غالباً از طریق تعداد دفعات مشاهدۀ فیلم و عواقب منفی آن‌ها تعریف می‌شود.

 

 

معیارهای تشخیص اعتیاد به پورنوگرافی: H3

  • زمانِ زیاد و بیش‌ازحدی که صرف تماشای این فیلم‌ها می‌شود؛
  • تداخل در تعهدات؛
  • درگیری مکرر در فعالیت جنسی و احساس استرس؛
  • پریشانی یا اختلال مکرر در زندگی و... .

در این مواقع، مراجعه به یک سکس‌‌تراپیست جهت مشاوره ترک اعتیاد به پورن، به شما و پارتنرتان کمک می‌کند.

علائم ابتلا به اعتیاد چیست؟ H2

علائم ابتلا در افراد مختلف متفاوت است. هریک از علائمی که در پایین ذکر می‌شود می‌تواند به شما در تشخیص اعتیاد پارتنرتان کمک کند:

  • ناتوانی در قطع مصرف مادۀ مورد استفاده (ناتوانی در ترک موادی مثل الکل و...)؛
  • علائم جسمی و خلقی (بدخلقی و دردهای جسمی)؛
  • افزایش ناگهانی اشتها؛
  • در بعضی موارد اسهال یا یبوست؛
  • مشکلات اجتماعی؛
  • افزایش ناگهانی اشتها؛
  • کم‌خوابی و... .

 

دسته‌بندی رایج مواد اعتیادآور کدام است؟ H2

شایع‌ترین اعتیاد به مواد مخدر عبارت‌اند از:

  • الکل:
    بیشترین سوء‌مصرف در جهان مربوط به الکل و مشتقات آن مثل آب‌جو، شراب، ودکا و... است. الکل به‌شدت قدرت درک را مختل می‌کند و در طولانی‌مدت، شدیدترین آسیب را به کبد وارد می‌کند.
  • نیکوتین (موجود در تنباکو و قهوه)
  • THC:
    موجود در ماری‌جوانا
  • مواد افیونی (داروهای مخدر) یا مسکن‌ها:
    هروئین، فنتانیل، اکسی‌کدون، بنزودیازپین‌ها و...
  • کوکائین
  • مواد استنشاقی
  • داروهای ضد افسردگی که نه‌تنها اعتیادآورترین داروها هستند، بلکه از خطرناک‌ترین داروها هم به حساب می‌آیند.

 

انواع اختلال‌های مربوط به مواد اعتیادآور چیست؟ H2

آسیب اجتماعی: H3

  • مشکلات در انجام کار، خانواده یا تعهدات اجتماعی (مثلِ عدم حضور در محل کار، بی‌توجهی به فرزندان یا شریک زندگی).
  • مشکلات روابط بین فردی که مستقیماً مربوط به مصرف مواد است (اختلالات زناشویی و...).
  • استفاده در شرایط خطرناکی که جسمِ او را تهدید می‌کند (برای مثال، هنگام رانندگی، کار با ماشین‌آلات سنگین و...).

مسمومیت: H3

وضعیت موقتیِ ناشی از استفادۀ ماده‌ای که باعث کاهش سطح هوشیاری، درک، تأثیرپذیری و اختلال در رفتار فرد می‌شود.

ترک مصرف: H3

وضعیتی است که با تغییرات رفتاری و فیزیولوژیکی ناشی از کاهش یا قطع ناگهانی مصرف مواد پس از یک دورۀ طولانی مصرف، مشخص می‌شود. تمام این اختلالات با مشاوره ترک اعتیاد و شروعِ صحیحِ روند درمان، حل می‌شوند.

 

موادمخدر محبوب در بین جوانان شامل چه مواردی است؟ H2

در حال حاضر، برخی از موادی که بیشتر در بین جوانان استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

ماری‌جوانا، کوکائین، مواد محرک، مسکن‌ و داروهای افسردگی، هروئین، توهم‌زاها، مواد استنشاقی و... . در صورت اعتیاد جوانان خود، می‌توانید با مشاور ترک اعتیاد در مرکز تخصصی یاری‌وی در هر مکان و زمانی به‌صورت آنلاین تماس برقرار کرده و از مشاور ترک اعتیاد کمک بگیرید.

 

آشنایی با انواع روش‌های ترک اعتیاد: H2

درمان اعتیاد معمولاً به‌صورت فردی و گروهی است.

روش‌های درمانی معمول شامل موارد زیر است:

  • داروها، برای اختلالات روانی مثل افسردگی یا اسکیزوفرنی؛
  • روان‌درمانی، ازجمله درمان‌های رفتاری، گفتاری و... .

می‌توانید برای ارزیابی به پزشک مراقبت‌های اولیه مراجعه کنید. نوع درمانی که پزشک پیشنهاد می‌کند، به شدت و مرحلۀ اعتیاد بستگی دارد.

 

 

کمک‌گرفتن از مشاور ترک اعتیاد و اهمیت آن H2

مشاور ترک اعتیاد، سیستم پشتیبانی لازم را برای افرادی که از اختلالات و مسائل مربوط به موادمخدر، الکل و سایر مسائل رفتاری رنج می‌برند، فراهم می‌کند. مشاور ترک اعتیاد با ایجاد رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد با بیماران خود، پشتیبانی و راهنمایی‌های بدون قضاوت را که بیماران می‌توانند در مسیر بهبود اعتیاد استفاده کنند، فراهم می‌کند.

وظایف مشاور ترک اعتیاد چیست؟ H2

مطلوب‌ترین ویژگی‌ها و وظایف برای مشاور ترک اعتیاد، ویژگی‌هایی است که در ادبیات عمومی روان‌شناسی توصیه می‌شود و شامل دوستی‌ها، اصالت، احترام، تأیید و هم‌دلی است. اگرچه درنهایت تغییر در وضعیت به دست خود بیمار است، اما مشاوران می‌توانند سبک خود را متناسب با افزایش انگیزۀ بیمار در هر مرحله از بهبودی تنظیم کنند.

نقش و وظیفۀ مشاور ترک اعتیاد فراتر از گوش‌دادن ساده، آموزش و ارائۀ مشاوره است. ایجاد حس اعتماد در بیمار بدون رفتارهای همراه با قضاوت، ایجاد برنامه‌های متناسب با نیازهای هر بیمار و... ازجمله وظایف مشاور ترک اعتیاد است.

گروه درمانی در ترک اعتیاد چیست؟ H2

گروه‌درمانی یکی از روش‌های کمک به ترک اعتیاد است که در کلینیک‌ها و کمپ‌های ترک اعتیاد به‌صورت گروهی انجام می‌شود و حتماً به وجود یک مشاور ترک اعتیاد و حداقل دو تا سه بیمار نیاز است. در این روش احساس همدلی و حمایت بین بیمارانی که احتمالاً دردها و حرف‌های مشترکی دارند، به ‌وجود می‌آید.

مشاوره با خانواده در مراحل ترک اعتیاد H2

برای راهنمایی بیشتر و بهتر در مشاوره‌ ترک اعتیاد با اعضای خانواده صحبت می‌شود.‌ برای خانواده و دوستان بیمار، در دورۀ نقاهت، آگاهی از مسائل اعتیاد یکی از مهم‌ترین موارد است. حمایتِ دوستان و خانواده از بیمار نقشی اساسی در بهبود روند درمان دارد. ازآنجاکه بهبودی یک سفر دائم‌العمر است، بودنِ اعضای خانواده و درک و همدلی بیمار از اهمیت فراوانی برخوردار است.

اطلاع اعضای خانواده از روند درمان، به‌صورت کلی روند بهبودی را افزایش می‌دهدمشاور ترک اعتیاد می‌تواند به خانواده‌ها کمک کند تا در این سفرِ سخت و دشوار، پشتیبانی و حمایت لازم را به عمل آورند. سخن آخر اینکه در صورت ابتلا به هریک از موارد ذکرشده و بروز علائم مربوط به اعتیاد، چه مسائل جسمی و چه مسائل روانی، حتماً لازم است از یک مشاور ترک اعتیاد کمک بگیرید.

ما در یاری وی yariway  این امکان را فراهم کرده‌ایم تا شما در هر مکان و زمانی بتوانید به‌صورت آنلاین با مشاوران و متخصصان در ارتباط باشید.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز