title
کد خبر: 189904
00
بلیچینگ در خانه، راهکاری برای سفیدی دندان‌های شما

دندان‌ها یکی از اعضای حساس بدن هستند که در زیبایی چهره فرد نقش زیادی دارند. لبخند همه ما زمانی زیباتر می‌شود که دندان‌هایی یکدست و مرتب، سفید و جذاب داشته باشیم. مسئله اینجا است که هزینه روش‌های زیباتر و سفیدتر کردن دندان‌ها معمولا بسیار بالا است و به همین دلیل اشخاص نمی‌توانند دندان‌های خود را آن‌طور که باید زیبا و جذاب کنند. بلیچینگ در خانه یا Home Bleaching یکی از روش‌های رایج و نسبتا ارزان برای سفید کردن دندان‌ها است. در این مطلب شما را با مزیت‌ها و شیوه استفاده از این روش آشنا می‌کنیم.

به گزارش بهداشت نیوز، دندان‌ها یکی از اعضای حساس بدن هستند که در زیبایی چهره فرد نقش زیادی دارند. لبخند همه ما زمانی زیباتر می‌شود که دندان‌هایی یکدست و مرتب، سفید و جذاب داشته باشیم. مسئله اینجا است که هزینه روش‌های زیباتر و سفیدتر کردن دندان‌ها معمولا بسیار بالا است و به همین دلیل اشخاص نمی‌توانند دندان‌های خود را آن‌طور که باید زیبا و جذاب کنند. بلیچینگ در خانه یا Home Bleaching یکی از روش‌های رایج و نسبتا ارزان برای سفید کردن دندان‌ها است. در این مطلب شما را با مزیت‌ها و شیوه استفاده از این روش آشنا می‌کنیم.

بلیچینگ در خانه چیست؟

بلیچینگ در خانه روشی برای پوشاندن زردی دندان‌ها و داشتن دندان‌هایی سفیدتر و سالم‌تر است. در این روش باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از دندان‌های شما قالب‌گیری کند و تری‌های مخصوص بلیچینگ را برای آن‌ها بسازد. این تری‌ها به همراه ژل‌های سفیدکننده معمولا از پراکسید کاربامید ساخته می‌شوند، به شما تحویل داده می‌شود. بسته به میزان جرم موجود روی دندان غلظت ژل متفاوت است. توجه داشته باشید که غلظت بالاتر ژل‌ها به معنای سفیدتر شدن دندان‌ها نیست. همچنین ممکن است ژل‌هایی با غلظت بالا باعث ایجاد حساسیت شوند. به همین دلیل بهتر است که برای سفید شدن بیشتر دندان‌ها به پزشک خود اصرار نکنید و اجازه دهید که او کارش را انجام دهد.

مزایا و معایب بلیچینگ دندان در خانه

برای قالب‌گیری بلیچینگ نیازی نیست که چند بار به دندانپزشکی مراجعه کنید و هر بار زمان زیادی را معطل شوید. این کار خیلی سریع انجام می‌شود و نیازی به استفاده از مواد بی‌حس‌کننده نیز ندارد. نسبت به دیگر روش‌های سفید کردن دندان، بلیچینگ در خانه بسیار مقرون‌به‌صرفه و ارزان خواهد بود. با این روش شما همیشه دندان‌هایی سفید و زیبا خواهید داشت.

اصلی‌ترین مشکل این روش این است که مسئولیت نگهداری از قالب و ژل و انجام سایر مراحل درمان، باید توسط خود فرد انجام شود. بعضی از افراد مدتی بعد از مراجعه به دندان‌پزشک، توصیه‌های او را فراموش می‌کنند و به دلیل مراقبت نادرست نمی‌توانند نتیجه دلخواه را از این روش بگیرند؛ بنابراین باید در هنگام استفاده از آن همه نکات را به‌دقت رعایت کنید تا برای همیشه دندان‌هایی زیبا و تمیز داشته باشید.

بلیچینگ در خانه چگونه انجام می‌شود؟

قبل از هر چیز باید به دندان‌پزشک معاینه کنید تا دندان‌های شما را به‌طور کامل معاینه کند. اگر دندانی پوسیده‌شده یا مشکل دیگری دارد، باید مشکل دندان به‌طور کامل برطرف شود. به‌علاوه لازم است علت تغییر رنگ دندان‌ها نیز تعیین شود. با توجه به این موضوع دندان‌پزشک مشخص می‌کند که آیا بلیچینگ می‌تواند روش موثری برای بیمار باشد یا خیر. ممکن است روش‌های دیگری مانند روکش یا لمینت برای دندان‌های شما مناسب باشد.

بعد از تکمیل معاینات بالینی، دندان‌پزشک طی جند مرحله از دندان‌های بالا و پایین شما قالب‌گیری می‌کند تا اندازه تری‌ها کاملا با دندان‌های شما سازگار باشند. در طول فرایند قالب‌گیری دندان‌پزشک باید لثه‌ها را به‌طور کامل از همه مواد سفیدکننده پاک کند. چراکه باقی ماندن این مواد بر روی لثه‌ها، باعث ایجاد درد در لثه و آسیب به آن می‌شود. پس از انجام فرایند قالب‌گیری و ساخت تری‌ها، ژل سفیدکننده و قالب‌های ساخته‌شده به شما تحویل داده می‌شوند. از اینجا به بعد کار دندان‌پزشک تمام است و بقیه کار بر عهده شما است. البته در صورت وجود مشکل در تری‌ها یا حساسیت به مواد سفیدکننده، باید حتما دندان‌پزشک خود را مطلع کنید.

نحوه استفاده از تری‌های بلیچینگ در خانه

قبل از هر بار استفاده از تری‌ها باید دندان‌ها را به‌طور کامل مسواک زده و نخ دندان بکشید تا مطمئن شوید که هیچ ماده غذایی در میان دندان‌ها باقی نمانده است و کاملا تمیز هستند. اکنون باید ژل‌های سفیدکننده را با استفاده از سرنگ‌های مخصوص در داخل تری‌ها تخلیه کنید. توجه کنید که ژل‌ها و سرنگ‌ها را نباید در داخل یخچال قرار دهید. بهترین دما برای نگهداری از این ژل‌ها، دمای اتاق است.

با استفاده از سرنگ مقدار مشخصی از ژل را در درون تری بریزید. این مقدار را دندان‌پزشک شما تعیین می‌کند؛ اما معمولا مقدار آن بیشتر از 0.5 سی‌سی نخواهد بود. حال باید تری‌ها را به‌دقت روی دندان‌های خود قرار دهید. طبیعی است که با این کار کمی از ژل‌ها از اطراف تری‌ها بیرون میزند. آن‌ها را با استفاده از یک دستمال مرطوب تمیز به‌طور کامل پاک کنید. توجه داشته باشید که تری‌ها نباید برای مدت زیادی روی دندان‌های شما باقی بمانند. معمولا دندان‌پزشک، زمان مجاز باقی ماندن تری‌ها روی دندان‌ها را نیز تعیین می‌کند.

مراقبت‌های بعد از بلیچینگ در خانه

  • پس از هر بار استفاده از تری‌ها، آن را با مسواک مخصوص و آب گرم بشویید. مطمئن شوید که همه مواد سفیدکننده به‌طور کامل پاک شده‌اند.
  • بعد از بلیچینگ، حداقل دو ساعت از استعمال سیگار خودداری کنید. البته بهتر است مصرف سیگار را به حداقل برسانید. چراکه رنگ تری‌ها را عوض می‌کند.
  • تا 48 ساعت بعد از درمان از مصرف غذاهای حاوی رنگ یا غذاهایی که لابه‌لای دندان‌ها گیر می‌کنند، خودداری کنید.
  • حتما 10 روز تا دو هفته پس از درمان برای بررسی به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا شما را ازنظر عوارض جانبی بررسی کنید.

آیا باید برای همیشه از تری‌های بلیچینگ استفاده کنید؟

 

عده‌ای تصور می‌کنند که هر زمان بخواهند دندان‌های سفیدی داشته باشند، باید تری‌های بلیچینگ را روی دندان‌های خود قرار دهند. درواقع آن‌ها تصور می‌کنند که این تری‌ها نوعی ماسک است که برای سفیدی دندان روی آن قرار می‌گیرد. باید بدانید که این‌طور نیست. تری‌ها بیشتر از 4 تا 6 ساعت نباید روی دندان‌های شما قرار داشته باشند. ژل سفیدکننده موجود در آن‌ها باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد ناپایدار روی دندان می‌شود که به مواد رنگی روی دندان‌ها نفوذ می‌کنند.

نفوذ این رادیکال‌ها باعث می‌شود که اتصال میان مولکول‌های رنگی کم شود و رنگ‌دانه‌های کم‌کم در ژل حل شوند. درنتیجه چند بار استفاده از این تری‌ها می‌توانید سفید شدن دندان‌ها را احساس کنید. این روش را تا زمانی که سفیدی دندان‌های شما به حالتی طبیعی برسد ادامه می‌دهید و پس‌ازآن می‌توانید از سفیدی دندان‌ها لذت ببرید. توجه داشته باشید که سفیدی نهایی بلیچینگ با سفیدی طبیعی دندان‌ها تفاوت ندارد. اگر دوست دارید دندان‌هایی مرواریدی داشته باشید، بهتر است که از روش‌های دیگری برای سفید کردن دندان‌ها استفاده کنید.

عوارض بلیچینگ در خانه چیست؟

  • شایع‌ترین عارضه حساسیت دندان است. تقریبا نیمی از افراد نسبت به مواد سفیدکننده حساسیت نشان می‌دهند. به همین دلیل حتما باید برای بررسی وضعیت دندان‌ها به‌طور منظم نزد دندان‌پزشک بروید.
  • درصورتی‌که مواد سفیدکننده اضافه به‌طور کامل از دور تری‌ها پاک نشوند، ممکن است باعث التهاب لثه‌ها و ایجاد حساسیت در آن‌ها شوند.
  • در صورت استفاده از مواد نامرغوب برای بلیچینگ، ممکن است اسید ماده بیش‌ازاندازه باشد و بر روی ضخامت دندان‌ها تاثیر بگذارد.

سخن پایانی

همواره به یاد داشته باشید که چیزی که باعث زیبایی دندان‌های شما بعد از بلیچینگ در خانه یا هر نوع از محصولات زیبایی دندان، می‌شود، مراقبت صحیح از آن‌هاست. حتما همه دستورات دندان‌پزشک را به‌دقت رعایت کنید و مواد سفیدکننده را از مرکز معتبری تهیه کنید. این روش یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه برای داشتن دندان‌هایی زیبا و جذاب است. البته به شرطی که پوسیدگی‌های گسترده در دندان خود نداشته باشید یا لثه‌های شما آسیب‌دیده و ملتهب نباشند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز