title
کد خبر: 186019
00
تست بارداری چیست و برای چه کسانی لازم است؟

تست بارداری می‌تواند شما را از بارداری مطلع کند. سوابق آزمایش بارداری از دوران باستان در فرهنگ یونان باستان و مصر باستان یافته شده است. مصریان باستان کیسه‌های گندم و جو را با ادرار زنی که احتمال می‌دادند باردار باشد؛ آبیاری می‌کردند که در صورت جوانه زدن خبر از حاملگی می‌داد. بقراط پیشنهاد می‌کرد زنی که مدتی است قاعدگی ندارد.

 

به گزارش بهداشت نیوز، تست بارداری می‌تواند شما را از بارداری مطلع کند. سوابق آزمایش بارداری از دوران باستان در فرهنگ یونان باستان و مصر باستان یافته شده است. مصریان باستان کیسه‌های گندم و جو را با ادرار زنی که احتمال می‌دادند باردار باشد؛ آبیاری می‌کردند که در صورت جوانه زدن خبر از حاملگی می‌داد. بقراط پیشنهاد می‌کرد زنی که مدتی است قاعدگی ندارد باید محلول عسل و آب را قبل از خواب بنوشد و در صورت اتساع شکم و گرفتگی آن، وجود بارداری را نشان می‌دهد. در اینجا پاسخ برخی از سوالات رایج در مورد تست‌های بارداری را خواهید یافت. پاسخ‌هایی که احتمالا فکر می‌کردید برای رسیدن به آنها حتما باید به دکتر متخصص زنان مراجعه کرد.

تست بارداری چیست و چگونه کار می‌کند؟

تست بارداری، ادرار یا خون فرد را برای یافتن هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) بررسی می‌کند. بدن بانوان پس از اتصال تخمکِ بارور شده به دیواره رحم، این هورمون را می‌سازد. این اتفاق معمولاً حدود ۶ روز پس از لقاح رخ می‌دهد. سطح hCG به سرعت افزایش می‌یابد و هر ۲ الی ۳ روز دو برابر می‌شود.

انواع آزمایشات بارداری

دو نوع آزمایش اصلی بارداری، آزمایش خون و آزمایش ادرار است.

۱- آزمایش خون

این آزمایشات می‌تواند حاملگی را حدود ۶ تا ۸ روز پس از تخمک‌گذاری تشخیص دهد و به‌دست آوردن نتیجه آن نسبت به آزمایش خانگی بارداری، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.

دو نوع آزمایش خون برای تشخیص بارداری عبارتند از:

  • تست کیفی hCG، به‌طور ساده سطح hCG را بررسی می‌کند. پزشکان این آزمایشات را برای تایید بارداری، در ۱۰ روز پس از حاملگی انجام می‌دهند.
  • آزمایش کمی hCG (بتا hCG) میزان دقیق hCG خون را حتی در مقادیر کم، اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایشات ممکن است به پیگیری مشکلات در دوران بارداری کمک کند. پزشک ممکن است از این آزمایش به همراه آزمایشات دیگر برای رد حاملگی خارج رحمی یعنی هنگامی که تخمکِ بارور شده در خارج از رحم قرار می‌گیرد و یا پس از سقط شدن جنین که سطح hCG به سرعت پایین می‌آید؛ استفاده کند.

۲- آزمایشات ادرار

تست‌های خانگی بارداری، علاوه‌ بر خصوصی و راحت بودن، سریع و آسان استفاده می‌شوند و اگر راهنمایی استفاده از آن را دنبال کنید بسیار دقیق خواهند بود. این تست‌ها به روش‌های مشابه کار می‌کنند. می‌توانید چوب تست را در جریان ادرار خود نگه دارید یا ادرار را در ظرفی جمع کنید و چوب تست را درون آن قرار دهید.

برای دیدن نتیجه لازم است چند دقیقه صبر کنید. پس از انجام این آزمایش می‌توانید از طریق مراجعه حضوری به پزشک یا مشاوره تلفنی با دکتر زنان، آزمایش‌های دقیق‌تر بارداری را انجام دهید تا نتیجه تست تأیید شود.

 

چه زمانی باید تست بارداری بدهید؟

لازم است حداقل یک تا دو هفته بعد از رابطه جنسی صبر کنید. اگر باردار باشید، بدن شما نیاز به زمان برای ایجاد مقدار HCG قابل تشخیص توسط تست بارداری دارد که به طور معمول ۷ الی ۱۲ روز پس از بارور شدن موفقیت‌آمیز تخمک، طول می‌کشد.

در صورت پیشامد موارد زیر، لازم است که آزمایش بارداری انجام شود.

۱- عدم قاعدگی

یکی از اولین و مطمئن‌ترین علائم بارداری، نداشتن خونریزی قاعدگی است.اگر بیش از یک ماه از آخرین قاعدگی گذشته باشد؛ امکان حاملگی و نیاز به تست آن وجود دارد. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات به دلیل استرس، رژیم غذایی، ورزش یا برخی شرایط پزشکی ممکن است قاعدگی به تاخیر بیفتد. در صورت مشکوک بودن به بارداری به میزان و رنگ جریان خون نیز باید توجه کرد. معمولاً در هفته‌های اولیه بارداری، خونریزی خفیف یا لکه‌بینی احساس می‌شود؛ زیرا تخمک جهت اتصال، در پوشش رحم فرو می‌رود.

۲- کرامپ و درد شکم

کاشته‌شدن تخمک در رحم می‌تواند احساسی شبیه کرامپ و دردهای قاعدگی ایجاد کند. در اوایل بارداری، فرد ممکن است این درد را با درد قاعدگی اشتباه بگیرد.

۳- درد پستان

از آنجا که بدن در بارداری استروژن و پروژسترون بیشتر تولید می‌کند؛ این هورمون‌ها برای حمایت از رشد کودک تغییراتی در بدن شما ایجاد می‌کنند. پستان‌ها ممکن است به دلیل افزایش جریان خون، بزرگتر به نظر برسند. نوک پستان ممکن است کمی ترک خورده و رگ‌ها در زیر پوست، تیره به نظر برسند. از آنجا که بسیاری از زنان در روزهای نزدیک به قاعدگی، درد پستان را تجربه می‌کنند؛ این علامت همیشه نشان‌دهنده بارداری نیست.

همراه با گرفتگی و درد پستان، بارداری می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • حالت تهوع
  • بیزاری از غذا
  • خستگی
  • تکرر ادرار

 

۴- احتمال عدم موفقیت روش‌های پیشگیری از بارداری

قرص‌های ضد بارداری، کاندوم و سایر روش‌های پیشگیری از بارداری، به‌طور ۱۰۰ درصدی از باردار شدن ممانعت نمی‌کنند. با وجود ترجیحات مربوط به کنترل بارداری، اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را مشاهده کردید: تست حاملگی بدهید.

مصرف روزانه قرص‌های ضد بارداری شاید کمی مشکل باشد. از هر ۱۰۰ زن ، ۹ زن به‌دلیل رعایت نکردن نحوه صحیح مصرف قرص‌های ضدبارداری، باردار می‌‌شود.

کاندوم نیز ممکن است سوراخ و پاره شده و یا به‌طور نادرست استفاده شود. هر ساله تقریباً ۱۸ زن از هر ۱۰۰ زنی که برای جلوگیری از بارداری به کاندوم اعتماد می‌کنند؛ باردار می‌شوند.

اگر نگران عدم کارایی روش‌های پیشگیری از بارداری هستید؛ از پزشک خود در مورد روش‌های جایگزین پیشگیری از بارداری، مانند دستگاه داخل رحمی (IUD) سوال کنید. هر ساله از هر ۱۰۰ زنی که از IUD استفاده می‌کنند کمتر از یک نفر باردار می‌شود.

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
مهدیه
1400/03/09 - 11:240 0
برای جلوگیری از بارداری باید ابتدا از روش های پیگیری استفاده کرد حال انکه بدون توجه به این روش ها بارداری صورت گرفت میتوان با ازمایش بارداری و تست آن با دکتر مختخصص زنان در ارتباط بگیرید که روش های برای حل مشکل در اختیارتان بگذارند با توجه به شرایط کرونا شما میتوانید مشاوره پزشکی تلفنی زنان مشکل را به راحتی برطرف کنید و یک دور با متخصص کامل گفت و گو کنید تا مشکل حل شود
اینستاگرام بهداشت نیوز