title
کد خبر: 167418
00
کمبود انسولین هم به گردن کرونا افتاد!

درد‌ها کنارهم که جمع می‌شوند روزگار سخت‌تر می‌گذرد، کرونا، گرانی، تحریم و دیابت را که کنار هم می‌گذاری این سختی گذران زندگی را برای افرادی که دیابت دارند بیشتر می‌توان حس کرد. حالا دیگر نگرانی کمبود انسولین هم به تمام آن نگرانی‌ها اضافه شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، درد‌ها کنارهم که جمع می‌شوند روزگار سخت‌تر می‌گذرد، کرونا، گرانی، تحریم و دیابت را که کنار هم می‌گذاری این سختی گذران زندگی را برای افرادی که دیابت دارند بیشتر می‌توان حس کرد و به قول یکی از این افراد دیابتی؛ خدا به دادمان برسد با هزینه‌های امروز و کرونا، دیابت هم داشته باشی. اما حالا دیگر نگرانی کمبود انسولین هم به تمام آن نگرانی‌ها اضافه شده است.

انسولین

مساله کمبود انسولین برای بیماران دیابتی، ماجرای کهنه‌ای است که هرازچندگاهی در سالیان مختلف و حتی سالی چندبار به گوش می‌رسد. هربار هم پس و پیش از خبر بعدی و قبلی، اخباری مبنی بر تولید داخلی این داروی حیاتی برای بیماران دیابتی می‌آید و مسئولان کشور در سطوح مختلف خبر از راه‌اندازی خط تولید این دارو در داخل کشور می‌دهند.

اما خب در تمام این دفعات، نه ما دیگر با مساله کمبود مواجه نشدیم و نه اینکه خبری از کفایت انسولین داخلی برای پوشش نیاز تمام بیماران به گوش رسید. این ماجرا حالا و بعد از شیوع گسترده کرونا در جهان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است؛ چراکه حتما از همان روز‌های ابتدایی شیوع کرونا تا همین امروز در اخبار و اطلاعات مختلف به گوش‌تان خورده است که افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بیش از سایرین در معرض ابتلا و جان باختن بر اثر کرونا هستند. بیماران دیابتی هم از این دسته افراد هستند و همین لزوم توجه به سلامت این بیماران و تهیه و تامین اقلام دارویی موردنیاز آن‌ها را ایجاب می‌کند.

افراد دیابتی مبتلا به دیابت نوع یک، گروهی از جمعیت دچار وضعیت اضطراری هستند که اکنون امکان تامین انسولین و نوار تست قند خون را به دلیل نایاب شدن این دو نوع دارو و تجهیزات پزشکی در داروخانه‌ها از دست داده‌اند.

دیابتی‌ها می‌گویند انسولین سخت پیدا می‌شود

محمد که هم خود و هم مادرش نیازمند انسولین هستند می‌گوید: «مدتی است با مراجعه به هر داروخانه‌ای امکان تهیه انسولین قلمی را ندارم. راستش هم خودم و هم مادرم از انسولین قلمی استفاده می‌کردیم. این انسولین‌ها تولید داخلی ندارند و همه وارداتی و از دو برند طوسی‌رنگ لنتوس (با اثر‌گذاری ۲۴ ساعته) و نارنجی‌رنگ نوورپید (با اثر‌گذاری آنی در کاهش قندخون) هستند. منتها مدتی است نوورپید اصلا پیدا نمی‌شود و حتی به داروخانه‌های بزرگ مراجعه می‌کنیم و می‌گویند که نداریم. لنتوس هم که با مکافات و کلی جست‌وجو پیدا می‌شود.

برخی مسئولان می‌گویند فرقی بین انسولین قلمی و رگولار یا همان قدیمی‌ها نیست و صرفا تزریق قلمی‌ها راحت‌تر است و مردم آن را انتخاب می‌کنند، اما واقعیت این نیست. درست است که تزریق آن راحت‌تر است، اما دوز آن هم متفاوت است. اتفاقا در همین مراجعه آخر به پزشک، او به مادرم گفت که دست به تغییر انسولین نزند و از همان انسولین قلمی استفاده کند، چون بدنش توان هماهنگی با انسولین جدید را ندارد، شاید من بتوانم این کار را بکنم، اما افرادی که سن بالاتری دارند چنین امکانی را ندارند و برای آن‌ها مشکل‌ساز می‌شود.»

انسولین

علیرضا هم که از بیماران دیابتی نیازمند به انسولین است، صحبت‌های محمد را تایید می‌کند و می‌گوید: «شماره اطلاعات دارویی را می‌گیرم به من می‌گویند فلان داروخانه مراجعه کنید دو قلم از انسولین موجودی دارد. وقتی مراجعه می‌کنیم بلافاصله می‌گویند تمام شده است. مسئله دیگری که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، موضوع سهمیه‌بندی است. ما می‌فهمیم که این شاید به‌خاطر این است که انسولین به همه مردم برسد، اما اولا که این اتفاق نمی‌افتد و کمبود بیش از اینهاست و ثانیا اینکه من بیمار دیابتی نمی‌توانم ماهی چندبار برای دریافت انسولین آن هم در این شرایط کرونایی به داروخانه‌ها مراجعه کنم.

قبلا به اندازه مصرف یک ماهم تهیه می‌کردم، اما الان اینچنین نیست. تازه اگر گیر بیاوریم و داروخانه‌ای انسولین داشته باشد به تعداد بسیار محدود دراختیار ما می‌گذارد. بعضی از داروخانه‌ها هم علی‌رغم اینکه انسولین را پزشک در دفترچه نوشته است با قیمت بالاتری این دارو را به ما می‌فروشند و به قولی آزاد حساب می‌کنند. ما حاضریم برای این اضطراری که در آن قرار داریم هزینه بیشتری کنیم، اما هرگز توان تحمل این استرس و اضطراب کمبود انسولین را نداریم. زندگی و مرگ ما وابسته به این داروست و نمی‌توانیم ریسک کنیم.»

انسولین چیست و افراد دیابتی چطور از آن استفاده می‌کنند؟

انسولین برای دیابتی‌های نوع یک، حکم مایع تضمین حیات را دارد. نوار تست قند خون نیز ابزار سنجش میزان قند خون و محاسبه‌گر میزان انسولین مورد نیاز است که فرد دیابتی قبل از مصرف (تزریق) انسولین، ابتدا باید به کمک این نوار، قند خون خود را سنجش کند. هر دیابتی نوع یک، روزانه باید حداقل ۶ مرتبه قندخون خود را سنجش کند و هر بسته حاوی ۵۰ عدد نوار تست است.

این افراد باید قبل از هر وعده غذا، انسولین به زیر پوست بدن خود تزریق کنند در غیر این صورت، قند خون آن‌ها به محض خوردن هر نوع خوراکی بدون تزریق انسولین، خیلی سریع و شدید افزایش پیدا می‌کند و باعث آسیب به عروق، کلیه، قلب و سایر اعضای حساس بدن می‌شود. انسولین بدون نوار تست قندخون، عملا غیرقابل استفاده است. دومی نیز بدون اولی، به هیچ کار دیابتی‌ها نمی‌آید! افراد مبتلا به دیابت نوع یک برای تامین هر دو مورد انسولین و نوار تست به مشکل خورده‌اند. این نبود دارو و تجهیزات پزشکی فقط به دیابتی‌ها محدود نیست بلکه دسته‌های دیگری از بیماران خاص نیز برای تامین دارو‌های حیاتی خود به مشکل نبود دارو در داروخانه‌های دولتی ناشی از آنچه مشکل نبود ارز گفته می‌شود، برخورد کرده‌اند.

انسولین

چگونه تشخیص دهیم دیابت داریم؟

افراد مبتلا به این بیماری به صورت پیوسته علائم خاصی را تجربه می کنند. این علائم عبارتند از: تشنگی شدید، تکرر ادرار، کاهش وزن، افزایش گرسنگی، تاری دید، عدم تحرک، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها، تاول زدن مکرر پوست، عفونت لثه، خستگی شدید و بی دلیل.  همچنین در برخی موارد علائمی وجود ندارد که معمولا در نوع ۲ این بیماری اتفاقی می افتد. در چنین مواردی ممکن است فرد ماه ها تا سال ها متوجه نشود که مبتلا شده است. علائم در این افراد آنقدر آرام آرام رشد می کنند که نمی توان آنها را تشخیص داد.

راه‌کارهایی برای پیشگیری از دیابت

در این روزها چیزی که به ذهن می‌رسد این است که با این وضعیت بیش از پیش باید از دیابت پیشگیری کرد. در ادامه چند راهکار به شما برای پیشگیری از دیابت معرفی می‌کنیم:

۱. برای پیشگیری از دیابت به طور منظم کار و فعالیت کنید

۲. میزان کشیدن سیگار را کم کنید و تا حد ممکن ترک کنید

۳. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید

۴. اگر اضافه وزن دارید یا کمی چاق هستید، وزنتان را کم کنید

۵. برای پیشگیری از دیابت آب زیادی بنوشید

انسولین

۶. برای پیشگیری از دیابت دارچین مصرف کنید و از استرس دوری کنید

۷. به اندازه کافی و با کیفیت بخوابید

۸. دور فست فود‌ها و غذا‌های اماده را خط بکشید

۹. اگر اضافه وزن دارید یا کمی چاق هستید، وزنتان را کم کنید

۱۰. مقدار کافی ویتامین D مصرف کنید

۱۱. غذا‌های فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید

۱۲. برای پیشگیری از دیابت گوشت قرمز کم مصرف کنید

 

انسولین

انتخاب سبک زندگی مناسب، بهترین راهکار پیشگیری از دیابت

انتخاب سبک زندگی مناسب، رژیم غذایی درست، داشتن فعالیت بدنی مناسب، خواب کافی، کنترل و مدیریت کردن تنش و استرس های روزمره می تواند در کاهش ابتلا به دیابت تاثیر قابل توجهی داشته باشد. استفاده از غذاهای پرچرب، زودپخت و زود آماده، پرنمک، نوشیدنی های گازدار و پر قند، فعالیت بدنی کم و استرس و نگرانی زیاد و... مقدمات ابتلا به دیابت را به دنبال دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز